Daloló hÍdavatók
Az „Európai hidak” 2024. évi emblémája
Életképesnek
bizonyult az „Európai hidak” projekt Fischer Iván, a Budapesti Fesztiválzenekar
és a Müpa közös vállalkozása: 2013 óta polgárjogot nyert az évadok széles
közönségréteget megszólító rendezvényként. A virtuális híd kezdetben egy-egy
országba ívelt, később városokban vert cölöpöt. Az idei „célpont”
különleges, hiszen Brüsszel nemcsak egy olyan város, amelynek kulturális
életéből múlt és jelen egyaránt megismerésre méltó, hanem egyszersmind
„ország az országban” – és nem utolsó sorban az Európai Unió Tanácsának
székhelye, csúcsértekezleteinek színhelye.
A
Brüsszel-választásnak az adott aktualitást, hogy 2024. július óta Fischer Iván
az Európai Unió Ifjúsági Zenekarának új zeneigazgatója. A két zenekar együttes
szereplése két együttese közös projektjének, az Európai Zenekari Akadémiának
budapesti nyitóhangversenye is egyben. Minden bizonnyal nagy élmény a BFZ
művészeihez társulni a fiatalok muzsikusoknak, akik – egyébként 1978-ban
alapított – együttesük hagyományain nevelkedtek.
Fischer
Iván és Diana Tishchenko
2024. szeptember
20-án, 21-én és 22-én olyan műsort kínáltak a közönségnek, amelynek
középpontjába magyarországi bemutatóként került Fischer Iván kompozíciója,
Táncszvit hegedűre és zenekarra, J. S. Bach emlékére. A „Táncszvit” cím
Bartók azonos című, népszerű művét is eszünkbe juttatja – és a
nemzetközi ifjúsági együttessel való közös munka a „népek testvérré válásának”
eszméjében is rokonítja, már az első hang felcsendülését
megelőzően. A szvit, mint műfajmegjelölés, szerkezetileg
tánctételek sorozatára utal (Bartóknál a „táncszvit” sajátos jellegét az adja,
hogy nem névvel ellátott, „beazonosítható” stilizált táncok sorjáznak benne).
J. S. Bach életművének ismert-kedvelt fejezetét jelenti a szerző
szvit-termése, olyan táncokból, amelyek az ő korában mozgás-élmény helyett
a hallgatnivalók sorába kerültek. Változnak az idők, módosul a múlt – erre
is figyelmeztet Fischer Iván műve! A címből aligha sejthető,
hogy milyen hallgatnivalót kapunk. A karmesteri felkonferálás viszont
előkészíti a közönséget a tételcímek felsorolásával: Preludium, Bossa
nova, Ragtime, Tango, Boogie woogie. A szólista-választás egyszersmind
hegedűversenyt is ígér. Diana Tishchenko nem ismeretlen a Müpa-közönség
számára, többször lépett fel nagy sikerrel a Bartók Béla Nemzeti
Hangversenyteremben és a Fesztiválszínházban is. Mostani fellépésével
elkápráztatta a közönséget (NB., versenyműhöz illően, „természetesen”
kotta nélkül játszotta a szólamát). A zenét hallgatva arra gondoltam: zenei
kvízjátékok „sorsfordító” kérdése lehet bármely tétel alapján a szerző
megneveztetése!). Vérbeli, virtuóz tánczene, különösképp a szólista számára
„gyilkos” játszanivalóval. Erőpróba a javából, afféle maratoni távú
öttusa, ami akkor hatásos, ha a kihívás csábító, a játéköröm pedig szinte
feledteti, hogy mekkora munka árán jött létre a teljesítmény – bravúros épület,
az állványok lebontása után.
Diana Tishchenko
Ismét
megbizonyosodhattak a hallgatók: a zene legfőbb kritériuma korántsem
műfaji (komoly, könnyű stb.), hanem minőségi jellegű.
„Szakmailag” igényes kompozíció, fölényes biztonsággal (technikai tudással
megalapozott, hangulatosan) megszólaltatva. Nem kétséges: közönséghódításra
alkalmas mű született – annyiból viszont mindenképp a „magasművészet”
kategóriájába sorolandó, hogy megszólaltatásához elengedhetetlen az
előadók magas szintű felkészültsége.
Fischer
Iván
A műsor
nyitányaként Manuel de Falla La vida breve című operából hallottunk egy
Spanyol táncot (a felkonferálásban utalás történt az EU következő soros
elnökségére), majd a több nemzet által „magáénak vallott” világpolgár Liszt
Ferenc 4. magyar rapszódiája következett olyan átiratban, amelyben
jelentős szerep jut a cimbalomnak – Lisztes Jenő szólójával ez a
mű a BFZ nemzetközi koncert-turnéinak egyik zajos tetszést kiváltó száma.
Lisztes Jenő, Fischer Iván és a BFZ
Leginkább a „népek
testvérré válásának” eszméjével próbálhatjuk indokolni, hogy hogyan került erre
a kulturális hídra Dvořák 7. szimfóniája – és természetesen azzal, hogy
karmester és zenekar közös kedvenc szerzői sorában előkelő hely
jut a cseh komponista műveinek. Köszönet illeti a program összeállítóit,
amiért a 9. és a 8. mellett erre a „népszerűséget megérdemlő”
kompozícióra ráirányították a figyelmet.
A 20-i, „hídavató”
koncert további nagy élményeként a ráadásról számolhatok be. Minden bizonnyal
emlékezetes marad a társ-zenekar fiatal hangszeresei számára is a
lehetőség: közös énekléssel kifejezni az együttmuzsikálás örömét. Dacolva
a „jóból is megárt a sok” vélekedéssel, a vasárnap délutáni előadást is
meghallgattam. Szomorúan vettem tudomásul, hogy – a délutáni hangversenyek
műsorvégi sms-válaszolós „ráadása” után – nem került sor a két zenekar
közös éneklésére.
(Zenepedagógiai
utószó, parafrazeálva Kodály 1956-os, sajnálatos módon mindmáig aktuális
írásának címét: Hangszeres tanárok! Énekeltessétek a gyerekeket!)
Fittler Katalin
(A fotók forrása:
BFZ Facebook)