„Az énektanítás
hosszú folyamat”
Ötvös Csilla harminc évről,
fél évszázadról és egy készülő kötetről
Ötvös Csilla
Úgy véli, a tudás mellett türelemre és empátiára is jócskán
szükség van ahhoz, hogy sikeres növendékeket neveljen az ember, s mindezt is
igazolja három évtizedes tanári pályája, amely alatt számos kiváló énekest
indított útjára Ötvös Csilla, akinek legutóbb például a bécsi zeneakadémiára
vették fel az egyik tanítványát. A koloratúrszopránnal, aki ma is a Weiner Leó
Konzervatórium oktatója, az örökölt pedagógusi vénáról, az interneten elérhető
ének iskolájáról, valamint operettről, magyar nótáról, és arról is
beszélgettünk, mennyire meglepte, hogy beválasztották a Halhatatlanok
Társulatába. Mint tudott, a szakma jelöl, de a közönség szavaz.
Négy híres operaénekesből, kettő kapta meg a megtisztelő Halhatatlan jelzőt. Szót ejtettünk még egy másik, közelgő jubileumról is,
hiszen jövőre ünnepelheti pályára lépésének ötven esztendős évfordulóját,
amelyre életrajzi kötettel, valamint ünnepi koncerttel is készül, s ezen az
esten természetesen ő maga is énekelni fog.
-
Hogyan indult a
pedagógusi pályája? Mindig tudta, hogy tanítani akar?
-
Édesanyám folyton mondogatta, hogy Csilluka, pedagógia vénát örököltél, hiszen a dédnagyapád kántortanító
volt, a nagymamád pedig tanítónő, aki
először Uszodon nevelte a hét gyermekét, miután
megözvegyült, / nagyapám Polában volt hajóstiszt/ felköltözött Csillaghegyre. Óriási ázsiót szerezve vált a legendás „Olga tanító
nénivé”. Így már fiatalon tudtam, hogy szeretném átadni a tapasztalataimat,
csak a módjával nem voltam tisztában, nem volt elképzelésem arról, hogyan
induljak el ezen az úton. S hogy mégis sikerült, azt egy kedves operaházi
kolléganőmnek köszönhettem. Egyszer ugyanis megkérdezte tőlem Ercse Margit, akivel az Óbudai Társaskőrben egy
koncerten együtt énekeltünk, hogy aki ilyen szépen, jó technikával énekel, /ezt
ő mondta/, miért nem tanít? Mert még senki nem
kért fel… – volt a válaszom. Majd én
elintézem, mondta. Egy hónap múlva
csörgött a telefonom, Margit hívott azzal, hogy van egy állás a Weiner Leó
Konzervatóriumban, menjek be. Azóta,
immáron 30 éve boldogan tanítok, s elmondhatom, hogy nagy megbecsülésnek
örvendek. Kitüntetett oktató vagyok. Imádok
tanítani a kezdetektől – egyedül egyetlen dolog van, amit jobban szeretek még
ma is–- és az, az éneklés.
-
Hogyan kezdett neki a
pedagógia munkának?
-
Amikor 1993 tavaszán elkezdtem tanítani,
akkor még jártam Kapitánffy Istvánné, Magdához, aki a
legendás koloratúrszoprán, Lehoczky Éva tanára volt, s ő ismertetett engem is
össze vele. Sokat tanultam Magda módszereiből, ahogy később aztán a növendékeim
megfigyeléséből, jó magam is sokat profitáltam.
Meghallottam a problémát és ahhoz alkalmaztam a technikai magyarázatot.
Így történt, hogy egy kedves növendékem, aki most már tanár, elnevezte a
technikámat, „Ötvöske” módszernek, így vonultam be az énektanítás világába, ő mint szolfézstanár, minden órán beskáláztatja, skáláimmal
a diákjait. Sosem voltam az a tanár, aki azt
várja, hogy utánozzák. Bár egy-egy frázist megmutatok néha, inkább elmagyarázom
mindazt, amire biológus, férjem hívta fel
a figyelmemet, a rekeszizom, a fej üregei
vagy az uvula, azaz a nyelvcsap működéséről. Lényeges, hogy legyenek tisztában az éneklés mechanikai és pszichikai
tudnivalóival. Nem a skála gyakorlat nehézségi
foka a fontos, hanem a célratörő
hasznossága.
-
S miben változott a
pedagógusi énje a kezdetektől, az eltelt három évtized alatt?
-
Biztosan sokat változtam én is az évek
során, de a kezdetektől azt vallottam, hogy nagyon fontos a tudás, amit a
gyakorlat hozott, de emellett ugyanúgy szükség van türelemre és empátiára is,
amivel ráérzek arra, mi kell az adott növendéknek. Hiszen minden tanítvány más,
mindegyiküknek más és más technikai segítségre van szüksége. Nem lehet
uniformizálni és mindenkit ugyanúgy tanítani. Az alapokat persze ugyanúgy adja
át az ember, de a többit aztán személyre kell szabni. S van olyan növendék, aki
egy esztendő elteltével mondta azt nekem: most kezdem megérteni, hogy miről is
beszélt a Tanárnő… Az énektanítás hosszú folyamat. A technikai tudnivalókat
elmondja az ember, de a növendéknek kell ráéreznie arra, mindezt hogyan
oldja meg. Egyébként arra ösztönzöm a növendékeimet, hogy
menjenek el minél több kurzusra, hasznosítsák, ha valami jót hallanak. Emlékszem,
annak idején én is sokat tanultam Geszty Szilviától
a világhíres koloratúrtól, akihez aztán a saját
tanítványaimat is küldtem. Magam ugyancsak szeretek mesterkurzusokat tartani,
idén nyáron például a gödöllői kastélyban tartottam egy sorozatot, de sok
esztendőn keresztül Spanyolországban is megfordultam, ahol sok-sok kiváló
növendékkel találkoztam. S nemcsak kurzust tartottam évről-évre, hanem
koncerteket, teljes zarzuelákat, /spanyol
operett/ is énekeltem.
-
Ön azok közé a tanárok
közé tartozik, akik fontosnak tartják, hogy a növendékeik hangversenyeken is
bemutatkozzanak.
-
Amikor csak tehetem, viszem a növendékeket is magammal, legyen az koncert, de internetes koncerteket is szervezek, ahol együtt énekelünk, a mai napig.
Sőt, gyakorta tanulok ma is új darabokat, most éppen Budapest 150.
születésnapjára szervezett koncertre kerestem elő három érdekes, a várossal
kapcsolatos, kevéssé ismert darabot… Manapság is akadnak ugyanis havonta
hangversenyek, vidéken szintén rendszeresen szerepelünk. Fellépünk gyakorta az Óbudai Társaskör
Komolyzenei klubjában, a különböző ünnepi műsorokban, szoboravatókon is
szívesen szerepelünk, bár azért sajnos azt látom, egyre kevesebb a
lehetőség… Még akkor is, hogyha más
műfajokban is örömmel fellépünk. Ugyanis nemcsak az operát, hanem az operettet
és a magyar nótát is nagyon szeretem – ez utóbbit imádta az édesanyám és a
nagymamám –, s azokat a fiatalokat, akik szívesen kipróbálják magukat e
műfajokban, szintén, viszem szerepelni.
Olyan is megesett a pályám során, hogy
felkértek egy nagyon nehéz szerepre,
ami több hónapos próbát igényelt volna, visszaadtam,
egy tanítványomat küldtem el, akit
megfelelőnek találtak a szerepre. Nem tudtam
volna vállalni a próbaidőszakot, csak úgy, hogyha a növendékeimet más tanárra
hagyom, ezt pedig nem akartam. Ha ugyanis elvállalok egy-egy tanítványt, azt
végig is viszem. Számomra a legfontosabb az, hogy megosszam a tudást, s a
tanítványok megtalálják a helyüket a zenei életben, azt, amivel, amiben
boldogok. Sok növendékem követett a pályám, s nagy büszkeségem az utóbbi
időből, hogy az egyik tanítványom, Sternberger Szofi,
akit három év alatt olyan tudást szerzett nálam, hogy bekerült a bécsi zeneakadémiára, már harmadéves.
Nagyon élvezem a tanításban azt, ahogy látom, hogyan változnak, fejlődnek a
tanítványok órától órára. S hálásak is mindezért, többek között bizonyítja ezt az asztalon a „Legjobb tanár” feliratú
bögre - egyik kedves növendékemtől
kaptam. Tudják, hogy mindig számíthatnak rám, így sokan, sok éven keresztül
visszajárnak hozzám.
Ötvös Csilla énekiskolája
TELJES LEJÁTSZÁSI
LISTA MEGTEKINTÉSE
(68 video)
-
S olyannyira szívesen
osztja meg a tudást, hogy a YouTube-on látható az több mint ötvenórás
énekiskolája is …
-
Igen, ez a sorozat a pandémia alatt
született, a Magyarnóta Egyesületünk elnök helyettese, Katona András
javaslatára, hozzá egy füzet, amelyben
benne vannak az énekelt dalok, valamint két CD-is tartalmaz ez a – magánkiadás –, húsz
dalt növendékeim, húsz dalt én énekeltem fel. Vezetőségi
tagja vagyok az Éliás Tibor által vezetett
Magyarnóta Szerzők és Énekesek Országos Egyesületének, s fontosnak tartottam,
hogy ebbe a válogatásba régi és vadonatúj darabok is bekerüljenek. Szirmai
László dalszerzőnek, aki az Országos Rendező Iroda igazgatója, hosszú
évtizede, és még sok ma élő szerző dala felkerült a CD lemezekre, az összes dal jellemzője, hogy optimista hangvételű, olyan, amilyen az én
karakterem, mind vidám. Az énekóra videók
fent vannak a neten, a kottákat tartalmazó füzetet és a CD-ket, pedig az Országos Széchényi Könyvtártól kezdve a Dankó
Rádióig, 17 intézménynek küldtem el. Nagy vállalkozás volt, de örömmel áldoztam
ennyit a magyarnóta oltárán. Ezek között van az a dal is
amelyet kisebbik bátyám, Huba, aki zongorista
volt, kottázott le, miután Édesanyám eldalolta. Új irányt veszek,
amennyiben a könnyebb műfaj felejthetetlen szép dalait fogom felénekelni. Találkoztam
ugyanis egy kiváló zongorista fiúval, aki bár vakon született, hihetetlen muzikalitással, érzékenységgel muzsikál.
Sokat dolgozunk most együtt, érdekes új darabokkal alkotunk. Igyekszem
haladni a korral, a fiam, aki mesterséges intelligenciát oktat, a frankfurti egyetemen, segített feltölteni az első felvételeimet a netre,
azóta már egyedül csinálom. A növendékeim is sok mindent mutatnak, mondom is
ilyenkor nekik, hogy megint tanultam valamit! Egyébként a YouTube-on száznál is
több felvételem megtalálható.
-
Elképesztő, hogy ma is
énekel…
-
Néha, magam számára is hihetetlen, hogy hány éves vagyok…
Azért ma már kevesebbet dolgozom a Weiner
Katolikus Konzervatóriumban, heti három napot töltök
a városban, akkor reggeltől estig tartom az órákat. Öt növendékem van, s
mellettük még akadnak magántanítványok is. S persze ugyanúgy odafigyelek arra,
hogy karbantartsam a saját torkomat.
-
Jövőre pedig már az
ötvenedik évfordulóját ünnepelheti a pályára lépésének, hiszen a diplomázását
követően, 1974-ben lett az Operaház magánénekese.
-
Már készülünk is a jubileumra, jövő
nyárra kibéreltem egy koncerttermet, s szép programot szeretnék énekelni,
zongorakísérettel, természetesen növendékeim is részt vesznek majd benne. Emellett írom
az életrajzi könyvemet is, amiben
összefoglalom a pályámat. Sok minden összegyűjtöttem már hozzá, sorra idézem
vissza a fontos eseményeket, és reményem szerint a jubileumra megszületik ez a
könyv, melyben egy részt az énektechnikámnak is szentelek.
-
Hogyan értékeli az
operai karrierjét?
-
Nagyon kiegyensúlyozott pályám volt. Nem
voltam sztár, de mindig szép feladatokat kaptam, s a saját szerepkörömben,
koloratúr szubrettként mindent elénekeltem. Én ugyan szerettem volna lírai
szoprán szerepekben is bemutatkozni, de akkoriban ennek a hangfajnak a
képviselőivel Dunát lehetett volna rekeszteni… Bravúr koloratúr pedig sosem
akartam lenni, meghagytam a többieknek. Jól éreztem magam az Operában, de
kitüntetések terén sosem voltam elkényeztetve, illetve dr. Kásler Miklós Művészi Életpálya elismerésben részesített,
nagy boldogságomra. Váratlan meglepetést, nagy öröm, hogy a Halhatatlanok
Társulatának a tagjává választottak. Úgy vélem, ebben is nagy szerepet
játszottak a növendékeim, hiszen megtudtam, az egész iskola szavazott rám…. A
bátyám, Ötvös Csaba épp tíz évvel lett ennek a társulatnak a tagja, boldog
vagyok, hogy most magam is követhetem. S bár nincs sok elismerésem, azért ez
váratlan öröm volt számomra. Nemrég az
egyik kis növendékem azt mesélte, hogy engem hallgatott a konzervatóriumban.
Kiderült, hogy a tananyagnak a része az egykori, Szinetár Miklós által
rendezett Sevillai borbély-film, amelyben Rosinát
énekeltem, s olyan művészek szerepeltek benne, mint Melis
György, Berkes János, Marczis Demeter, Gregor József
vagy Barlay Zsuzsa… Nagyon jó – válaszoltam a
kislánynak – akkor már történelem vagyok. Rosina-történelem.
Réfi Zsuzsanna
Csilla Ötvös: Una voce poco fa (Il barbiere di Siviglia)
(6:39)
Vezényel: Fischer Ádám
Rendezte: Szinetár Miklós
(Magyar Televízió, 1977)
Rosina & Figaro (Csilla Ötvös, György
Melis) - Dunque io son (5:25)
Vezényel: Fischer Ádám
Rendezte: Szinetár Miklós
(Magyar Televízió, 1977)
ÖTVÖS
CSILLA YOUTUBE FELVÉTELEIBŐL
https://youtu.be/bxQUxBXjT8Y?t=13 (3:07)
Mozart:
Così fan tutte – Despina áriája (I. felv.)
https://youtu.be/OA9NSIEY7iM?t=57 (2:40)
Puccini:
Turandot – Liu áriája (III. felv.)
https://youtu.be/MmI3q4XPo7k?t=8 (4:17)
Közreműködik
a Duna Szimfonikus Zenekar, vezényel: Deák András
45
éve a színpadon, Ötvös Csilla és növendékei koncertje
(Duna
Palota, 2019. szeptember 8.)
(Skerlák Iván felvételei)
https://youtu.be/tKwP8wGm5E8?t=9 (2:33)
Munkácsi Bradányi Iván: Ave
Maria.
Közreműködik: Kovács Magda (orgona)
https://youtu.be/o7lSIxEpUM8?t=9 (2:24)
Vas Gábor-Kövi Gábor: Ránk
borul a csendes alkony
Ifj., Sánta Ferenc zenekara