VEDRES CSABA[1]

 

Emléktöredékek Kováts Gábor

ZONGORAMŰVÉSZ tanár úrról

 

Kováts Gábor zongoraművész-tanár (1944–2023)

 

A Parlando 2024/2.[2] számából sajnálattal értesültem arról, hogy elhunyt Kováts Gábor tanár úr. Nagyon megrendített a szomorú hír, rengeteg emlék merült fel a múltból, ezek közül szeretnék néhányat a Parlando olvasóival is megosztani.

 

Tanár úr az igazi nagy tanáregyéniségek közé tartozott, azok közé, akikre egy életen át emlékszik az ember. 1983-ban kerültem hozzá a Bartók Konzervatóriumba, ahol kötelező zongora tanárom volt. Mivel egyszerre végeztem az ELTE Tanárképző magyar-történelem szakát és a konzervatórium zeneszerzés szakát (délelőttönként a főiskolán, délutánonként a konzervatóriumban tanultam), gyakran érkeztem az óráira fáradtan, s nem tudtam mindig annyit gyakorolni, amennyit szerettem volna. A tanár úr elfogadta és megértette különös helyzetemet, de ettől függetlenül szerette volna a legtöbbet kihozni a képességeimből.

 

Az első órára Bartók Allegro barbaro-ját hoztam el, s biztos voltam abban, hogy meg sem állunk Rachmanyinovig. Tanár úr meghallgatott, egy kicsit tünődött, majd így szólt:

 

Nagyon jó, Csaba! Akkor a következő órára nézzünk meg egy Haydn szonátát.  S kiválasztott számomra egy közepes nehézségű szonátát (Hob XVI/33, D-dúr).

 

Azt gondoltam, hogy 1-2 órán keresztül dolgozunk egy kicsit ezen a darabon, de egy teljes tanéven át küzdöttünk vele. Tanár úr ugyanis azonnal átlátta, hogy nincs meg a kellő technikai megalapozottságom a nehezebb darabokhoz, valamint azt is, hogy a klasszikus zenei stílusismeretem meglehetősen hiányos. Ezen a szonátán keresztül tanította meg a klasszikus stílus számtalan finomságát, fortélyát, s közben végtelen türelemmel átállította a billentéstechnikámat is (19 éves voltam akkor!).

 

Nagyon sok erőt fejtettem ki a csuklómmal és nagyon keveset az ujjaimmal. Hatalmas erőbedobással zongoráztam, s hajlongtam jobbra-balra, előre-hátra. Ezzel kapcsolatban igen határozott volt a véleménye:

 

Csaba, ne a fenekével zongorázzon!

 

Néhány héttel később 1-2 percet késtem az óráról. Benyitottam a terembe, s a következőket láttam: tanár úr cigarettával a szája sarkában Beethoven I. zongoraszonátájának Prestissimo zárótételét játszotta, elképesztően dinamikusan és – rezzenéstelen felsőtesttel. Nem egy könnyű tétel! Meg sem mozdultam az ajtóban (nagyon szerettem a játékát hallgatni), csak azt láttam, hogy miközben dübörögtek a triolák és száguldoztak az ujjai, közben a cigaretta folyamatosan parázslott, a hamu legörbedt, aztán még jobban legörbedt, de nem esett le. A tétel végén a tanár úr megfogta a teljesen végigégett cigarettát, s anélkül, hogy egyetlen porszemnyi hamu leesett volna, elegánsan elnyomta a hamutartóban. Nem csak mondta, mutatta is, hogy hogyan is kéne a fölösleges mozgások nélküli zongorajátékot megvalósítani…

 

Ahogy fentebb írtam, igen erőteljesen zongoráztam, a tanár úr szerint azonban nem volt igazi erő a játékomban. Az egyik órán ezzel kapcsolatban vitába szálltam vele, mire a következőt mondta:

Csaba, üssön akkorát a zongorára, amekkorát csak bír!

– De tanár úr, kár lenne ezért a csodálatos hangszerért, én nem szeretném tönkre tenni!

Ne féltse, jól meg van az csinálva. Üsse le a leghangosabb fortét, amit csak tud!

Legalább fél méter magasra felemeltem a kezem, összeszedtem minden erőmet, és hatalmas erővel lecsaptam a zongorára, egy 8 hangból álló C-dúr akkordot megszólaltatva. Nagyot szólt.

Rendben. Most engedjen ide.

Odaült a zongorához, közvetlen közel a billentyűk fölé helyezte az ujjait és megszólaltatta ugyanazt az akkordot. Kétszer akkorát szólt, mint az enyém. Nagyon sok mindent megértettem abban a pillanatban abból a sallangmentes és „energiatakarékos” (ő nevezte így) zongorázásból, amely a sajátja volt, s még véletlenül sem párosult soha semmiféle gyengeséggel vagy túlfinomultsággal, hiszen nagyon is erőteljes és férfias zongorajátéka volt, de közben mégis elképesztően könnyű kézzel szólaltatta meg a hangszert.

 

Amikor hozzá kerültem, másfél-két óra után már igen gyakran rázogattam a csuklómat, amelyet mindig pihentetni kellett. Amikor 4 év múlva kikerültem tőle, akár 12 órát is képes voltam egyhuzamban, minimális szünetekkel zongorázni (a zeneszerzés lendületében megesik az ilyesmi), és volt olyan szóló lemezem is, amelyet egy nap alatt játszottam fel. Nem lehetek neki elég hálás a türelméért!

 

Csípős, kemény humora volt, de soha nem alázott. Megkereste azt a gyenge pontot, ahova kissé odaszúrva meg lehet mozdítani a lustulásra hajlamos növendéket. Miután a Haydn-on túljutottunk (és reménykedtem benne, hogy most már Beethoven következik), azt javasolta, hogy nézzünk bele Bach-ba és feladta a C-dúr kétszólamú invenciót. Ezt a darabot már 5 évvel korábban is tudtam, szóval nem voltam elragadtatva az ötlettől, de vittem a következő órára. Meghallgatta. Némi tünődés után (ez általában nem sok jót jelentett) a következő kérdést tette fel:

Csaba, milyen szakos maga?  (Akkor már 2 éve jártam hozzá.)

     Zeneszerzés, tanár úr.

     Tényleg? Csodálkozom. Én Bachot még ennyire értetlenül és átgondolatlanul még sohasem hallottam játszani. Viszontlátásra a jövő héten.

Fegyelmeztem magam, de iszonyúan dühös voltam. Akkoriban Kocsár tanár úrral már túl voltunk rengeteg motivikus elemzésen, röpködtek a tükrök és a rákok, a Kunst der Fuge mélységeit csodálgattuk, és értetlenségről kell hallanom! Na majd megmutatom én! A következő órára 8 oldalas elemzést készítettem az invencióból, kimutatva benne az összes ravaszságot és rejtett összefüggést. Volt mit, igen rafinált darabról van szó. Beértem az órára, megmutattam a tanulmányt. Figyelmesen végignézte.

Rendben. Akkor most játssza el.

Eljátszottam.

Csaba, milyen szakos maga? (Éreztem, ahogy nő a pulzusszámom.)

– Zeneszerzés, tanár úr.

Tényleg? Csodálkozom. Én még Bachot ennyire tudálékosan és zeneietlenül játszani nem hallottam.

 

A helyzet az, hogy a tanár úrnak mind a két esetben teljesen igaza volt. A 4. évben, amikor már az a-moll angol szvit tételeit vittem zongoraórára, csak néhány ujjrendi változást javasolt. Rengeteg munkája elkezdte meghozni a gyümölcsét.

 

Nem jártam feszülten az óráira. Kitűnő humora volt és mindenről lehetett vele beszélgetni, sőt, zenei kérdésekben is nyitott volt a vitára, csak egyetlenegy dologban nem engedett soha: abban, hogy szeretett volna megtanítani a képességeimhez képest a legjobban zongorázni.

 

Előfordult az is, hogy meg tudtam lepni. Chopin-darabokat írt fel, s amikor a következő órára elvittem őket, azt mondta:

Érthetetlen. Másoknak hónapokig magyarázom, hogy hogyan kell, és nem érzik, maga meg azonnal ráérzett. Hogyan?

– Sok jazzt hallgatok, tanár úr – mondtam.

Elgondolkodott rajta.

Humora és közvetlensége mögött – azt gondolom – a tanár úr egy rendkívül zárkózott ember volt, magáról szinte semmit sem beszélt. 4 évnyi közös munka után végülis úgy búcsúztam el tőle, hogy még csak azt sem tudom, hogy kedvelt-e. Szerettem volna nála továbbra is tanulni, de magánnövendékeket nem vállalt, így aztán a negyedikes zongoravizsga után sohasem találkoztam vele többé.

 

Victor Máté a családdal közeli viszonyban volt, tőle érdeklődtem mindig a tanár úrról, s kértem, hogy adja át neki köszönetemet és üdvözletemet.

 

Az elmúlt 40 év alatt előfordult néhányszor, hogy hosszabb időre abba kellett hagynom a gyakorlást. Az ilyen időszakok után nagyon lassan, fokozatosan építettem vissza mindent, közben pedig mindig ugyanazok a kérdések jártak a fejemben: hogy is mondta a tanár úr? Hogyan is a legcélszerűbb és legjobb ezt csinálni? Igen…laza csukló, erős ujjmunka, semmi ne feszüljön és…működik.

 

Tanár úr, köszönöm!

 

 

 

 

-           



[1] Vedres Csaba (Budapest, 1964*) zeneszerző, zongoraművész, kántor.

 

[2] Elhunyt Kováts Gábor (1944–2023) zongoraművész, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola tanára