110 ÉVE SZÜLETETT

 

VÁSÁRHELYINÉ INSELT KATALIN

 

zongoraművész-tanár

(Budapest, 1914. április 17.Budapest, 1987. május 6.)

 

In memóriám Inselt Katalin 19141987[1]

 

Fájdalmas veszteség érte zenepedagógus társadalmunkat. Évek óta tartó súlyos betegség, egyre fokozódó szenvedések után, május 6-án örökre távozott közülünk Vásárhelyi Lászlóné Inselt Katalin zongoraművész, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola Zeneiskolai Tanárképző Intézete budapesti és valamennyi vidéki tagozatának nyugalmazott tanszékvezető tanára. Távolodva a gyász megrendítő pillanataitól, mind élesebb optikával elevenedik meg emlékeinkben tanítómesterünk, kollégánk és barátunk emberi, művészi, pedagógusi személyisége, tiszteletet parancsoló szaktudást, magával ragadó szellemiséget sugárzó törékeny alakja. Életnehézségekben és szakmai sikerekben egyaránt bővelkedő pályáján a magyar zongorapedagógia példamutató mestere teljesítette hivatását.

 

1914. április 17-én Budapesten született. Édesapja urológus főorvos volt, édesanyja magas szinten zongorázott, s az alig hatéves gyermek első zongoraleckéit tőle kapta. Kilencéves korában került a Zeneművészeti Főiskolára, ahol tizenkét éven át Senn Irén, Hegyi Emánuel és Székely Arnold növendéke volt. Az 1935-ben diplomát nyert fiatal művész-tanár – bár ezidőtől már szerepelt a rádióban – a korabeli dekonjuktúra s később a származással kapcsolatos rendelkezések miatt állami kinevezéshez és pódiumszerepléshez nem juthatott. Megélhetést a magántanítás biztosított, majd 1939-től Vásárhelyi László banktisztviselővel kötött házassága adott szilárdabb egzisztenciát. Az utolsó háborús évek már az életben maradás sorskérdéseit vetették fel. Inselt Katalin felé ekkor Dohnányi segítő keze nyúlt. Ő ajánlotta egyik nagytehetségű tanítványának, Sifey Bélának a fiatal művésznőt magántanárnak! Az 1947-es genfi zongoraverseny győztese, a későbbi világjáró, nemzetközi hírű művész így lett az első a nagy karriert elért Inselt-növendékek sorában.

 

1945 után a Vásárhelyi házaspár a haladó baloldali értelmiséghez csatlakozott. Inselt Katalin 1948-ban a Nemzeti Zenedében tanított, egy évvel később a budapesti Erkel Ferenc Zeneművészeti Szakiskolában kapott kinevezést. 1950-től a zongora-tanszak vezetője és a Zeneművészeti Főiskola óraadó tanára lett. Nagy érdeklődéssel fordult a szaktanárképzés ügye felé. 1954-től a Bartók Béla Zeneművészeti Szakiskola módszertan-tanára és a gyakorló iskola vezetője is volt a hangszeres főtárgy oktatás mellett, s 1959-től a tanszakvezetést szintén vállalta. Csodával határos, hogy törékeny alkatával, nem túlságosan állóképes egészségével milyen magas színvonalon tudott ennyi szakmai megbízatásnak eleget tenni! Aktív zongoraművészként is sikeresen tevékenykedett. Emlékezetes kétzongorás hangversenyei Nemes Katalinnal, rádiószereplései, zenekari közreműködései az ötvenes-hatvanas évek hangversenyéletének szerves részeivé váltak. A Zeneművészeti Főiskola Zeneiskolai Tanárképző Intézetének alapításától, 1966-tól a budapesti és vidéki tagozatok tanszékvezetője lett 1977-ben történt nyugállományba vonulásáig. 1955-ben a Szocialista Kultúráért érdemérem, 1964-ben a SZOT ezüstérem, majd 1967-ben a Munka Érdemrend ezüst fokozata kitüntetésben részesült. A Liszt Ferenc Társaság egyik alapító tagja volt, a Magyar Zeneművészek Szövetségében, az Országos Zenepedagógus Szakosztályban tevékeny szerepet vállalt. Az Oktatásügy Kiváló Dolgozója kitüntetést 1974-ben kapta meg. Nyugdíjazása után egyre súlyosbodó betegsége mindinkább lakásához láncolta. Mégis maradt ereje, hogy hűséges művésztanítványait egy-egy hangversenyprogram meghallgatásával, szakmai tanácsokkal segítse. Hetvenéves születésnapján tüntette ki államunk a Munka Érdemrend arany fokozatával. Ekkorra már gyenge szervezetén elhatalmasodott halálos betegsége; nagy lelkierővel tűrte fájdalmait, mély emberi intelligenciával vette tudomásul a mind gyorsabban közeledő véget. 1987. május 6-án szabadult meg szenvedéseitől.

 

Jelentős életművet hagyott ránk örökségül, szakcikkek formájában is, de többnyire tanítványainak szaktudásában. Munkásságának hármas vonulata: az előadóművészi, a hangszertanítási és a módszertan területe egymásba átszövődő egységet alkotott. Mint zongoraművész – bár törékeny fizikuma, betegségekkel évtizedeken át küzdő szervezete gátolta a pódiummunkában és a jelentős koncertkarrier elérésében – potenciálisan a legnagyobbak képességeivel rendelkezett. Széles skálájú indulatgazdagság, a művekkel történő tartalmi azonosulás jellemezte zongorajátékát. Megőrzött rádiófelvételei rejtik magukban mindazokat az előadói erényeket, amelyek tanítványainak emlékezetében tovább élnek – felejthetetlen oktatói előjátszásai és koncertfellépései nyomán –. Az eddig vázolt jellemvonások határozták meg tanári munkáját is. Vezérelve volt, hogy a hangszeres játék – minden fokon és mindenek felett — előadóművészét. Ez így közhelynek tűnhet, s értelmét csak akkor tárhatjuk fel, ha összevetjük Inselt Katalin követelményeit a sokszor tapasztalható hibátlan, de mondanivalóban szegényes hangszerjátékkal. Elsősorban a zenei impulzivitásra késztette növendékeit. A nagy egységek összefüggéseire irányította a figyelmet, a zenei folyamatosság átérzését, a dallamrajz hajlékonyságát követelte. Szép zongorahangzást és nagyszerű hangszerkezelési mechanizmust alakított ki növendékeiben. Mint a leendő tanárok mestere, Breithaupt kutatásait, Varró Margit tapasztalatait éppúgy figyelembe vette, mint Gát József tárgybani publikációit. A legtöbbet azonban önmaga nagyszerű tehetségéből, előadói praxisából merített tanári munkája során. Volt tanítványai közt világjáró zongoraművészekkel, karmesterekkel, kiváló tanárokkal találkozhatunk, kik tovább kamatoztatják, amit útravalóul kaphattak. Ide sorolhatjuk Siky Bélán kívül Simon Albert, Erős Péter karmestereket, Frankl Pétert, Rados Ferencet, Bódás Pétert, Нерkе Pétert, Gráf Gábort, a hűséges kollégát és barátot, Fülep Tamást, valamint számtalan zenetanár-tanítványát. Emberi tulajdonságai fokozhatják tanítványaiban azt a szeretetet, amivel végigkísérték mesterük életútját – sokan a Kozma utcai sírhantig. Humánus, haladó gondolkodású ember volt, aki szellemesen finom iróniával reagált minden hamis és fonák jelenségre. De a segítőkész kollégialitás szintén jellemezte egyéniségét.

 

Zongoraiskola 1. kezdőknek – 50 éves jubileumi kiadás

Fantóné Kassai Mária - Hernádi Lajosné - Komjáthy Aladárné - Máthé Miklósné - V. Inselt Katalin (szerk.)

EDITIO MUSICA BP. ZENEMŰKIADÓ KFT., 2022

 

 

A 60-as évek elején kiváló kollégáival (Komjáthy Aladárnéval, Máthé Miklósnéval) elkészítették az új zeneiskolai zongora-tantervet, és egy kétkötetes zongoraiskola társszerkesztését is vállalta. De szinte átfoghatatlan szélességű az a terrénum, ahonnan visszhangozhat szellemének hatóereje. Felejthetetlen egyéniségének, munkásságának tovább sugárzása termékenyítő erejűvé válhat jövőbeni zenepedagógiánk számára.

 

Aszalós Tünde

 

 



[1] Parlando 1987/12.