ZÁSZKALICZKY TAMÁS 80

I.

Zászkaliczky Tamás zenekutató, orgonaművész, tanár

 

A Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán 1969-ben végzett orgona szakon. 1971–72 a Sibelius Akadémia ösztöndíjasa Helsinkiben. Orgonistaként számos koncertet adott Magyarországon és külföldön egyaránt. Legfontosabb hangversenyeit Fraciaországban (párizsi Notre Dame), Finnországban (Helszinki, Tampere, Oulu stb.), Svédországban (Stockholm, Uppsala, Kiruna, stb.), Norvégiában (Oszló), Dániában (Odense, Frederiksborg, stb.), Németországban, Bulgáriában, Csehszlovákiában, Angliában (londoni St. Martin in the Fields), Hollandiában (Hága), Svájcban (Genf, Lozan stb.) adta.

Repertoárján tartja Bach fontosabb orgonaműveit (köztük a Fúga művészetét); korai német szerzők, így J. P. Sweelinck, D. Buxtehude, S. Scheidt, N. Bruhns, J. G. Walther, J. Pachelbel műveit; korai francia szerzők, így Fr. Couperin, P. du Mage, N. Clerambault, N. Grigny, A. Raison műveit; korai olasz mesterek, mint G. Frescobaldi, G. and A. Gabrieli, G. Diruta kompozícióit; valamint XIX. és XX: századi szerzők, mint Liszt, Schumann, Brahms, Franck, Kodály és mások szerzeményeit.

Zenetörténészként is működik; szakterülete a XVI-XVIII. századi billentyűs hangszerekre írott zene. Az Editio Musica munkatársaként közreműködött többek között a J. S. Bach összes orgonaművét magában foglaló, és jelentős nemzetközi sikert arató gyűjtemény kiadásában. Emellett a Magyar Bach Társaság elnöke.

 

(Kép és szöveg: bmc.hu)

 

II.

 

A HANGSZEREK KIRÁLYNŐJE ÉS ZÁSZKALICZKY TAMÁS TANÁR, ZENEKUTATÓ[1]

 

Egyenes vonal Bachig

 

Ozsda Erika interjúja

 

Egyenes vonal Bachig

Zászkaliczky Tamás

 

Három nyomvonalon halad Zászkaliczky Tamás élete: orgonaművész, zenekutató és tanár. Mindig ugyanazzal foglalkozik, csak más oldalról közelíti meg. Az Editio Musica Budapest Zeneműkiadó munkatársaként 1972-től tizenegy kötetben közreadta J. S. Bach összes orgonaművét. Huszonnyolc évig tanított a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Egyházzene Tanszékén. 1992-ben egyik alapító tagja és első elnöke volt a Magyar Bach Társaságnak. A művész – aki négy évvel ezelőtt Szentendre díszpolgára lett – otthonában fogadott minket.

 

Van itthon saját orgonája? Ezen szokott gyakorolni?

– Ez egy mesterséges hangot adó elektronikus hangszer, ami nem igazán orgona, bár annak hívják. Lakásban praktikus; nem csak gyakorolni, tanítani is szoktam vele.

 

– Ezt is ön tervezte?
– Nem, ez gyári darab, zeneiskolákban is hasznos. Néha sajnos már hangversenytermekbe is be-be kúszik, templomokba még inkább, mert olcsóbb és egyszerűbb a karbantartása. De nincs olyan hangja, mint az igazi orgonának.

 

– Szentendrén három felekezetnek három orgonát tervezett, mindenfajta honoráriumról lemondva. Honnan tudta, hogyan kell hozzálátni a feladathoz?

– Egész életemben orgonával foglalkoztam. Nemcsak az orgonajátékkal, hanem az orgonaépítészettel és a hangszer kétezer éves történetével is. Ennek eredménye többek között Az orgona képes krónikája című, 2008-ban megjelent könyvem is. Az orgonaépíttető általában egy hangversenyterem vagy egyházközség. Felkértek, hogy Szentendrén a ferences gimnáziumba, a református gimnáziumba és az evangélikus templomba – a rendelkezésre álló terek adottságaihoz igazodva – tervezzek egy-egy hangszert.

 

 

– Hogyan esett a választása a hangszerek királynőjére?

– Zeneszerető család voltunk és vagyunk. Az öt testvér közül én vagyok a legfiatalabb. Valamennyien tanultunk zongorázni. A két bátyám sok koncertre járt, s időnként engem is elvittek operába, hangversenyre. Nekem két zenei anyanyelvem van: az egyik a magyar népdal, a másik az evangélikus, lutheránus korál, a gyülekezeti ének. A Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán végeztem orgona szakon, majd 1971-től Helsinkiben a Sibelius Akadémián egy évig ösztöndíjasként tanultam. Nem én választottam az orgonát, ő választott engem.

 

– Mivel kezdett el foglalkozni, miután befejezte a tanulmányait?

– Bekerültem a Magyar Zeneműkiadó szerkesztőségébe, ahol megbízást kaptam Bach összes orgonaművének közreadására. A világ különböző gyűjteményeiben található kéziratokról másolatokat vagy mikrofilmet küldtek. Átvizsgáltam Bach összes orgonaművét, valamennyi fennmaradt kéziratot, a kortárs másolatokat. 1972-től tizenöt év alatt tizenegy kötetet jelentettem meg. Életem legnagyobb ajándéka, hogy a munka kapcsán háromszor lehetőségem volt eredeti kéziratot kézbe venni, Berlinben, Párizsban és Lipcsében, ahol ezeket őrzik. Ha a munkámnak van jutalma, akkor nekem ez volt az. Berlinben kaptam egy mikrofilmet, és azt nézegethettem három hétig. Az utolsó nap anélkül, hogy kértem volna, letették az asztalomra magát a kéziratot. Először nem is mertem hozzányúlni. Nagyon megható volt, hogy a mester műveit lapozhattam. Néhány oldal aljára saját kezűleg írta oda: „Lapozz gyorsan.” Valószínűleg egy tanítványa állhatott mellette, őt utasította. 1993-tól 13 kötetben Bach csembalóműveit is közreadtam a Könemann Music Budapest kiadóval, ahol főszerkesztő voltam.

 

– Akkor jól ismeri Bachot, a műveit, a stílusát.

– Sokat tudok, de nem eleget. Bach a szó legszorosabb értelmében istenáldotta ember volt. Rejtett üzeneteket kódolt a zenéjében a hitvallásáról, de ezeket a motívumokat nem is mindig a hallgatóknak szánta.

 

– A kutatások közben orgonaművészként is fellépett?

– Hogyne, sőt tanítottam is – szinte egész életemben. Minden év júniusában a Deák téri evangélikus templomban tartják a Budapesti Bach-hetet, ahol egyszer előadhattam A fúga művészetét, amely Bach nagyszabású ciklusa. Volt egy esztendő, amikor kutatás közben ezzel a 18 tételből álló ciklussal, mint kottával foglalkoztam, és közben állandóan gyakoroltam, mert egy év kellett ahhoz, hogy fel tudjak készülni a koncertre.

 

– A váci zeneiskolában és a szent­endrei Vujicsics Tihamér Zeneiskolában is alapított orgona tanszakot. Az elsőben több mint tíz, a másodikban közel húsz éven át tanított. 1990-ben a Zeneakadémia tanára lett.

– Nagyon szerettem tanítani. Rengeteget tanultam közben. De legyünk őszinték: művészetet nem lehet tanítani. Az igazi művészet vagy benne van valakiben, vagy nincs. Mesterséget lehet tanítani, azt kell is, mert a gyakorlati része alól senki nem húzhatja ki magát. Ami a legfontosabb: rá kell ébreszteni a növendékeket, hogy szent dologgal foglalkoznak. A Zeneakadémián Ferenczy György volt a zongoratanárom. Az ő tanára Thomán István volt, Liszt Ferenc egyik utolsó növendéke. Thomán Bartók Bélának, Dohnányi Ernőnek és Ferenczy Györgynek is a tanára volt. Így „Liszt dédunokája vagyok”, és ha tovább haladok visszafelé, el tudok Bachig menni. Persze nem akarom magamat hozzájuk hasonlítani. Isten őrizz! De benne vagyok a sorban. A növendéknek is azt kell megtanítani, hogy te egy láncszem vagy, és a lánc nem szakadhat meg.

 

Katedrálisokban, kis templomokban, rangos koncerttermekben lépett fel. Merre járt a világban?

– Londonban, Genfben, Stockholmban, a Baltikumban, Párizsban a Notre-Dame-ban koncerteztem, játszottam Novoszibirszkben és Szentpéterváron is. Ami a legjobban izgatott, hogy rengeteg orgonát kipróbálhattam, régi-régi hangszerek mellé ülhettem. Dániá­ban a királyi kápolnában egy 1608-ban készült orgonán – amelyen azóta egy szöget sem kellett kicserélni – háromszor koncerteztem. S közben az ember arra gondol, hogy ki mindenki muzsikálhatott rajta négyszáz év alatt…

 

A láncszemek.

– Pontosan. Fiatal éveimben sok kortársam maradt külföldön. Finnországban nekem is megfordult a fejemben, de a kérdés soha nem jutott el a mérlegelés szintjéig. Nem tudnék olyan világban élni, ahol magyarul gondolkodom, de más nyelven kell kifejeznem magam, ahol mások az ünnepek, ahol nem nevetnek a vicceinken. Ha a Teremtő úgy gondolta, hogy engem lerak a Kárpát-medencében, ráadásul a XX. század közepén, akkor nekem itt van dolgom.

 

III.

 

A szentendrei Református Gimnázium kápolnájának modern orgonája

 

Zászkaliczky Tamás – más városok mellett – Szentendre több orgonáját tervezte meg, átörökítve az egykori, legendás orgonaépítők tudását. A Református Gimnázium kápolnájának modern orgonája is az ő tervei alapján épült, csakúgy, mint az Evangélikus Templomban hangszere.

 

 



[1] https://magyarnemzet.hu/kultura/2022/05/egyenes-vonal-bachig, 2022. 05.26.