HOMMAGE Ŕ MÁRTA GRABÓCZ
Dr. Grabócz Márta egyetemi tanár
Grabócz Márta, az MTA külső
tagja 70. éves születésnapja alkalmából ünnepi tanulmánykötet jelent meg kollégái
szerkesztésében a Dijoni Egyetem kiadásában.
A tanulmányok az ünnepelt tevékenységének fő
területeihez kapcsolódnak a személyes köszöntések mellett: azaz a
Liszt-kutatás, a zenei jelentés, és a 20-21. századi zene témájában közölnek új
kutatási eredményeket.
De Franz
Liszt ŕ la musique contemporaine (pdf)
FÜGGELÉK[1]
Dr. Grabócz Márta
(mta.hu/köztestülati tagok)
https://www.youtube.com/watch?v=PBtNgyMRSJw&list=PLfs1ZvoZ3qYQlnqNWy_Dwjg4xvLcSUUfx
(1:01:05).
Az előadás helye:
MTA Székház, Díszterem (1051 Budapest, Széchenyi István tér 9. I. emelet)
(2023. április 17.)
A székfoglaló
előadás összefoglalója
Az elmúlt negyven
évben a zenetudomány nagy változáson ment át: a társadalom- és
természettudományok fejlődését követve integrálta azok bizonyos
kérdésfeltevéseit, módszereit (lásd pl. „cultural studies”, kognitív
zenepszichológia, zoo-muzikológia, bio-muzikológia, neuroesztétika,
toposzelmélet, zeneszemiotika, zenei narratológia, „performance studies”,
feminista zenetudomány, digitális zenetudomány, vázlat- vagy
keletkezéstörténet-tanulmányozás, zene és idegtudomány stb.)
E sokféleséget
figyelembe véve az előadás címében felvetett kérdés polarizáló és kissé
provokatív, de a fent felsorolt irányzatok két nagy csoportba sorolhatók. Az
egyik típusú megközelítés a zenei paramétereket, a mérhető és formai
törvényszerűségeket tanulmányozza, míg a másik a történeti-társadalmi
kontextust figyelembe véve, a zenei kifejezést is vizsgálva, kapcsolatot teremt
a társadalom eszmevilágával, életével, valamint az antropológiai kutatások
legutóbbi eredményeivel.
E sorok írója
harminckét éve szembesül azzal, hogy a kifejezés és a jelentés mellett
elkötelezett zenetudomány valóságos „harc”: az „esztétikai agnoszticizmus” (ld.
Ujfalussy, 1962) ellen vívott mindennapos küzdelem. A legtöbb nyugat-európai
országban és az Egyesült Államokban a szakmai műhelyek az említett két
tendencia mentén válnak szét, néha a tanításban, kutatásban jelentkező
vitákkal.
Az előadás
első része a fenti alapkonfliktus jelenkori előtérbe kerülését, a
dualizmus mai megnyilvánulási formáit mutatja be, illetve főként a második
csoport, a „kontextuális és expresszív megközelítés” új elemző módszereire
és eredményeire koncentrál. Ezen elemzések egy része az Arisztotelész óta
ismert retorikai közhelyfogalmat mint típust tekinti egyik kiindulópontjának,
azt amit Kelet-Európában „intonációnak”, Nyugat-Európában, Amerikában pedig
„toposzelméletnek” neveznek. Az utóbbi két évtizedben ezek vizsgálata
jelentősen kibővült: egyrészt a zoo-muzikológiai, etológiai
„univerzáliák” kutatásával, másrészt a kortárs zene új kompozíciós
folyamatainak feltárásával, amelyeket a komputeres hangelemzés, a természeti
jelenségek hanganalízise inspirált (STU/Semiotic Temporal Units, archetipikus
formálások, hangzó naturalizmus stb.).
Az előadás
második része a kollektív emlékezet fogalmára építve egy új kutatási témát
vázol fel. Az ezredforduló óta érdekes párhuzam figyelhető meg a zenei
típusok vizsgálata (az emberi- és az állatvilágbeli invariáns zenei formák,
zenei folyamatok feltérképezése) és a kognitív idegtudomány bizonyos, a
mentális tárgyak és kulturális reprezentációk állandóságára koncentráló
felismerései között. Stanislas Dehaene 2007-ben megjelent munkájában fejezetet
szentel „A kulturális formák egyetemességének” illetve a kulturális invariánsok
problémájának. J.-P. Changeux-t idézi, aki a neuroesztétikáról tartott
előadásaiban az emberi kultúra dimenzióinak rendkívüli, de nem
végtelen sokféleségét hangsúlyozza. Dehaene a „kulturális tárgyak”
invariáns jellegéről szóló elméleteket tekinti át (Lévi-Strauss-tól,
Chomsky-n, Dawkinson és Sperberen át egészen Brownig), és az alábbi
következtetésre jut: „[…] Természet és kultúra szorosan összefonódik. Evolúciós
történetünk a genetikai örökségünk révén egy részben ugyan módosítható, ám
korlátokkal rendelkező agyi architektúrát határoz meg, amely behatárolja
a megtanulható kulturális tárgyak terét […]”. (Les Neurones de la
lecture, 2007, 198).
Ezekre a hipotézisekre
építve indult 2022-ben a Strasbourgi Egyetem és a caen-i emlékezetkutatással foglalkozó
neuropszichológiai laboratórium (NIMH) együttműködésével egy
interdiszciplináris kutatás, amely főként a Szabolcsi-féle Musica
Mundana zenepéldáit használja majd fel az „epizodikus” és
„szemantikus” zenei emlékezet vizsgálatánál.
Dr.
GRABÓCZ MÁRTA
SZÜLETETT 1952.10.10.
KÜLSŐ TAG 2022
A ZENETUDOMÁNY KANDIDÁTUSA1989
PHD1985
SZAKTERÜLET
Zenetudomány (Zeneesztétika, Zeneszemiotika, Kortárs
zene)
Nyelv- és Irodalomtudományok Osztálya
FOGLALKOZÁS
kutatóprofesszor, professzor emerita (ACCRA és CREAA
kutatócsoportok)
KUTATÁSI TÉMA
·
Kortárs zene,
elektroakusztikus és komputerzene; magyar zeneszerzők
·
Zenei jelentés, szemiotika a
19.-20. századi zeneművekben
·
Zenei narratológia (elmélet
és elemzés)
PUBLIKÁCIÓK
Grabócz Márta publikációs listája
SZERVEZETI TAGSÁGOK
·
Eötvös Loránd Kutatási
Hálózat Bölcsészettudományi Kutatóközpont (tanácsadó testület tag)
·
Magyar Zenetudományi és
Zenekritikai Társaság
·
MTA Szemiotikai Munkabizottság
(Művelődéstörténeti Osztályközi Állandó Bizottság)
·
Association Française de
Sémiotique
·
Centre de recherche de
d’expérimentation sur l’acte artistique (ITI CREAA Université de
Strasbourg)
·
European Narratology Network
·
Institut Universitaire de
France
·
International Association
for Semiotic Studies (IASS)
·
International Congress
International Project on Musical Signification (ICMS)
SZERKESZTŐI TEVÉKENYSÉGEK
·
Studia Musicologica
·
Musique en acte
·
Pensamiento, palabra y obra
·
Editions Hermann, Paris,
"Collections GREAM/ Sémiotique et Narratologie
·
Editions des Archives
Contemporaines, Paris (Music Studies)
DÍJAK
·
MZZT Kroó György
életműdíj: 2022
·
Chevalier dans l'ordre de la
Légion d'honneur: 2018
·
Chevalier dans l'Ordre des Palmes
Academiques: 2011
·
Szabolcsi Bence-díj: 2010
ADOMÁNYOZOTT CÍMEK
·
habilitált doktor: 1993
ELÉRHETŐSÉGEK
·
Université de Strasbourg
67084 Strasbourg Cedex, Strasbourg Cedex 14 rue Descartes/ACCRA, Franciaország