A GONDOLKODÓ NÁDSZÁL
Lencsés Lajos oboaművész
(Püski Kiadó, Budapest, 2023.)
A Magyar Művészeti Akadémia (MMA) Zeneművészeti Tagozata kerek születésnapos
akadémikusait köszönti 2023. november 12-én vasárnap este a Pesti Vigadóban. Az
ünnepeltek között jelen lesz, és muzsikál is a nyolcvan esztendős Lencsés Lajos oboaművész, az MMA levelező tagja, akinek a közelmúltban
megjelent A gondolkodó nádszál – Egy muzsikus emlékezései című
könyve
Emlékirat – határozza meg a kötet műfaját a szerző, majd hozzáteszi:
„ezek a sorok vallomások, megfigyelések és tanácsok abban a reményben, hogy a
szavak kifejezően érzékeltetik az átélt eseményeket". Lencsés Lajos
Dorogon született, s bár felmenői nagy szükségben éltek – édesapját
tizenhárom évesen adták bányásznak –, családi örökségként tekint a zenére.
„Apám az utolsó leheletéig muzsikált" – eleveníti fel emlékeit az
oboaművész, aki életfeladatának tekinti, hogy valóra váltsa édesapja
álmát: „a mai napig, sok-sok évvel a halála után az ő nevén és az ő
nevében hajlok meg a koncerteken. A megtiszteltetés, ami ér, az ő
megtiszteltetése is".
Lencsés Lajos lemezfelvételeinek száma éveinek számával vetekszik, már csak
emiatt is kivételes helyet foglal el pályatársai között az oboaművész, aki
közel hatvan éve járja a világot. Kamaszkori koncertélményei, Ferencsik
János szuggesztív színpadi jelenléte vagy Yehudi Menuhin játéka
nem csupán zenei ízlését formálták, hanem előadóművészi karakterét
is. Mesterei közül Schwáb tanár úr, az Operaház szólóoboása
indította az ismeretlen remekművek felfedezésére, innen
eredeztethető, hogy Lencsés Lajos kiváló művek tucatjait játszotta és
vette lemezre a barokk kortól napjainkig. Az ismeretlen vonzásának engedett
akkor is, amikor a Zeneakadémia elvégzése után fogta magát, és útnak eredt a
nagyvilágba.
„A mai napig csodálkozom azon a fiatalemberen, akinek volt bátorsága
mindent elhagyni, és elindulni a nagy ismeretlen felé." – írja a befutott
művész. Pályakezdőként az első útja Nizzába vezetett, a
világ legrégebbi nyári akadémiájára, ahol részt vett a legendás hírű
oboista, Pierre Pierlot kurzusán. A hely azonnal
elbűvölte, bár nem sejthette, hogy évtizedek múltán ő is ott fog majd
tanítani, és varázslatos esti hangversenyeken Schumannt játszani a
ferences kolostor udvarán.
A második állomás: Párizs. Lencsés Lajosra igen bátorítón hatott a Szajna
menti város címerében olvasható „Fluctuat, nec mergitur" – Hánykolódik,
mégsem merül el – felirat, amikor elhatározta, hogy a francia fővárosban
fog élni, tanulni, dolgozni, és a lehető legtöbbet muzsikálni. Szándékát
tett követte: sikeresen felvételizett a nagynevű Conservatoire-ba. Ám mire
elkezdődtek a kurzusok, akkorra az ősz is beköszöntött Párizsba, s
ebbe nemcsak a Szent Mihály útja, hanem a művész úr is „beleremegett"
– idézi Adyt az emlékirat szerzője, akinek akkortájt télikabátra sem
futotta. „Apám gyerekkori barátainál laktam, a ház asszonya az RTL-t hallgatta
napról napra, és operetteket énekelt. Délben a Ki mit tud? adása szólt, egy
melódiát kellett felismerni, és sok-sok pénzt lehetett nyerni vele. Ahogy
meghallottam a darabot, meghűlt bennem a vér, hiszen ismertem, Budapesten
még játszottam is: Malcolm Arnold Three shanties című
fúvósötöse volt…" A helyes megfejtés után természetesen nem maradt el a
nyeremény, amelyből Lencsés Lajos a barátainak egy láda pezsgőt vett,
magának pedig télikabátot és egy új Buffet oboát – a hangszert Pierre Pierlot
választotta ki –, amellyel egy évre rá megnyerte a genfi nemzetközi versenyt.
A harmadik állomás: Genf. Párizs után az oboaművész a
disszidensekből álló Philharmonia Hungarica tagja lett, ám folyton ott
motoszkált a fejében: mi a célja, mennyit ér a tudása, és jó úton halad-e a
pályáján? Választ keresve megmérettette magát a nemzetközi színtéren: „a
hihetetlen koncentráció különös atmoszférát teremtett – eleveníti fel a
művész az 1968-as genfi oboaverseny hangulatát –, az álom és a realitás
között voltam azokban a napokban, főleg azután, hogy a zsűri meghozta
a döntést. Eugčne Bozza gratulálva megmutatta az írásbeli
véleményét rólam: Pierre Pierlot, plusz magyar temperamentum". Az
elismerés hozadékaként a temperamentumos magyar muzsikus évi tizenkét
szólókoncertet játszhatott, amellyel megalapozta hatalmas repertoárját.
A negyedik állomás: Stuttgart. Utólag persze minden magától
értetődőnek tűnik, pedig Stuttgart egyáltalán nem volt sima ügy.
Lencsés nagy izgalommal jelentkezett a helyi rádiózenekar szólóoboa
próbajátékára, de mint hontalan nem kapott rá meghívást. A genfi díj sem
számított, csak a bürokrácia… A muzsikus ettől függetlenül azért csak
elutazott Stuttgartba, ahol nagy kegyesen megengedték neki, hogy bemutassa
tudását. A jelentkezők közül egyedüliként kotta nélkül játszotta az oboaversenyt,
a darab végén megtapsolták, és az állást is megkapta. Lencsés Lajos harminchét
esztendőn át tagja volt a Stuttgarti Rádiózenekarnak, s az évek során
megtanulta, hogy „nem az a mestermű, amelynél a karmester a legmagasabbra
ugrik a porondon", mert a jó zenélés sokrétű tevékenység. A
világhírű Karl Münchingerrel muzsikálva olyan érzése támadt,
mintha egy szobrász vezényelne, aki hatalmas kezeivel a pillanat hevében
megformálja Bachot, Mozartot, Brittent, és addig nem nyugszik, amíg a képlékeny
zene el nem nyeri az igazi formáját.
A nyolcvan esztendős világklasszis számtalan kaland után itthon is
fellépett: az MMA Zeneművészeti Tagozat kerek születésnapos
akadémikusainak ünnepi koncertjén Carl Philipp Emanuel Bach B-dúr
oboaversenyének I. tételét – Allegretto – játssza 2023. november 12-én a Pesti
Vigadó dísztermében.
Tóth Ida
(Forrás BMC)