Egy életút a
könyvtár és a kórusmozgalom vonzásában
A zenekultúra
intézményrendszerének fontos, de általában nem kellően méltányolt
és ismert egységei a zenei könyvtárak. A „zene” tulajdonképpen a középkor óta –
hangjelzett kódexek formájában – jelen volt a könyvtári gyűjteményekben, a
nyomtatás feltalálása, majd gyors terjedése a XVI. században szélesebb körben
tette lehetővé a kották használatát és sorra létesültek a különféle
jellegű ének- és zenekarok igényeit, szükségleteit kielégíteni hivatott
főúri és székesegyházi kottatárak. A mai értelemben vett zenei könyvtárak
azonban kétségtelenül új jelenségek, a XIX. században szerveződtek meg.
Kialakulásukban két tényezőnek volt jelentős szerepe. Az egyik a
zeneoktatási intézmények megjelenése és sokasodása volt, a másik pedig a
zenetudomány, mint önálló diszciplína megszületése. A zeneiskolákban a kották
mellett a növendékeknek és a tanároknak szükségük volt az elméleti, történeti,
pedagógiai stb. szakirodalomra: alapvetően az új tudományág szellemi
eredményeit közvetítő kiadványokra. Ezen igények kielégítésére és a
dokumentumok szolgáltatására megszületett a mai értelemben vett zenei könyvtár,
amely a nyomtatott (és kéziratos) kotta mellett a szakirodalmat is gyűjti
és szolgáltatja. Amikor a XIX. században a technika lehetővé tette a
hangrögzítést, nem minden vita nélkül ugyan, de a XX. században a gyűjteményekben
megjelent a hallható zene is. Ez azt jelentette, hogy a speciális
gyűjtőkörű zenei könyvtárak a „zene” minden megjelenési
formáját: kottaként, hangfelvételként és a zenéről szóló szakirodalomként egyaránt
gyűjtik. A „zene” megjelenési formájának ez a sokszínűsége okozza a
zenei könyvtárak sajátos, egyedi vonását és a gyűjteményeket kezelő
könyvtárosok különleges szakismereteinek szükségességét.
Ha vannak zenei
könyvtárak, joggal gondolhatjuk, hogy vannak a kollekciót kezelő,
feldolgozó és szolgáltató professzionális könyvtárosok is. Ez az alapvető
megállapítás sajátságos módon meglehetősen nehezen vált elfogadottá. Ma
már evidens a könyvtárások fontosságának felismerése, de a kezdeteknél nem ez
volt a helyzet. Hazánk legnagyobb állományú és legösszetettebb szolgáltatásokra
képes zenei könyvtára a Zeneakadémia – mai nevén Liszt Ferenc
Zeneművészeti Egyetem – bibliotékája. Értelemszerűen egy idős az
intézménnyel, mégis, könyvtárosa, fő hivatású, csak a könyvtár ügyeivel
foglalkozó könyvtárosa azonban csak évtizedekkel az alapítás után, 1923-ban
neveztetett ki Sereghy Elemér személyében. Addig
többnyire az Akadémia titkára vagy az intézmény egy-egy tanára egyéb
teendői mellett, mintegy félállásban volt a bibliotéka gondozója. Sereghy viszonylag rövid ideig, 1928-ig volt felelőse
a gyűjteménynek, abban az évben szívrohamot kapott munkahelyén és
váratlanul elhunyt. A következő két könyvtáros működése viszont
kellően hosszú ideig tartott és mindkét személy maradandóan rányomta
bélyegét a zeneakadémiai könyvtárra. Prahács Margit
1928-tól 1961-ig, utóda, Kárpáti János pedig 2005-ig vezette az intézményt.
(Ezzel a 44 évvel minden jel szerint a leghosszabb ideig működő hazai
könyvtárvezető volt.)
Az ő utóduk
lett Gádor Ágnes, aki ugyan viszonylag rövid ideig vezette a bibliotékát,
2012-ben vonult nyugdíjba, de személye, működése elválaszthatatlan az
intézmény legújabbkori történetétől. 1971-ben
lett a könyvtár munkatársa és végigjárta a hivatali
szamárlétrát a munkatársi, majd főmunkatársi beosztástól az igazgatói
stallumig. A mintegy négy évtized alatt
Gádor Ágnes a hazai zenei művelődés megkerülhetetlen személyisége
lett. Ennek az életútnak rokonszenves vallomását bőséges dokumentumokkal
hitelesítve olvashatjuk a szerző Zenetörténeteim című és Egy zenei
könyvtáros életútkalandjai alcímű visszaemlékezésében, mely a közelmúltban
jelent meg. A kötetből megismerhetjük a szerző rokonszenves
személyiségét, derűs természetét, optimizmusát, amely az őt és
családját érő XX. századi traumák ellenére meghatározta életútját és ez a
derű teszi vonzóvá, mint olvasmányt a memoárt. A kötet végén írja, hogy
„sokszor nevetve, sokszor elszorult szívvel, könnyekkel a szememben” írta a
kötet lapjait. Egy hiteles ember hiteles emlékezéseit olvashatjuk és azoknak is
érdekes olvasmány, akiktől távol áll a zenei könyvtárosság.
Gádor Ágnes, a Szilágyi Erzsébet Női Kar alapító tagja, a fenti
könyv kiadója
A szerző
életét átfogta a zene. Első koncertélményére ötéves korában került sor,
attól kezdve vágya volt, hogy ilyen kórusban énekeljen. Énekelt a Vándor Kórusban,
a Goldmark Kórusban és életre szóló hatást gyakorolt rá gimnáziumi énektanára, Mohayné Katanics Mária.
Eredetileg zenetanár és karvezető szeretett volna lenni, de különböző
okok (X-es származás, nem konzervatóriumban végzett középiskolai tanulmányok és
az egyik zeneakadémiai oktató antiszemitizmusa) miatt nem sikerült
zeneakadémiai felvételije, így az ELTE könyvtár-földrajz szakán
szerzett diplomát. Gádor Ágnes számára azonban a kórusmozgalomban való aktív
részvétel nyilván pótolta a konzervatóriumi tanulmányok hiányát. Mint a
Szilágyi Erzsébet Leánygimnázium tanulója Sztojanovits
Adrienne, majd Mohayné Katanics Mária növendéke volt és utóbbi legendás
karvezető talán egész későbbi életét meghatározta. Mint a kötetben
írja „Ha rangsorolni kellene és lehetne, ő azok között van, akiknek a
családom után a legtöbbet köszönhetem.”. Alapítója és évtizedeken keresztül
volt közreműködője a Szilágyi Erzsébet Női Karnak. Gádor Ágnes a
kórus nélkülözhetetlen tagja lett, mint egy 1972-es cikkben kifejtette „Az
érdekel elsősorban, hogyan lehetne a zeneirodalom dalait közkinccsé tenni.
Hol van bennük vagy előadási módjukban a kulcs, amellyel értékeik
feltárhatók, vagy amely elzárja őket a tömegek elől. Miért csak a
’vájt fülűeknek’ szólnak nálunk ezek a dalok? Ezzel a
leegyszerűsített kérdéssel tulajdonképpen elmondható Schubert-dalokat
elemző kísérleteim lényege, indítéka.” Gádor Ágnes nem lett, nem lehetett
karvezető, középiskolai zenetanár, de megtalálta azt a feladatot, amely
révén sokak zenei ízlését, műveltségét alakíthatta, formázhatta. Különösen
Schubert dalainak lett egyik legavatottabb hazai ismerője és
művészetének értő közvetítője.
Zenei
könyvtárosként találta meg azt a hivatást, amelyben leginkább kiteljesíthette
személyiségét és hasznos segítője lehetett az akadémia tanárainak és
hallgatóinak. A könyvtárosság arra is lehetőséget teremtett, hogy behatóan
foglalkozzon a szeretett intézmény történetével, 2017-ben publikálta a
Zeneakadémia könyvtárának múltjáról összeállított dokumentumkötetet és
kollegájával, Szirányi Gáborral számos forrásközlést
tett közzé az egyetem, korábbi főiskola történetének valamely
szegmenséről. Ezekkel és más publikációival méltán sorokazik
Gádor Ágnes is a Zeneakadémia tudós könyvtárosai – Prahács
Margit és Kárpáti János – mellé.
A szép kiállítású
kötethez számos jól megválasztott fényképfelvétel csatlakozik.
Pogány György