Puccini
remekműve ismét Szegeden
(Szegedi Nemzeti Színház, 2023. október
20-21.)
Nekünk,
szegedieknek nagyot sokat jelent a Manon Lescaut,
hiszen Vaszy Viktor 1958. március 16-án voltaképp e
csodálatos operával robbant be újra és ezúttal tartósan a magyar operaéletbe,
hiszen ezt a premiert 17 rendkívüli év követte 81 (Vaszy
teljes szegedi operarepertoárja a Szabadtérin játszottakkal együtt százon felül
van) igen jelentős operabemutatóval – ez volt a Vaszy-korszak.
Emellett a szegedi premierrel tért vissza a hazai színpadokra a Manon: az
Operaház ugyan már egy évvel az ősbemutató után, 1894-ben műsorra
tűzte, majd 1940-ig számos alkalommal újította fel, de 1945 után már nem
vette fel repertoárjába. Ennek bizonyítéka az 1956-ban megjelent Operakalauz,
mely tulajdonképpen a Magyar Állami Operaház nagyszabású műsorfüzete volt,
s amelyben csak három egészestés és két egyfelvonásos Puccini-opera kapott
helyet, a Manon nem. Az Operaház csak Vaszy sikeres
Manonját – melyet a Fővárosi Operettszínházban a budapesti közönséggel is
megismertetett – követően, 1961-ben mutatta be e remekművet, melyet
viszont ezután rádió– és lemezfelvétel is követett (természetesen a
fővárosiakkal...)
Manon Lescaut
– trailer | Szegedi Nemzeti Színház (0:33)
Szegeden a mű
visszatérő kedvenccé vált: 2023-ban már negyedik különböző
előadása került a közönség elé: a rendező ezúttal az univerzális Juronics Tamás volt, s ezen operával mutatkozott be
Szegeden a színház új zenei igazgatója, a rendkívül tehetséges Dobszay Péter.
A Kossuth-díjas Juronics már évek óta legkiválóbb operarendezőink közé
tartozik, a Manon már sokadik alkotása, miközben koreográfiáit – melyeket
elsősorban a 30 éves, igen sikeres Szegedi Kortárs Balett-tel mutatott be
– nemzetközi díjakkal ismerték el.
Juronics Tamás és Dobszay Péter (j) a Manon Lescaut olvasópróbáján
(Fotó/Forrás: Tari Róbert / Szegedi Nemzeti
Színház)
A Manont nem
könnyű rendezni, nem könnyű előadni: ez már eleve adódik az
opera bonyolultságából. Prévost abbé remekműnek
minősített – ezzel a jelen sorok írója nem teljesen ért egyet –
népszerű regénye Puccini előtt két zeneszerzőn is kifogott, bár Massenet műve sokáig versenyben maradt Puccini
operájával (1972-ben Szegeden Vaszy is tett egy
kísérletet Massenet darabjával, de a közönséget
ezúttal nem győzte meg). Juronics azonban új
rendezésével csodát tett: minden idők egyik legtökéletesebb Manonját hozta
létre. Komplex munkát végzett: vállalta a díszlettervezést is, így a zene, a
látvány, a dramaturgia és a mozgás zseniálisan integrálódott. Már a nyitókép
elvarázsolt bennünket: valódi francia városba csöppentünk, ráadásul nem 1731-be
– a regény megjelenésének korába – hanem Pucciniéba, de nem a Manon
ősbemutatójának évébe, hiszen a város égboltján egy repülőgépet
látunk, tehát az 1910-es évek elején járunk; mi több: a gép pilótája épp
Edmund, des Grieux lovag
barátja, aki a szerencsés leszállás után elénk is terem, hogy a vidám társaság
ünnepelhesse. Épp ezen évek divatja szerint öltözik e társaság: hadd dicsérjük
meg máris Bianca Imelda Jeremiast,
a jelmeztervezőt, aki nagyszerűen eltalálta valamennyi szereplő
valamennyi szituációbeli öltözetét.
Jelenet az I. felvonásból: Beeri Benjámin és a kórus
(Fotó: Zsíros Aliz)
Juronics
lendületesen és logikusan vezet bennünket végig a változatos történeten: az I.
felvonás „quasi kortárs” jellege után a harmadik
felvonásra mégiscsak eljutunk Prévost korába, így
Manon és des Grieux szomorú
története szürrealisztikus látomásként jelenik meg előttünk, melybe a két
utolsó felvonásra hatásos kozmológiai elemek is kerülnek. Gyönyörű a Manon
látványvilága: a vetített díszletelemek szervesen illeszkednek az épített
díszletek közé; bravúros a II. felvonás előtt a színház nagycsillára árnyképének
megjelenítése, mellyel így még a függöny felgördülése előtt belépünk Geronte pompás szalonjába. Igen szépen hullámzik a tenger a
III. felvonásban, s teljessé teszi a tragédiát a IV. felvonás
„napfogyatkozása”.
Turpinszky Gippert
Béla (des Grieux) és Máthé
Beáta (Manon Lescaut)
(Fotó: Zsíros Aliz)
A rendező
zseniálisan mozgatja az opera szereplőit: mindig, mindenki a dramaturgia
szerint helyén van, logikusan, Puccini elképzelései és előírásai szerint
mozdul. A néző szinte észrevétlenül válik a cselekmény részévé: ott van a
minden szempontból tökéletes I. felvonás forgatagában, a II. felvonás elején
ő is Manon körül forog, ironikusan szemlélve a túlzásokkal teljes, szinte
cirkuszi zenés-táncos bemutatót, átérzi Manon és des Grieux szerelmi jelenetének magas hőfokú erotikáját,
majd szinte segítené a szerelmesek menekülését.
A „behajózási”
felvonás már említett tengerpart előtti várfal előtt játszódik; a
tenger hívogat, de szinte rázuhanni készül a gyülekezőkre. Briliáns az
egyes kurtizánok megjelenése: mindegyikük történetét megismerjük a villanásnyi
koreográfiákból; jól érzékelhető, hogy Manon nem igazi kurtizán, csak
kitartott (Massenet operájában „kézről kézre”
adják), s rendkívül szuggesztív des Grieux „könyörgő” áriájának felépítése (a katona
kezéből kitépett puska számomra teljesen új ötlet), s valóban felszabadító
hatású a hajóskapitány engedélye után szerelmese karjaihoz futó des Grieux és Manon találkozása.
Giacomo Puccini:Manon Lescaut-Des
Grieux-III.act (0:44)
Des Grieux: Turpinszky Gippert Béla
Különösen nehéz
feladat a Manon IV. felvonásának színpadra állítása: az opera ezen része a
három dinamikus felvonással szemben erősen statikus (Massenet
Manonjának ezen része és befejezése a leggyengébb). Juronics
ebből a felvonásból is többet hozott ki, mint a korábbi produkciók
rendezői. Mindenekelőtt – díszlettervezőként – kiemelte a két
szereplőt a színpad síkjából: a tragédia befejezése egy elhagyott építmény
tetején játszódik, melyről csak a segítség után siető des Grieux jön le, hiszen Manon
már alig él; utolsó áriájának koreografálása viszont tökéletes: az
emlékező, majd életéért küzdő főhősnő mozgásai
rendkívül kifejezőek.
Giacomo Puccini:Manon Lescaut-Des Grieux-IV.act/Vedi,vedi...(0:49)
Des Grieux: Turpinszky Gippert Béla
Dobszay Péter
Puccini csodálatos zenéjét a legmagasabb szinten vezényelte és frazeálta.
Tökéletes volt a zenei vonalvezetés: a legapróbb részletekig tökéletesen
kicsiszolva, a dramaturgiát tökéletesen követve (a zeneszerző legszebb
zenekari darabja, az Intermezzo gyönyörű volt). Mind a négy felvonást
zseniálisan vezette végig: külön elismerést érdemel a IV. felvonás, mellyel sok
karmester és rendező nem nagyon tud mit kezdeni: ő és Juronics nagyon is tudtak, a közelgő tragédiát
rendkívül szuggesztíven építette föl Dobszay (hiszen
a IV. felvonás fölött elsősorban a karmesternek van hatalma). (Jelképesnek
is tekinthető, hogy épp a Manonnal mutatkozott be a színház új zenei
igazgatója: mint a jelen írás elején már részletesen jeleztük, ezzel az
operával indult a Vaszy-korszak – bárcsak most egy Dobszay-korszak venné kezdetét a mostani premierrel).
Egyenrangúan kiváló volt Kardos Gábor, a második szereposztás karmestere
teljesítménye is. Igen örvendetes, hogy – s ez egészen biztosan Dobszay érdeme – hogy hosszú évek után végre jelentős
feladatot kapott ez a komoly felkészültségű, nagy tudású karmester;
vezénylése révén tovább gazdagodott a sikeres Puccini-interpretáció, s komoly
szerepe volt a betanítás során (zenei lektorálási, sőt korrigálási és
felkészítő karmesteri képességeit már sokszor csodálhattuk az elmúlt
évtizedek során).
Ferenczy Orsolya (Manon Lescaut) és Tötös Roland (des Grieux)
(Fotó: Tari
Róbert)
Elsőrangú és
minden szempontból tökéletes szereplőgárda énekelte az opera szerepeit.
Önmagában már ez is különlegesség, hiszen a Manont még az Operaház is csak
nehezen tudta lekettőzni – Szegeden ez is sikerült; mi több: az énekesek
csaknem azonos korúak az általuk megszemélyesítettekkel. Két tüneményes
címszereplőt láthattunk és hallhattunk: Ferenczy Orsolyát és Máthé Beátát,
nagyon szépek és fiatalok mindketten, hangjuk kiválóan képzett, s Manon
szerepéhez pontosan illeszkedő színű, súlyú, ideális jung-dramatisch szopránok. Két nagyobb áriájukat –
előbb a népszerű Ékszer-áriát, majd a megrendítő IV.
felvonásbéli áriát (Sola, perduta,
abbandonata – Nádasdy Kálmán fordításában: Egyedül a
dermesztő magányban) – hitelesen, erővel énekelték. Mindemellett két
különböző Manont formáltak meg; Ferenczy Orsolya azt a fiatal nőt,
aki az első perctől kezdve tudja: nőisége hatalom, mellyel sok
mindent el tud érni a férfiaknál, esze ágában sincs kolostorban elhervadni.
Máthé Beáta szinte végig szűzies marad, bár természetesen őt is
elragadja a szerelem, de eleganciáját, tartását mindig megőrzi – majd
mindketten az utolsó felvonásban döbbennek rá, hogy útjuk egyazon végzetes
irányba vezet.
Még inkább
különbözik a két des Grieux:
Tötös Roland nagy lendülettel indít, igyekszik végig
szárnyalni – ebben előnyös hangi tulajdonságai segítik – de jól láthatóan
kissé naivan látja a világot, mégis küzd, amíg csak lehetséges. Turpinszky-Gippert Béla tépelődő des Grieux, akiben kezdettől
fogva él a gyanú: talán nem is igaz, ami vele és körülötte történik, hogy
hirtelen meglepi őt a szerelem, s ennek ellenére egyre jobban nyomasztja,
amikor baljós sejtelmei fokról-fokra beigazolódnak, s mire eljut III. felvonásbeli
áriájához, lelkileg már teljesen összetört.
Réti Attila (Lescaut őrmester) és Kőrösi András (Geronte)
(Fotó: Zsíros Aliz)
Lescaut
őrmester összetett figura a Manon-ban: Szélpál
Szilveszter a könnyed hamiskártyást jeleníti meg, sok huncutsággal; Réti Attila
több súlyos drámai hős után láthatóan örömmel játssza Lescaut
szerepét, aki végsősoron mégiscsak katona. Hasonlóak azonban abban, hogy
mindketten szépen éneklik Puccini által rövidre szabott, de jól megírt
szerepüket, s mindketten szeretnék kedves húgukat megmenteni, s ezért mindent
elkövetnek. Hajlamosak vagyunk Geronte-ot nagyon
negatív személynek látni; de ne feledjük: tengernyi pénzt költ Manonra, még
madrigált is ír hozzá, hogy elnyerje a szép fiatal nő szerelmét, aki
viszont rajongásával visszaél, s vérig sérti, szerelmi hevületében
megfeledkezve tényleges helyzetéről – ezt követi kitartója bosszúja. Cseh
Antal elegáns úriemberként jelenik meg előttünk, s ebből nem is
engedi magát kimozdítani, még Manon elhurcoltatása során sem. Kőrösi
Andráson viszont azonnal látszik kemény és könyörtelen foglalkozása
(adóbérlő), s bár Manon kedvéért habitusától eltérő játékokra is hajlandó,
„nem adhat mást, mint lényege”. Hangsúlyozandó, hogy mind Cseh, mind
Kőrösi kiemeli szerepét a szokásos közhelyek közül.
Nagyon jó a két
„repülős” Edmondo – Decsi
András, Beeri Benjamin – nekik köszönhetjük az opera
dinamikus indulását, hatalmas lendülettel, igazi játékmesterként mozgatják
diákokból és egyéb népekből álló társaságot, ők szervezik meg a két
szerelmes szökését, majd vezetik a hoppon maradt Geronte
fölött a háttérben csendesen gúnyolódó kórust. Ehelyütt kell méltatnunk a
színház remek énekkarát, melyet még az időközben a szegedi pedagógusképzés
oktatójának távozott Flórián Gergely tanított be: kifogástalanul szépen
énekelnek, s remekül játszanak, mind a vidám I., mind az igen borús III.
felvonásban.
Juronics Tamás–Dobszay Péter–Kardos Gábor Manon-jában
nincs kis szerep, mellékszereplő: valamennyien fontosak
dramaturgialag, s kivétel nélkül – öröm leírni –
képzett énekesek. Így a történet fontos mozzanatában kap szót a Fogadós – Görbe
Norbert; a II. felvonás látványos első részében tanítja és szórakoztatja
Manont a Muzsikus – inkább énekegyüttesvezető, szólóénekes – Bita Boglárka és Dobrotka Szilvia
– és a Táncmester – Bónus Gábor, ill. Büte László. Manon és des Grieux III. felvonásbéli börtönduettjének különleges
kiegészítője a Lámpaoltogató, kinek jelképes dalát szépen adja elő
Bagdi Zoltán (hasonló a funkciója A köpeny-ben a Szerelmespárnak a tragikus
végkifejlet előtt).
Máthé Beáta (Manon Lescaut), jobbra a háttérben Büte
László
(Táncmester) és a kórus
(Fotó: Zsíros Aliz)
Könyörtelenül,
érces hangon olvassa a száműzetésre ítélt hölgyek neveit az Őrmester
– Judik Patrik – s nem véletlen, hogy a Hajóskapitány
szerepét az erőteljes, magasan képzett baritonra, Taletovics
Milánra bízták: a III. felvonás „feloldozó” emberi mondatát éppen ő mondja
ki, mely után a II. felvonás szerelmi kettőse főmotívumával boldogan
követheti Manont des Grieux
(ekkor még nem tudhatjuk, hogy a halálba…) E grandiózus operaprodukció
csapatának fontos tagja még Madarász „Madár” János (világítástervező), Bonecz Veronika (dramaturg), Zalánki
Rita (zenei asszisztens, régebben használatos nevén: korrepetítor,
azaz az énekesek első szintű felkészítője), Lőrincz Júlia
(súgó, kinek nehéz feladata volt, lévén az előadás eredeti, olasz
nyelvű), Pócsik Dániel (ügyelő) és Kumbor
Alma (rendezőasszisztens).
Az előadás végén a
szereplők a közönség tapsait fogadják
2023. október 20.
és 21. pirosbetűs ünnepként vonulhat be a szegedi operaélet történetébe.
Kívánjuk, hogy a Manon sokáig legyen a Szegedi Nemzeti Színház repertoárdarabja
– s kívánjuk, hogy számos ilyen sikeres operapremiernek örvendhessünk a 140 éves
teátrum falai közt.
Kiss
Ernő