ELHUNYT ESZTÉNYI SZABOLCS
(Budapest, 1939. december
20. – 2024. június 29.)
zongoraművész, zeneszerző.
I.
Életpályája
1953–1958 között a Bartók Béla Zeneművészeti Szakiskola diákja volt.
1957–1960 között Vásárhelyi Magda oktatta zongorán. A
Zeneakadémián Major Ervinnél tanulta a zeneszerzést. 1961–1966
között Varsóban tanult tovább zongorázni, Margerita
Trombini-Kazuronál. 1963–1969 között zeneszerzést
tanult Witold Rudzinskinél.
Még zeneszerzős hallgatóként az 1968-ban az I. Lengyelországi
Improvizációs Verseny győztese lett. 1968-ban kötött házasságot Teresa Roslonnal.
1971-től a varsói Chopin Zenei Középiskola zongoraimprovizáció tanára
volt. 1972–1978 között a varsói Zeneakadémia zeneszerzés szakán
az elektronikus zene és az európai polifónia tanára volt. 1983–1988 között a
varsói Zeneakadémia Pedagógiai Intézetében, 1988-tól a zongora főtanszakon
és a szaktanárképző tanszéken oktatott.
1994-től a lódzi Zeneakadémia ritmika
tanárképző szakán a zongoraimprovizáció tanára.
1998-tól professzor.
·
6
zongoradarab (1968)
·
Quartetto per Batteria (1968)
·
Intermezzo
(1970)
·
Concerto
for Tape and Piano (1971)
·
Concertino
per due Pianoforti
(1973-1974)
·
Polish
Motet for three Reciters (1974)
·
6 Etudes for two
pianos (1979)
·
kis
zongoradarabok gyermekeknek (1983-)
·
zongoraimprovizációs
gyakorlatok (1983-)
·
Creative
Music for Piano: No. 1. In memoriam Andrzej Bieżan (1988)
·
No.
3. In memoriam Tomasz Sikorski (1989)
·
No.
4. In memoriam 1956 (1990)
·
The Gates to the
Garden (két zongorára, 1999)
·
3 New
Etudes (két zongorára, 2003)
·
Toccata
(két zongorára, 2006)
·
A Glance from Afar
(alt, két zongorára, 2007)
·
Pedagógiai
darabok Apagyi Mária 3 kötetes Zongorálom c. kottakönyvéhez (2008)
·
Az I.
lengyel zongoraimprovizációs verseny nagydíja (1968)
·
Orpheus-díj
(1989)
·
A
Magyar Érdemrend lovagkeresztje (2012, polgári tagozat)
·
A varsói F.
Chopin Zeneakadémia Doctor Honoris Causa (Díszdoktor)
(2017)
II.
A
ZONGORAIMPROVIZÁCIÓ TANÍTÁSÁNAK PROBLÉMÁI
a
varsói zeneművészeti szakközépiskola és zeneművészeti főiskola
tapasztalatainak tükrében[1]
Esztényi Szabolcs 1939-ben
született Budapesten, zongoraművész, zeneszerző, zongora-improvizáció
tanár. 1969 óta Varsóban él. Zeneitanulmányait a Bartók Béla Zeneművészeti
Szakközépiskola zongora, majd zeneszerzés szakán
végezte. Főiskolai tanulmányait 1961 és69 között a varsói Zeneakadémián
folytatta, ahol mindkét szakon kitüntetéses diplomát szerzett. 1971 óta a
varsói Zenei Szakközépiskola Dalcroze ritmika szakán, 90 óta a zongoraszakon improvizációt tanít. 1972 és
78 között a Zeneakadémia zeneszerzés szakának elektronikus
zene és európai polifónia tanára, a zongora szakon pedig itt is rögtönzést
tanít.
Előzmények
Gyermekkor
Először a német, szovjet katonák be-
és kivonulását megsínylett zongoránkon utánoztam a hallott katonadalokat –
ekkor öt éves lehettem. Apám, aki egészen jól hegedült, mindig azt mondta: Jól
kezdted, másképp folytattad és egészen másképpen fejezted be. Szerinte makacsul
végig ábrándoztam és fantáziáltam ezeket a dallamokat, nem voltam hajlandó
javítani. Később az öt évvel idősebb nővérem által játszott
Chopin-keringőkre és -mazurkákra nagy névvel körbe-körbe forogtam a másik
szobában - úgy is mondhatnánk, hogy intuitív mozgásokat végeztem zenére (lásd Dalcroze-módszer). A Czerny-etűdök
ritmusára például az ágyon ugráltam, amikor pedig a nővérem zsoltárokat
játszott, a zongora alatt hasalva fedeztem fel az új hangszíneket, a
hangtompítók surrogását, a hangok csenddé válását.
Zeneiskolai évek
Igyekeztem a feladott darabokat pontosan,
hibátlanul és – a követelményeknek megfelelően – kívülről megtanulni.
Mindezt fáradtságos gyakorlás árán sikerült elérnem. Gyakorlás közben azonban
átalakítottam a darabokat, keresve a számomra legkényelmesebb technikai
megoldásokat. Vagyis egyszerűsítettem, redukáltam, átalakítottam, játszogattam. A mű szerint, a darab útmutatása szerint
cselekedtem, de intuitív alapon, majdnem automatikusan. Mindez nagy örömet
okozott: végre tempóban játszhattam a darabokat, nem akadtam bele, mert
egyszerűbbé váltak, kicsit ugyan másképp szólt, de jól szólt és ez volt a
lényeg. Akkor még nem tudtam, hogy valami miért szól jól és miért szól rosszul.
De ott volt a kotta, illetve a fejemben volt a darab és játszottam.
Számomra ez a játék volt az oázis, a
felfrissülés. Maga a gyakorlás fáradtságot, gyötrelmet jelentett, volt olyan,
hogy sírva is fakadtam. Éreztem, hogy valami nem stimmel abban, amit játszom,
de nem tudtam korrigálni, mert még keveset tudtam és mert talán a kottához sem
kaptam elegendő útmutatást tanáromtól.
A pontos, kotta szerinti tanulás nagy
kínjából felszabadított ugyan a már elsajátított mű előadásának
öröme, az improvizálás-, utánzás-adta frissítő zuhanyra azonban
változatlanul szükségem volt. Nővérem figyelmeztetett: Nem fantáziálsz túl
sokat? Jól szól, amit csinálsz, de azért gyakorolj is!
Szakiskolai évek
Éppen az 1952 és 1956 közötti tragikus,
feszült években jártam a Bartók szakiskolába. Legjobban az állandó feszültségre
és az örökös egyedüllétre emlékszem (szüleim dolgoztak, nővérem az
egyetemmel bajlódott). Nyitott voltam a problémák iránt, amelyekről
tudtam, hogy nem szabad beszélni, pedig véleményem szerint gyorsan meg lehetett
volna őket oldani.
Magányomból a zene oldott fel. Néhány
társamnak és nekünk is volt otthon háború előtti, több hullámsávos rádiónk
és valaki szólt, hogy az Amerika Hangja jazz-adásaiban este, éjjel remek,
ritmusos zenét lehet hallani. Magnónk, lemezjátszónk nem volt, a hallott
dolgokat közösen kezdtük el utánozni. Felszabadító érzés vett rajtam erőt:
végre bővíthetem az eddig kötelezően alkalmazott hármas- és
négyeshangzatokat - táncoltam a zongora mellett, nem kellett többé
tisztelettudó gyereknek látszanom, aki leül a zongorához és azzal áltatja
magát, hogy komoly legyen. Éreztem, hogy ez a zene fizikailag és pszichikailag egyaránt ingerel, és hogy ez helyes. Itt
végre kifejezhettem, hogy a precízen kidolgozott hármas- és négyeshangzatok, nonakkordok mozarti, beethoveni utánzásai
bővíthetők. Ezeket a „hamis” hangokat még a titokban improvizált
Haydn-, Mozart-darabokban sem engedtem meg magamnak, most viszont örömmel
próbálgattam e jó hangzásokat – hozzáteszem: teljesen intuitív alapon, teljesen
egyedül, senki sem segített és még angolul sem értettem. Kezdett azonban
veszélyessé válni a dolog, mert az iskola igazgatósága tiltotta kis
„bemutatóimat’” – félt, hogy tönkremegy a zongora, erkölcstelennek, dekadensnek
tartotta a stílust és féltett engem, hogy mi lesz belőlem, ha „csapkodva”
játszom a Mozart-szonátákat. Mondtam, hogy a Mozart-szonátákat nem csapkodom,
ez azonban más zene, itt igenis lehet csapkodni a zongorát. Tovább nem volt
érdemes vitatkozni – világos volt, hogy tiltott ösvényen haladok. Utolsó éves
koromban azonban már tartottunk jazz-stílusú kompozíciós próbákat – e korszak szülötte az a bossa nova,
amelynek címe az egész helyzetet, lelkiállapotomat is tükrözte: Sarokban,
titokban (végnélküli szekvenciák a kvintkörön).
Főiskolás évek
Továbbra is fantáziáltam, a
bővülő repertoár szerint. Az új, kortárs zene megismerése adott
igazi, teljes örömöt. A tizenkéthangú szerkesztés, a punktuális,
szeriális, majd szonorisztikus
módszer é s természetesen ezek az általam szintén intuitív módon, titokban
improvizált változatai. Ez volt az oázis, ez volt az én világom. Ma sem tudom,
hogy mi volt ez. Menekvés? Nem is tudtam igazán, mi az, amit csinálok és miért
csinálom.
Varsó
1970-ben diplomás zongorista,
zeneszerző voltam és ekkor kértek fel helyettesítésre improvizációs
témában a varsói zenei szakiskola ritmika tanszakán.
Egy héten át, növendékenként két óra időtartamban kellett Bachinvenció
stílusú miniatűröket csiszolgatni. Később kiderült, hogy ezek a
növendékek a vártnál lényegesen jobban játszották a zongora záróvizsgán a Wohltemperiertes Klavier
darabjait.
Számomra is nagy felfedezés volt ez: az
improvizáció komoly segítséget nyújthat. Nem a romantika korában divatos
koncertimprovizációban, hanem segítő tantárgyként felszabadítja,
nyitottabbá teszi a muzsikusokat. Könnyebbé, érthetőbbé válik az, amivel
órán foglalkoznak, így lettem az improvizáció tanára a varsói Chopin szakiskola
ritmika szakán. (Hogy ez a tanszak milyen
jellegű oktatással foglalkozik, arra Bachmann
professzorasszony előadása adhat választ.)
A lengyel zeneiskolák tanmenetében fontos
helyet kapott a ritmikának nevezett, a muzikalitás fejlesztésével foglalkozó
tantárgy. A ritmikát tanító pedagógusnak – ismerve Dalcroze
módszerét – tehát kell tudni improvizálni. Közben azonban állandóan az járt a
fejemben, hogy zenei berkekben az improvizálást valami megfoghatatlan,
veleszületett képességként tartják számon. Én ugyan soha nem éreztem, hogy ez
valami óriási, megtanulhatatlan dolog lenne, vagy hogy én rendkívüli tehetség
lennék, mert, hogy tudok improvizálni. Érzéseimet alátámasztotta az a
tapasztalat is, amely szerint az improvizáció képessége minden zenészben –
népzenészben, bárzenészben, balett-korrepetítorban –
benne van. Rágódtam a problémán, nem volt kihez fordulnom, egyedül kellett
rájönnöm a válaszokra és a megoldásra. A válasz olyan egyszerű volt, hogy
ingerült lettem, amikor rájöttem. Minden gyerek improvizál: cserél, változtat,
átrendez, tárgyat, környezetet, hallott anyagot, beszédelemeket. Az improvizáció
ugyanis zenei nyelv, nem választható el a beszédtől. (Chapuis
professzor is érdemesnek tartaná a zenével, mint nyelvvel foglalkozni.) Az
improvizáció tehát nem tehetség, hanem adottság, amely minden emberben
megtalálható. És ahogy állandóan improvizálunk beszéd közben, úgy ezt meg lehet
tenni a zenében is. És ezen a ponton rájöttem a másik kulcsproblémára. Arra,
hogy abszolút magától értetődő a kortárs nyelv használata beszéd
közben – mi a helyzet azonban a kortárs zenével? Az, hogy megbillent, fejre állt
a világ. Elkülönült tőlünk a kortárs zene, speciális, szűkkörű a
közönsége, nem „beszéljük” a kortárs zenei nyelvet.
Hogy akarunk
akkor improvizálni? Hiszen a „nagyok” – mint például Johann Sebastian Bach – az
akkor élő, akkori kortárs retorikai fordulatok szerint improvizáltak.
Tehát olyan zenei beszédet használtak, ami érthető volt az akkori
állapotoknak megfelelően. Akkoriban félretették a régi zenét – mi viszont
muzeális zenén élünk. Akkoriban a zenészek multiinstrumentálisak voltak, mi egy
hangszerre specializálódunk. Akkoriban minden zenész teljes, harmonikus
egységet alkotott magával – részese volt az alkotás, a megszólaltatás, a zenei
„közélet" komplex folyamatának. Még ha régi elmélet alapján is tanított,
feltétlenül a kortárs retorikával illusztrált. A történelemben mindig a kortárs
zene volt a vonzó erő – most alig van, aki érti. Miért szűnt vajon
meg a zene eddigi, a közös átélésből fakadó misztériuma? Talán, mert a
francia forradalom bevezette a nép- és zeneiskolákat és mert csak a már
kipróbált értékek, ítéletek alapján mert példát, mércét állítani? Lehet.
Kétségtelenül kevesebb fantázia kell egy adott, már „bevált” művön
keresztül teljesítményeket összehasonlítani, osztályozni, mint az értékállóság
próbáját még ki nem állt alkotásokon. Nem használt az átélésnek, a születés
varázsát végig élő élménynek Edison találmánya sem, hiszen a hangrögzítés
eddig megismételhetetlennek tartott pillanatokat lett képes konzerválni és
teljesen művészeteken kívüli erőket, érdekeket hozott felszínre,
állított a művészi értékek elé. Meg kell tehát próbálni rekonstruálni az elveszőfélben lévő viselkedési formákat, újra át
kell élni, hogy:
• a zene
csendből születik, teli van számunkra még ismeretlen dolgokkal, ismeretlen
feszültségekkel;
• nem tudjuk,
hogy mi vár ránk;
• ismeretlen
dolgot készülünk felfedezni;
• áhítattal,
minden idegszállal a megszólaló dallamra figyelni, ezzel egyedül maradni, a
külvilágból kilépni;
• abszolút
nyitottsággal közeledni a várható élményhez.
Természetesen
vagyunk azért továbbra is az áhítatra, ezt azonban egyre régebbi, egyre histórikusabb zenére transzponáljuk. Ugyanakkor nemigen
tudunk mit kezdeni a teljesen új, váratlan dolgokkal, pedig ennek a régi, ennek
a histórikus zenének is az újdonság, az eredetiség a
lényege. A „kiszámíthatatlanság”, a váratlan fordulatok, a meglepetések (maga
Harnoncourt írja ezt a régi zenéről). Ennek megértése csak a zenére való
figyelés, a zene hallgatása következtében remélhető. Újabban azonban a
közönség nem hallgatja, hanem csak hallja a zenét, ezért nem lép túl a
népszerű repertoáron, például a legismertebb, leggyakrabban játszott
Mozart- és Beethoven-műveken. De így van ez a beszéddel is: ott is
háttérbe szorult az improvizáció. A gyerek szaval, de nem beszél és még az sem
mindig világos, hogy érti-e azt, amit beszél. Nemcsak a közönség körében, de
magában a zeneszerzésben is perifériára szorult a kortárs zenei gyakorlat.
Magyarországon ugyan már a szakiskolában is tanítanak zeneszerzést, a legtöbb
helyen azonban ezt csak a zeneakadémián kezdik. Nem tudni, honnan jött
őstehetségeket vesznek fel. Erre a bázisra építve, improvizációtanárként
elsőként azt a célt tűztem magam elé, hogy munkájukban a zene
legújabb tendenciáit tudjam érvényesíteni, hogy ezeket ők emocionálisan
befogadják. Mindez nem volt lehetetlen, mivel az emberi pszichikum és a
rendező elv természetes harmóniájára támaszkodhattam. A ritmika,
később a zongora szakon is az improvizáció révén igyekeztem áthidalni a
régi és az új zene között kialakult légüres teret. Mindezt úgy, hogy a
növendékek már eddig elsajátított játékát vettem alapul. Ebből az is
következik, hogy minden növendékre külön metodika érvényes – mindegyikük külön
világ, de van közös improvizáció is. (Ezért nem is barátkozom meg egy
improvizáció-módszertan könyv írásával.) Improvizáció - stílusimprovizáció
Annak ellenére, hogy 1968-ban megnyertem a lengyelországi improvizációs
versenyt (azóta sem rendeztek egyébként ilyet), mindig törést okozott bennem a
stílusimprovizáció. Pontosan azért, amiért már a romantika nagy pódium-improvizátorai is kételkedtek a műfajban. Egy mű
improvizációja ugyanis sohasem érhet föl az esetleg hosszú hónapok során
született alkotással. A régiek jó helyzetben voltak: kizárólag kortárs zenére
improvizáltak. Most követelmény a stílusimprovizáció, ugyanakkor ennek spontán
változatait, az intuitív átalakítást sokan megbotránkoztatónak,
szentségtörésnek tartják. Az is az improvizáció segítségével kialakítandó látásmód
ellen szól, hogy a stílusimprovizációban már esztétikai értékek, konkrét
elvárások, „ker”-ek fogalmazódnak meg, pedig csak a
gyors reflexeket, asszociációkat, a feszültségi pontok kialakítását és az
áhítatot lehet konkrét követelményként kérni. Minderre
magam jöttem rá és a reveláció erejével hatott, amikor Apagyi
Mária és Lantos Ferenc koncepciójával találkoztam és életünk első
beszélgetésében ugyanazokat a gondolatokat hallottam az ő
megfogalmazásukban, amelyek bennem Varsóban megszülettek. (Kokas Klárával
sajnos még nem sikerült találkoznom, de feleségem ösztöndíjasként hosszabb
időt töltött nála és csodálattal mesélt róla.) Mindenesetre Magyarországon
jó bázisa van az improvizációnak, mint módszernek. Az improvizáció segítségével
talán meg lehet szüntetni a zeneszerzők és előadók között az
idők során kialakult bizalmatlanságot. Nyilvánvalóvá kell tenni, hogy
mindkettőben megvan a művészet misztériuma, az áhítat, a technika, a
precizitás és felszabadultság. Mindannyian alkotjuk, előadjuk, beszéljük és
olvassuk a zenét — teljes emberek, teljes zenészek lehetünk, teljes lehet a
harmónia. Bemutató: növendékek feladatai közül egy példa. Kiindulópont: Dalcroze – különböző hangsúlyok szimultán
megszólaltatása, csak most nem testmozgás, hanem már a függetlenített kézmozgás
révén. Csoportokban illesztjük össze – fáziskülönbségek, permutáció
lehetősége Meditatív zene – misztérium jellegű Zene és aritmetika. Ez
nem konzumálásra való zene – visszatérés az ősi,
kultikus helyekre. Az improvizációtanításban tehát kötelező az új zene
repertoárja – a nem nehéz, a meglévő technikai követelményeket alapnak
tekintő szinten.
Alapmű például az 1981-ben elhunyt
zongoraművész, zeneszerző Serocki 1963-ben
írt darabja, amelyben négyzetben vannak a szabadon – periodikusan, vagy a
periodikusan – ritmizálható mondatok, frázisok. Tanítok stílusimprovizációt is,
szervesen benne van a tananyagban. Az egyetlen igazi realitás azonban a kortárs
zene. Érdekesebb is a számunkra az itt és most tevékenykedő ember.
Állandóan keressük a harmóniához vezető utat, aminek egyik feltétele, hogy
tájékozódni tudjunk világunkban, hogy a mai dialektusban is tudjunk beszélni
(szóban és zenében egyaránt). Ezt a jó közérzetet segít megteremteni a dalcroze-i értelemben vett egészséges muzsikálás, amikor
anyag és test, intellektus és emóció harmonikus egységet alkotnak. Kérdés:
Végül is mivel kezdi az improvizációtanítást? Felelet: a hang megfogalmazásával
–
csend, hang, csend. A csend tudatosításával, a világ egységességének
érzékeltetésével. Az akusztikus világ megismertetésével – környezet- és
természetrajzok. Mindezt azért, hogy intellektuális inspirációt keltsek a
legárnyaltabb dinamika érzékelésére (például egy utánütött
hang esetében). A hallási érzékenységen túl az érintés érzékenységét is
fejleszteni kell (energia, sebesség stb.), ahogy azt Dalcroze
megfogalmazta és kidolgozta. Főiskolásoknál, zongoristáknál ez a stúdium
segít a zene expresszivitásának, drámaiságának érzékelésében és
érzékeltetésében. Könnyebb kifejezniük a belső emóciókat. Kérdés: Hányadik
évfolyamon, kötelező, vagy fakultatív jelleggel oktatják az improvizációt?
Van-e tananyag, van-e vizsga? Felelet: A ritmika szakon régebben kötelező
tárgy, a zongora szakon 1989 óta – mióta kiderült, hogy a ritmika-szakosok
jobban játszanak lapról, megbízhatóbb kamarazene-partnerek, mint a
zongora-főtárgyasok. A tananyagot, vagy inkább programot én állítom össze
azzal a céllal, hogy meghonosítsam az új zenét. Alapvető elvem, hogy nem
követem a főiskolai divatot és kezdetek el élőiről mindent a
növendékekkel, hanem tudásszintjüknek megfelelő gyakorlatokat állítok
össze. Két évig tart a kurzus, első évben csak új zenével (dodekafon,
szabad dodekafon, aleatorikus stb. szerkesztéssel
foglalkozunk, második évben egyszerű (de nem degradálóan egyszerű)
fokon megpendítem a stílusimprovizációt. Alapvető gyakorlat a
zeneművek elemzése, az analizálás, vagyis a lényeg megkeresése. Itt
megállunk, mert a kurzus célja valójában az improvizációval szembeni ellenérzés
megszüntetése, a szükségtelen előítéletek felszámolása. Ez létkérdés, mert
minden művészszakos zongorista növendék eljut előbb-utóbb a
pedagógiához is. Ha másként nem, produkciói, előadói mivolta révén.
III.
AZ APAGYI MÁRIÁVAL KÖZÖS SZEREPLÉSEK
EMLÉKEIBŐL
Hat tanulmány két zongorára: I. tanulmány (4:30)
Három új tanulmány két zongorára: Studie
I (4:45)
Hat tanulmány két zongorára: Studie
VI (5:42)
TELJES LEJÁTSZÁSI LISTA MEGTEKINTÉSE (9 video)
℗
2007 DUX Recording Producers
Apagyi Mária és Esztényi Szabolcs kétzongorás szereplése 2017-ben a varsói Chopin
Zeneakadémián
Analógia-improvizáció
Lantos Ferenc Hommage a Olivier Messiaen
című képéhez.
Apagyi Mária és Esztényi
Szabolcs (zongora)
A felvétel közreadási lehetőségének
megteremtéséért köszönet dr. Király Csaba zongoraművész-tanárnak.
IV.
ESZTÉNYI SZABOLCS YOUTUBE-N TALÁLHATÓ TOVÁBBI FELVÉTELEIBŐL
ESZTÉNYI Szabolcs: Concertino per due pianoforti Tempo stricto - Liberamente
(13:34)
VIDOVSZKY László: Kettős két
preparált zongorára (10:47)
℗
1980 HUNGAROTON RECORDS LTD.
Cezary Duchnowski – zongora, Esztényi
Szabolcs – zongora, Jerzy Kornowicz
– zongora, Włodek Pawlik
- zongora
Négy
zeneszerző -- improvizáló zongorista mutatja be egyetlen fénykép zenei
interpretációját. A közös fotográfiai téma az a kapocs, amely ezt a négy
kompozíciót egyetlen, körülbelül egyórás darabbá fűzi össze.
„...A zene
gyakran szolgált inspirációul vizuális művek
létrehozásához. Ezúttal megfordítjuk a helyzetet. A fotós az, aki a zenei darab
alapját adja. A fotográfiát a zenészek kortárs partitúraként kezelik...”. Ryszard Latecki A Photographic Scores
koncertsorozat szerzői által a meghívott művészek elé állított
kihívás a kép és a hang, konkrétan a fotográfia és a kortárs zene kapcsolatának
keresése; a fotósok és a kortárs zenei élet zenészei közötti kreatív
találkozás. Egy fotósorozat képezi egy kortárs darab alapját. Egy darab, amely
általában többé-kevésbé improvizáción alapul. Ezúttal kivételesen EGY fotó, de
NÉGY zeneszerző - improvizáló zongoristák.
(2013.
december)
Szabolcs Esztényi
- Improwizacja (13:57)
Esztényi Szabolcs
professzor improvizációja, amelyet a 80. születésnapja alkalmából rendezett
jótékonysági koncerten rögzítettek, s amelyet a varsói Fryderyk
Chopin Állami Zeneiskolai Komplexum koncerttermében tartottak 2020.02.01-én.
Szábolcs Esztényi - solo concert at
Mózg Warszawa (DZiK)
(25:43)
Esztényi Szabolcs -
szólókoncert a varsói Mózg Warszawa-ban
(DZiK) 2018.10.25-én.
Szábolcs Esztényi - For Andrzej Bieżan (2019)
[FULL ALBUM] (36:18)
1. Szábolcs Esztényi & Jakub Sokołowski - Creative Music in memoriam Andrzej Bieżan
[0:00]
Piano works of Andrzej Bieżan
(performed by Esztenyi):
2. Cathedral [14:25]
3. Variations (composed around 1970–72) [26:19]
4. Untitled [33:15]
Szabolcs Esztényi
@ Krolikarnia, Warszawa,
7.03.2020 (5:31)
Improvizáció
(1:00:50)
Improvizáció
- Iwona Mironiuk - Esztényi Szabolcs - Hubert Zemler
- Tadeusz Sudnik FLOWS ℗ 2023 ℗