125 ÉVE SZÜLETETT ENGEL IVÁN

 

ZONGORAMŰVÉSZ, TANÁR

 

(Békéscsaba, 1899október 6. – Bázel, 1985. december 16.)

 

Kálmán Kata felvétele (1933)

(fotomuzeum.hu)

 

Édesapja, Engel Miksa békéscsabai kereskedő volt. Engel Iván a Kinizsi utcai elemiben – Jankay Tibor iskolatársaként – kezdte tanulmányait. Már fiatalon csodagyereknek tartották. Két évig a Gyöngyösi Gusztáv vezette Békéscsabai Zenedében tanult. 1909 szeptemberében felvételt nyert a budapesti Királyi Zeneakadémiára.

 

1913 júniusában, mindössze 12 évesen Budapesten adott koncertet. A fővárosban a VII. Kerületi (Barcsay utcai) Magyar Királyi Állami Főgimnáziumba járt. Tagja volt az ifjúsági kör zeneszakosztályának. 1917. június 1-én katonai szolgálatra vonult.

 

Engel Iván zongorázni Thomán István tanítványaként tanult meg. A Zeneakadémián a zeneszerzést Kodály Zoltántól és Weiner Leótól sajátította el. Kodály négy évig oktatta, emellett magánórákat is kapott tőle. Kivételes képességeit elsősorban Beethoven-, Brahms-, Liszt- és Dohnányi-művek előadásával mutatta meg.

 

Barátai kapcsolatban állt Kodály Zoltánnal és Bartók Bélával, akikkel levelezést is folytatott. Kodály haláláról Engel nekrológgal emlékezett meg a Basler National Zeitung című folyóiratban. Cikkeit – a magyar sajtót tekintve – a Zenei Szemlében, illetve a Békésmegyei Közlönyben közölték.

 

1932-ben megházasodott, Kühner Ilse (1907–1994) festőművészt vette feleségül. Svájci származású neje jó viszonyban volt Pásztory Dittával, Bartók Béla második feleségével.

 

Munkássága:

Engel Iván 1921-ben a Zeneakadémián adta első önálló hangversenyét. Búcsúestjét 1925. október 11-én tartotta.

1925-ben a Kairói Konzervatórium zongoraművész-képző tanszékének lett a vezetője. Tanulóival Bartók és Kodály műveket is megismertetett. A városban tanítóként és zongoraművészként is nagy népszerűségnek örvendett. 1927-ig tanított a kairói zeneakadémián. Időközben többször is hazalátogatott a szüleihez Békéscsabára. Az 1920-as, és ’30-as években gyakran fellépett a békéscsabai Aurora Kör hangversenyein.

Az Egyiptomban töltött évek után Berlinbe költözött, ahol a tanítás mellett koncertezett és a rádióban is szerepelt. 1933-ban elhagyta Berlint, majd egy ideig tanítói állás nélkül maradt. Zongoraművészként bejárta Európát: fellépett – többek között – Angliában, Csehszlovákiában, Egyiptomban, Hollandiában, Németországban, Olaszországban, Skóciában és Svájcban is. Zongorajátéka a hazai és külföldi rádióban is hallható volt.

1945-től a budapesti Zeneművészeti Főiskolán tanított. 1948-ban a békéscsabai városi zeneiskola tiszteletbeli tanárának választották. 1956-ban Svájcba távozott, ahol tanári állást kapott.

Engel Iván játékát szabadság és közvetlenség jellemezte. Kiváló ritmus- és dallamérzékkel rendelkezett. Virtuozitása miatt Dohnányi Ernőhöz hasonlították. Tóth Aladár zenekritikus szerint Engel „egyedül arra törekszik, hogy a zongorát kifejezővé tegye. Éppen ezért hangja a legegyénibb az összes fiatal pianisták között…”. Bartók-interpretációkat egészen kiemelkedő módon adott elő.

(http://bekeswiki.bmk.hu/index.php/Engel_Iv%C3%A1n_(1899%E2%80%931985)

 

 

Schumann - Iván Engel (1956) Kinderszenen op. 15 (16:16)

TELJES LEJÁTSZÁSI LISTA MEGTEKINTÉSE (15 video)

℗ 1956 HUNGAROTON RECORDS LTD.

 

ENGEL IVÁN ÜDVÖZLÉSE[1]

 

     Svájcban élő hazánkfia, Engel Iván, a világhírű magyar zongoraművész és zenepedagógus ez év októberének derekán tölti be 80. évét. 1899-ben született (mint Bárdos Lajos és Szabolcsi Bence). Ez a tény szinte jelképes: gyökereivel a múlt század utolsó rögébe kapaszkodva vált igazi, jellegzetesen huszadik századi művésszé – a századunk első felében világhírűvé lett új magyar zenekultúra egyik oszlopává, jellegzetes kulcsfigurájává.

     Thomán István (az egykori Liszt-növendék) mesteriskolájában nevelkedett – akár Bartók. Ott szívta magába a hagyományokat – ott válhatott Lisztnek szinte szellemi unokájává. Csodagyermekként lépett a nyilvánosság elé. Férfivá érése során érdeklődése – a klasszikus-romantikus repertoár mellett – egyre inkább az új magyar zeneirodalom, Bartók és Kodály alkotásai felé fordult. Ezeknek ő lett egyik első jelentékeny interpretátora, világjáró hírverője.

     Idézzük ezzel kapcsolatban Tóth Aladár sorait a Pesti Naplóból:

     Engel Ivánszerdai hangversenye egészen rendkívüli jelentőségű eseménye zeneéletünknek. A magyar zongoraművészet ezen az estén, ennek a nagytehetségű zongoraművésznek játékában érkezett el teljesen korunk legnagyobb zongorapoétájának, Bartók Bélának zsenijéhez. Teljes értékű Bartók-interpretációt a zongorán eddig csak magától Bartóktól hallhattunk. Sőt az utóbbi években, sajnos Bartóktól sem, hiszen köztudomású, hogy a nagy zeneszerző Budapesten már régóta nem játssza saját műveit. De éppen ezért megbecsülhetetlen nyeresége zeneéletünknek Engel IvánBartók-játéka, mely példát mutat egy egész pianistagenerációnak, hogy miképpen érkezhetik el az előadóművész Bartók zongorajátékstílusának külsőleges utánzása nélkül, egyedül önmagán keresztül, a forró és mély egyéni átélésen keresztül a Bartók-muzsika legméltóbb tolmácsolásához”.

     Valóban, akik emlékszünk Engel Ivánszóló- és zenekari hangversenyeire – megszállott muzsikushittel fűtött, mindig intenzíven meggyőző, mindig originális játékmódjára –, a klasszikus-romantikus interpretációs élmények mellett elsősorban Bartók-játékának emlékét őrizzük.

     A világjáró zongoraművészt egyébként mindig személyes barátság is fűzte Bartókékhoz, Kodályékhoz. Erről sok-sok levél tanúskodik, lappangó, feltáratlan kincsesbánya a Bartók-Kodály-kutatók számára.

     Az álláskereső művész-tanár számára Bartók ilyen ajánlósorokat írt:

     Örülök, hogy alkalmam van kijelentenem, hogy Engel Ivánúr véleményem szerint kitűnő pianista. Ezenkívül nagy és hosszú tapasztalata van a zongoratanításban, és ebben kiváló eredményeket ért el. Ezért bárkinek, akinek az a szándéka, hogy vele dolgozzék, a legmelegebben ajánlhatom őt.”

     A Berlin, London, Svájc, Hollandia stb. közt éppen Kairóban tanárkodó művész számára Kodály megküldi a Magyar Népzene dedikált példányát.

     Felszabadulásunk után jó évtizedig Zeneakadémiánkon tanított Engel Iván. Majd felesége, Kühner Ilse szobrászművész hazájában, Svájcban – Baselben –vállalt tanári állást. Ma is ott él és dolgozik. Közben szinte napjainkig nagyrabecsült hangversenyző-művész maradt.

     Engel Iván portréja nem volna teljes, ha nem említenénk emberi vonásait, humanizmusát, melegszívű segítőkészségét, aranyos humorát. Ahogyan a gyermekeket szereti bűvészkedésre oktatni, ahogyan mindig kapható volt bolond estélyekre, tűzugrásra, arra, hogy e sorok írójának vállán ülve, nagy lebernyeggel letakarva, mint háromméteres óriás, mágikus igék mormolásával ejtse bámulatba a holdfényes Halászbástya járókelőit – mindezt nem is diákkorban, hanem felnőttként! És főként, ahogyan nyolcvanéves koráig megőrizte töretlen hitét a jó zenében.

     Barátai, hívei, tanítványai, az egész magyar zenekultúra nevében szeretettel köszöntjük Engel Ivánzongoraművészt nyolcvanadik születésnapján.

 

 

II.

ENGEL IVÁN EMLÉKEI WEINER LEÓRÓL[2]

 

Húszéves koromban kerültem Weiner Leóhoz. Ebben az időben még zeneszerzést tanított a Zeneakadémián. Csak később vette át a kamarazene vezetését, ahol évtizedeken át nagyon nagy eredménnyel működött.

     A világhírű Léner-kvartett is hosszú időn át dolgozott vele. Nem felejtem el, mikor a kvartett tagjai egy budapesti koncerten izgatottan vártak véleményére.

     Mikor a korán elhunyt Sándor Lászlóval (Hubay kiváló növendéke volt) Weiner fisz-moll szonátáját akartuk játszani, kértük, hogy hallgasson meg bennünket. Igyekeztünk minden tudásunkat beleadni, és vártuk véleményét. Végül ő annyit mondott: „Csináljanak valamit, mert nagyon unalmas volt.” Rettenetesen csalódtunk. Ami azután következett, tipikus Weiner-munka volt. Másfél órán át a legnagyobb türelemmel foglalkozott velünk.

     Ebben az időben még nem tudtam, hogy egy életre szóló barátság vette kezdetét. 1932-ben őt kértem, mint tanút, házasságunkhoz. Szívesen vállalta, de félórát késett... Eltévesztettem az emeletet” – mondotta.

     Jómagam is nagyon sokat tanultam tőle. Már hangversenyező művész voltam, mikor még mindig tanácsát kértem. Beethoven összes szonátáinak kitűnő kiadását is neki köszönhetjük. Mai napig is, csak ezt használom.

     Kedvenc helye az Edison-kávéház volt, közel a lakásához (Teréz körút 30.), ahol még édesanyjával élt. Az igen nagy baráti kör ott találkozott. Az ismertebbek közt Varró Gréte, Kabos Ilonka, Kentner Lajos. Mindnyájan nagyrabecsültük és szerettük ezt a melegszívű embert, akiből a humor sem hiányzott. De az igazi otthona a Zeneakadémia volt, ahol pedagógiai munkássága kibontakozhatott. Nem mind tudja, hogy milyen kitűnően rajzolt. A kollégákról csinált karikatúrái híresek voltak. Nagy szenvedélye volt a sakkozás. Sokszor játszottam vele a Fészek klubban és nálunk, otthon. A nyertes mindig ő volt. Hálásan és szeretettel emlékszem erre a nagy emberre vissza, aki barátságával tisztelt meg.

 

Engel Iván írását

Szirányi Gábor ZONGORABILLENTYŰK c. könyvéből idézzük

(Gramofon Könyvek, 2013)

 

 

Engel Iván (Békéscsaba, 1899. október 14. – Bázel, 1985. december 16.) a húszasharmincas évek Európa-szerte ismert és elismert pianistája Thomán magán zeneiskolájában végezte zongoratanulmányait, emellett a Zeneművészeti Főiskolán zeneszerzést tanult Weiner Leónál, illetve később Kodály Zoltánnál, aki nagyra becsülte képességeit, és így nyilatkozott róla: A Dohnányit követők tömegéből Kentner Lajos és Engel Iván tehetsége ígér a legtöbbet.[3] 1938-tól 1945-ig a Fodor Zeneiskolában, 1946-tól 1956-ig a Zeneművészeti Főiskolán tanított. 1956 késő őszén hagyta el végleg Magyarországot s Svájcban telepedett le. Tanára negyven éves művészi jubileuma alkalmából így köszöntötte szeretett mesterét: Thomán István, a kiváló zongoraművész és zenepedagógus e hó folyamán a zeneművészeti főiskola Nagytermében megtartandó hangversenyen fogja ünnepelni pódiumon való szereplésének negyvenedik évfordulóját. Eredetileg jogásznak indult, és csak Liszt Ferenc ösztönzésére lett zenész. Hatalmas ívben lendült fel a fiatal művész pályája. Számtalanszor aratott itthon és külföldön sikert, és Liszt Ferenc méltán sorozta őt legkiválóbb tanítványai közé. Állandó koncertező művésze lett Európának és zeneakadémiai tanári kinevezése sem akadályozta hangversenykörútjaiban. Mind a mai napig nem volt olyan éve a magyar zeneművészetnek, amelyben Thomán István aktív részt ne vett volna. Művészi pályafutásával kapcsolatosan, mint pedagógus is több évtizedes és a magyar zenekultúra szempontjából korszakalkotó munkásságot fejtett ki. Ezek a tények és az általa elért rendkívüliművészi és pedagógiai teljesítmény köztudomásúak. Tudja jól mindenki, aki szívén viseli a magyar zenekultúra sorsát, hogy mit jelentett és mit jelent Thomán István lankadatlan munkássága. Mindenki tudja, hogy Dohnányi Ernő, a világhírű magyarzongoraművész, Bartók Béla, a magyar zenei élet egyik büszkesége, a zeneművészetifőiskolánk művész-tanára, Székely Arnold, Várkonyi Béla, Buttykay Ákos, Thoma József, a külföldön élő Linz Jenő, Reiner Frigyes, a világhírű dirigens, valamennyien tanítványai voltak. A fiatalok közül Frankl Rózsika, aki a legzseniálisabb nő zongorások egyike volt, és sajnos olyan korán hagyott el bennünket, Ferenczy György, Adler Oszkár, akik fiatal koruk ellenére kitűnő eredményekre tekinthetnek vissza, és még nagy számmal sok-sok kiváló tehetség, valamennyi az ő tanítványa, működésénekmagasba szökkenő hajtása. Ha még hozzávesszük azt a gárdát, akiknek átnyújtotta a sok évtizedes munkásság és tapasztalás pozitív eredményeit, és evvel megsokszorozta önmagát és tevékenységét, a magyar modern zongoratanításnak azt a lelkes csapatát, akiknek élén Kálmán György tanár áll, akkor teljes a kép, amelyet Thomán Istvánról nyerhetünk. Ismétlem, ezek köztudomású dolgok, itt csupán regisztrálom őket. Művész, pedagógus és ember elsősorban. És íme, így elérkeztünk Thomán István életének legszebb lapjaihoz, a jósághoz, megértéshez, emberi nemességhez, melyeknek jótékony hatását, e mély bölcsességből fakadó jóságnak melegét magam is éreztem. Thomán István nemcsak jó, megértő ember is. Tanítványainak apja és barátja volt mindig. Nem volt az a kicsinyes, jelentéktelen ügy, amelyet ő a legnagyobb komolysággal és jóakarattal bármikor meg ne hallgatott volna, és amelyen segíteni ne igyekezett volna. Rousseau, álmodozásaiban mintha nem is magáról, hanem őróla írná: „Voltak boldogabb idők, amelyekben szívem gerjedelmeit követve néha egy-egyidegen szívet megelégedetté tehettem és tartozom magamnak azzal a megtisztelő bizonyosságtétellel, hogy valahányszor ezt a gyönyört élvezhettem, azt bármi másnál édesebbnek találtam. Ez a hajlam élénk, igaz, tiszta volt és a legtitkosabb bensőmben soha semmi azt meg nem hazudtolta.” Jól esik kimondani és leírni mindezt a sokszépet Thomán Istvánról. Hiszen sokan tudják róla, hogy mindig mennyire szívén hordta tanítványainak sorsát, az is köztudomású, hogy mennyit jótékonykodott és jótékonykodik még ma is, mindez azonban csak kis hányada annak az ezeroldalú és mindig, mindenkinek ráérő tevékenykedésnek, amellyel embertársainak segítségére igyekezett lenni. Bevilágítják ezek a cselekedetek élete útját és ezt a messze sugárzófényt a művész lelke és a pedagógus munkássága még hatalmasabbá növeli. És ebben a fényben áll a világ legszerényebb embere. Aki soha semmit sem adott magára, minden gondolata a nagy emberi közösségé és családjáé volt, lelkének biztonságával mindig odaállt a hánykolódó fiatal lelkek mellé, meghallgatta panaszaikat, reményt formált a reménytelenségből, a szegényeket pénzhez juttatta, a betegekkel együtt szenvedett, utat, eszméket mutatott az ifjúságnak és szellemének egész melegévelfordult mindig feléjük. Híveinek és tanítványainak nagy tábora szeretettel veszi őt körül életének eme nagy napján. Éreznie kell, hogy a sok hálás szív, a sok barát és tisztelő az ő legszebb földi ténykedését, nemes, érző szívének szeretetét szeretettel viszonozza, éreznie kell, hogy a sok küzdelem nem volt hiába, éreznie kell, hogy jóérzés művésznek lenni, gyönyörködni egy élet munkásságának eredményeiben, de a legjobb, legmegfelelőbb érzés embernek, jó embernek lenni és ilyen megértő, igaz és jóember elsősorban Thomán István, a mi szeretett művészünk és mesterünk.[4]



[1] Ránki György írása a Muzsika 1979/10. számában jelent meg.

[2] Engel Iván írása az Emlékeink Weiner Leóról c. könyvben jelent meg. Gyűjtötte és szerkesztette: Berlász Melinda. (Zeneműkiadó Vállalat Budapest, 1985)

[3] Gádor Ágnes-Szirányi Gábor szerk.: Nagy tanárok, híres tanítványok: 125 éves a Zeneakadémia Budapest, Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem, 2000 p. 84.

[4] Engel Iván: Thomán István (Negyven éves művészi jubileumára) in: Gombosi Ottó szerk.: Crescendo19261. évf. 4.