Nyitva van az aranykapu
Tóth Anna[1]
beszélgetése Lakatos Györggyel,
a Budaörsi
Tanoda és a Romano Glaszo együttes vezetőjével
Lakatos György
Mindig, amikor ezt
a népdalt énekeltem vagy hallottam, az jutott eszembe, hogy vajon milyen lehet
ez az aranykapu és mi lehet mögötte? Végül egyszerűsítettem a dolgon:
bármilyen lehet az a kapu, az sem baj, ha nem aranyból van, a lényeg, hogy
mögötte olyan dolgot leljek, amire már régen vágyakoztam. Sok-sok év után
megint hatalmába kerített ez az érzés, amikor elkezdtem együtt dolgozni Lakatos
Györggyel, a Budaörsi Tanoda és a már nemzetközi hírnévre szert tett Romano Glaszo együttes vezetőjével, akinek meggyőződése,
hogy még a legigényesebb szakmai munka sem lehet elég hatékony, ha eközben nem
épül összetartó, egymás személyiségét és teljesítményét megbecsülő
közösség.
Tevékenységének
fontos eleme az úgynevezett tehetségprogram, amely egészen más alapokra épül és
más célokat tűz ki maga elé, mint a nagyközönség számára már ismerős
műhelyek.
– Minden helyszín,
minden gyerekanyag más-más kihívás elé állítja az embert. Most éppen Budaörsön
kezdtünk el egy speciális munkát, amelynek kiindulópontja egy nemrég
megrendezett zenei tehetségkutató volt. Az itt fellépő gyerekek és
fiatalok több-kevesebb zenei képzésben már részesültek, mi abban szeretnénk
segíteni, hogy kevésbé megilletődötten mozogjanak a színpadon, legyenek
kicsit magabiztosabbak, ha vannak rossz beidegződések, felhívjuk rá a
figyelmet, ha ismerünk olyan szakembert, akivel érdemes lehet kapcsolatba
lépniük, megpróbáljuk „összehozni” őket.
Szeretnénk nekik
fellépési lehetőséget is biztosítani, hiszen a színpadi jelenlétet is
éppúgy tanulni, gyakorolni kell, mint a skálákat, etűdöket, darabokat. A
zenei technikai tudásra nincs és nem is lehet ráhatásunk, hiszen ahhoz komplett
zeneiskolát kellene működtetni, ami őrületesen drága dolog és
ugyanakkor szükségtelen is, hiszen Magyarországon messze földön elismert
zeneiskolák vannak.
Lakatos György
– Budaörsön kívül
hol, milyen projektekben dolgoznak?
– Budapesten, a
Fővárosi Önkormányzatnak van egy intézménye, ahol több szakemberrel
közösen foglalkozunk mintegy harminc gyerekkel. Megfigyeljük, ki, milyen
műfajban tehetséges és keresünk számukra megfelelő oktatót:
muzsikust, képzőművészt, táncost, adott esetben színészt, ha abban
kiemelkedő az illető.
Egyedi profilja
ennek a tevékenységnek, hogy – különösen, ami a zenében ügyes gyerekeket illeti
– igyekszünk őket közösséggé kovácsolni. Ők többnyire hosszabb ideje
járnak zeneiskolába, jól is haladnak, de valahogy mégsem találják a helyüket.
Zeneileg arra építünk, amit onnan magukkal hoznak és – adott esetben mondjuk
egy zenekarral – csapatot építünk belőlük. Ők nem mind, de
többségükben cigány gyerekek. A Madách Színház egykori színésze, aki énekel és
zongorázik is, Balog Janó foglalkozik velük. A kezdet nem volt könnyű,
mert ahányan voltak, annyiféle szinten tartottak a zenei tanulmányaikban, de
nyáron egy táborral kezdtünk, hogy kissé homogénebbé váljon a társaság. Így a
közösség is erősebbé tud válni.
– Folyamatosan
hangsúlyozza, hogy a legfontosabb az egyre erősebb közösség. Tapasztalatai
szerint ez az összekovácsolódás visszafele is hat? Azaz tud javulni a zenei
teljesítmény a fokozott erejű közösség hatására,
vagy ezek a dolgok függetlenek egymástól?
– A közösség attól
javul, ha a munkában minél többen és minél hatékonyabban tudnak
együttműködni a résztvevők. Akkor jönnek az eredmények és születik
egyre jobb zene. És ha számukra fontos ez a közösség, akkor az is fontos lesz,
hogy minél többet, jobbat tegyenek hozzá a közös munkához saját magukból is.
Amitől érezhetően emelkedik a színvonal. Ez aztán azokat is
motiválja, akik addig nem akartak, vagy nem tudtak részt venni ebben a
munkában, de a csapathoz akarnak tartozni. Ennek feltétele, hogy valamit tegyen
le az asztalra. Nem kell annak tökéletesnek lenni, csak törekedjen a jobb
teljesítményre. Legyen ott a próbákon, ne viccelje el azokat, figyeljen oda.
– Tervezik több
ilyen műhely létrehozását is?
– Most akarunk
kiépíteni egy hasonló jellegű műhelyt a IX. kerületben a Máltai
Szeretetszolgálattal. Megüresedett egy közösségi helyük és nem találnak olyan
szakembert, aki össze tudná fogni a gyerekeket. A többség cigánygyerek,
sőt, ezek mind utcagyerekek. Már kezdenek bandák kialakulni, durva
tettlegességi fajuló harcig az iskolák között. Még kések is előkerülnek.
Az eddigi munkatársak feladták. Még nem tudom pontosan, hogy fogunk hozzá, az
azonban biztos, hogy csak kettesével engedem oda a munkatársaimat és egyikük
fiú kell, hogy legyen. Eleinte én is megyek. Nagyon nehéz feladatnak látszik,
de szeretem a kihívásokat.
– Jut ebből a
figyelemből vidékre is?
– Szívem szerint mindenhová elmennék, ahol
gyerekek vannak, és teljesen mindegy, hogy milyen nemzetiségűek. Mert a
gyerek az gyerek akkor is, ha cigány és akkor is, ha nem cigány. (Ez a program jelenleg. kb. 190 településen
működik és tervezik a 300 legszegényebb települését belevonni.)
Lakatos György a Máltai
Szeretetszolgálat egyik rendezvényén
Számunkra az a
lényeg, hogy nemcsak a tárgyi feltételekre – oktatásra, egészségügyre,
szolgáltatásokra – terjed ki a program, de fontos az is, hogy az emberek
mentális erőt kapjanak, hogy minőségi kultúrához tudjanak ingyen
hozzájutni.
A mi
elsődleges feladatunk ott ez utóbbi biztosítása. Cigány népzene, cigány
néptánc, színház- és képzőművészet, pop- és komolyzene kerül a
közönség elé. Ez öt munkacsoportot jelent és némelyek már oktatással is tudnak
foglalkozni.
Azon túl, hogy
odaviszünk egy-egy programot, sor kerül hangképzésre, ritmusgyakorlatra és
daltanulásra is. Két és fél éve járunk Tarnabodra és a tanárok tapasztalati
szerint nemcsak zenében, de minden egyéb tantárgy tekintetében érdemi javulás
figyelhető meg és javult a gyerekek tanuláshoz való hozzáállása is.
Legutóbb mesével kapcsolatos foglalkozás volt; az ötletet némi szkepticizmus
fogadta, ám a vége hatalmas siker lett.
„Gyakran
viszek magammal fiatalokat, akik tagjai a Romano Glaszónak.”
– A zenei
programokban van segítsége?
– Gyakran viszek
magammal fiatalokat, akik tagjai a Romano Glaszónak,
vagy önkéntesként vesznek részt a tanoda munkájában. Nagyon fontos, hogy az
ottani gyerekek ne csak kétes emberi értékeket hordozó, a televízióból ismert
celebeket lássanak és őket tartsák példaképüknek. A mi fiataljaink
hétköznapi példaképek, akik iskolába járnak, érettségiznek, egyetemet végeznek,
énekversenyeket nyernek, őrzik a cigány és a
magyar kultúrát és emellett igazi mai fiatalok. Ez még a felzárkózó települések
gyermekei számára is követhető: ők is messzebbre juthatnak.