Szabadság, szerelem
Kortárs zenei koncert az
aradi vértanúk emléknapján
„Szabadság, szerelem!” – Petőfi Sándor programverse
hívószóvá vált, életeket és életműveket inspirált a romantikától kezdve
napjainkig. Hatása megmutatkozott a Magyar Művészeti Akadémia (MMA)
Zeneművészeti Tagozata Szabadság, szerelem című
kortárs zenekari koncertjén október 6-án este a Pesti Vigadóban, ahol Dubrovay László, Tóth Péter, Balassa Sándor, Kovács Zoltán és Kocsár
Miklós zeneszerzők művei hangzottak el. Az 1956-os
tematikájú alkotások az október 23-ai forradalom és szabadságharc eseményeit is
felidézték.
Az MMA Zeneművészeti Tagozata Szabadság, szerelem címmel
emlékezett szabadságharcainkra az aradi vértanúk emléknapján, 2023. október
6-án a Pesti Vigadóban. A kortárs zenei koncert Petőfi Sándor születésének
kétszázadik évfordulója alkalmából felidézte a
költőgéniusz alakját, és nemzetiségtől függetlenül tisztelgett
mindazok előtt, akik a szabadságért vívott harcban vesztették életüket. Öt
kortárs magyar zeneszerző alkotásai között két ősbemutató is
elhangzott: Tóth Péter Európa elrablása és Kovács Zoltán Tisza című darabja. Felcsendült továbbá Dubrovay László Szerelem, szerelem – tenor szólóra és zenekarra írt
kompozíciója, Balassa Sándotól a 301-es parcella és Kocsár Miklós Emlékképek a XX. század 50-es éveiből – vázlatok szimfonikus
zenekarra című műve a Savaria
Szimfonikus Zenekar előadásában. Vezényelt: Kocsár Balázs.
Az est műsorvezetője, Beslin
Anita kérésére Dubrovay László, az MMA
rendes tagja így összegezte Petőfi kilenc versére írt Szerelem,
szerelem című dalciklusát: „Zenei nyelvem a melódia-építkezésben
a polipentatóniát, harmóniavilágában saját
boldogság-akkordjaimat, dinamikájában a versek dramaturgiáját, hangszíneiben
Petőfi gazdag képi világát követi, formavilágában pedig a népdalszerű
építkezés a meghatározó.” A koncerten szólót énekelt Pál Botond, a
Magyar Állami Operaház magánénekes tenorja.
Tóth Péter Erkel Ferenc-díjas, érdemes művész, az MMA
Zeneművészeti Tagozatának vezetője így nyilatkozott Európa
elrablása című, zenei idézetekből építkező darabjáról:
„Évek óta egyre növekvő elkeseredéssel figyelem, miként hagyjuk elveszni
kultúránkat, évezredes értékeinket. Hol anyagi érdektől, hol
hatalomvágytól vezérelve, máskor politikai játszmák, alkuk részeként lassan
elherdáljuk mindazt az örökséget, amely európaivá tett bennünket Homérosz
Iliászától a Bartók-vonósnégyesekig, a görög amforáktól a Sixtus
kápolnáig. Meggyőződésem szerint ez a veszély soha nem volt olyan
erős, mint napjainkban. Az Európa elrablása című zenekari művem
segélykiáltás ebben a nappali sötétségben.”
Balassa Sándor, a kortárs magyar zene sokoldalú alakja, az MMA alapítótagja
volt, 2021 óta immár az égi zenekarnak komponál – emlékeztette a közönséget Beslin Anita. A Kossuth- és Erkel-díjas zeneszerző
1997-ben az elhunyt hősök emlékére írta a 301-es parcella című
darabját. A zenei mementó alapkaraktere lírai és meditatív, egyúttal azonban
drámai jajkiáltásoknak is teret enged. A mű elementáris hatása éppen ezzel
magyarázható: Balassa ugyanis zeneszerzési technikák és ideológiák helyett az
emberi érzések kifejezését helyezte az alkotás középpontjába. A 301-es
parcella mottójául ezt a verset írta:
„Az ezerkilencszázötvenhatos forradalomban / A magyar szabadságért elpusztultakat, / A világszabadságért elpusztultakat,
/ Dicső hőseinket, a pribékek tömegsírba lökték. / Hogy megalázzák
őket, / Testüket arccal a föld felé temették. / Ha van alja és mélye az
emberiségnek, / Az eltemetők e mélységből keltek. / Salakból,
feketeségből, ős-gyűlöletből / Rontottak ránk, s azt
hitték, győznek. / Ha van fénye és ragyogása az emberiségnek, / Harcosaink
e fényből jöttek / Legyőzhetetlen isteni csapat... / Arcuk a földgolyón
át, / Az örök égre néz, / Karjuk a kozmoszra tárul, hírül adván:
/ Él még Emberség! / Él még Magyar!”
Kocsár Miklós zeneszerző, az MMA néhai tagja az
1956-os forradalom és szabadságharc hatvanadik évfordulójára komponálta
az Emlékképek a XX. század 50-es éveiből – vázlatok szimfonikus
zenekarra című művét. Alkotása, akárcsak Kovács Zoltán Erkel
Ferenc-díjas zeneszerző, az MMA rendes tagja Tisza című
darabja megerősíthette a közönséget abban, hogy a „Szabadság, szerelem!”
mai is élő és ható hívószó, amelyet újabb és újabb hiteles tartalommal
töltenek meg kortárs művészeink.
Tóth Ida
Fotó: Walter Péter