ELHUNYT SZARKA ÁRPÁDNÉ HORVÁTH VERONIKA

 

középiskolai ének-zenetanár, karnagy, főiskolai tanár

(Kaposvár, 1927. XI. 20. – 2024.)

 

1948–1952: Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola középiskolai ének-zenetanár és karvezetőképző

1952–1959: Tanító- és óvónőképző középiskola, Kaposvár (ének-zenetanár)

1959 – Óvónőképző Intézet, Sopron — tanár

 

Legismertebb könyve:

 

 

Az ének-zene foglalkozások módszertana az óvodában folyó zenei nevelési kérdéseivel foglalkozik. Tárgya három téma köré csoportosítható: mit tanítsunk, vagyis milyen énekes, hangszeres anyag alkalmas az óvodáskorú gyermek ének-zenei nevelésére, hogyan tanítsunk, vagyis milyen módszerek, eljárások segítségével és milyen szervezeti formák keretében érjük el a kívánt eredményeket, és mindezen keresztül milyen nevelési feladatokat tudunk megoldani.


Az ének-zene módszertan feladata a zenei nevelés gyakorlatához megfelelő szakismeret nyújtása, valamint az óvodai ének-zene foglalkozások tervezéséhez és vezetéséhez szükséges jártasságok kialakítása. A szakismeret fontos részét alkotják a zeneelméleti és az óvodapedagógiai ismeretek. Oktatónevelő tevékenységünk azonban akkor válik igazán eredményessé, ha az elméleti ismeretek elsajátítása mellett zenei képességeinket és eladókészségünket is kellőképpen kifejlesztjük. A képességek és készségek az óvoda énekes-játékos-hangszeres anyagának rendszeres gyakorlásával, az ismeretanyag folyamatos bővítésével fejlődnek.

 

TARTALOM

 

Bevezetés 5
Az ének-zene módszertan tárgya és feladata 5

I.    ALAPISMERETEK
1. A zene kifejezőeszközei 6
2. Zenei tevékenységek 8
3. Zenei hajlam, képesség, tehetség 9
4. A kisgyermek zenei fejlődése 14

II.  AZ ÓVODA ÉNEK-ZENEI NEVELÉSÉNEK CÉLJA ÉS FELADATAI 18
1. Az ének-zenei nevelés célja és feladatai 18
2. Az ének-zenei nevelés helye nevelésünk rendszerében 19

III.           AZ ÓVODA ÉNEK-ZENEI NEVELÉSÉNEK ANYAGA ÉS KÖVETELMÉNYEI 23
1. Az anyag kiválogatásának szempontjai 23
2. A tanítás anyagának részletes jellemzése 30
a) A népi mondóka 30
b) Népi játékdalok és alkalmakhoz fűződő gyermekdalok 32
c) Gyermekjátéktípusok 45
d) Alkalmakhoz fűződő népszokások 51
e) Kiegészítő anyag 53
f) Más népek gyermekdalai 54
3. A zenehallgatás anyaga 54
4. Az anyag elosztása korcsoportok szerint 56
5. Az egyes korcsoportok követelményei 60

IV.           AZ ÉNEK-ZENE-OKTATÁS FOLYAMATA, MÓDSZEREI ÉS ESZKÖZEI 61
1. Az énekes-mondókás anyag tanítása 61
2. Az oktatási folyamat érvényesülése egy játékdal tanításában 67
3. A ritmusjátékok és vezetésük 68
a) A zene lüktetését követő ritmikus mozgások, tánclépések; a metrumérzék fejlesztése 68
b) Az ütem hangsúly kiemelése játékos mozgással és tánclépésekkel; az ütem érzék fejlesztése 73
c) A dalritmus és a mondókaritmus kifejezése 74
d) A tempóérzék fejlesztése 76
e) A ritmusjátékok vezetése 80
f) Ritmushangszerek és kezelésük 85
g) Óvodai ritmus zenekar 86
4. A hallásfejlesztő játékok és vezetésük 88
a) A hangmagasság iránti érzék fejlesztése: a gyermekek éneklő készségének alakítása; a hangmagasság-különbségek érzékeltetése 88
b) Hangszínfelismerés; a hangszínérzék fejlesztése 96
c) Dinamikai különbségek érzékeltetése és alkalmazása; a dinamikai érzék fejlesztése 98
5. A komplex zenei képességeket fejlesztő játékok és vezetésük 100
a) A zenei emlékezőképesség fejlesztése: tanulás, ráismerés, visszhangjáték 100
b) A belső hallás fejlesztése: párbeszédes, illetve váltakozó éneklés; dallam bújtatás 103
c) A zenei formaérzék fejlesztése 106
6. A zenehallgatás vezetése 107

V.  AZ ÉNEK-ZENE-OKTATÁS SZERVEZETI FORMAI 111
1. A kötelező és a tervszerű kötetlen foglalkozások száma és időtartama 111
2. A foglalkozások felépítése 111
3. A foglalkozások vezetése a három korcsoportban 113
4. Foglalkozási típusok 115
5. Kötetlen éneklés, játék, zenehallgatás teremben és szabadban. A nyári hónapok ének-zene foglalkozásai 116
6. A részben osztott és az osztatlan csoportok foglalkozásai 118

VI.           TERVEZÉS 120
1. Az évi terv készítésének alapelvei 120
2. Minta az évi terv készítéséhez 121
3. Vázlatírás, vázlatminták 123
4. Felkészülés a foglalkozásokra 130

VII.         ÜNNEPEK, ÜNNEPÉLYEK AZ ÓVODÁBAN 133

VIII.       A FOGLALKOZÁSOK ELEMZÉSÉNFK SZEMPONTJAI 136