PROF. DR. KEREK FERENC CSABA

 

IN MEMORIAM SIKLÓSI GÁBOR[1]

 

image001

Siklósi Gábor

 

Tisztelettel köszöntök minden kedves jelenlévőt, vendéget, emlékezőt – barátot, kollégát, tanítványt. Megkülönböztetett tisztelettel és szeretettel köszöntöm kollégánkat S. Dobos Márta hegedűművész tanárnőt és Siklósi Nórát, karunk egykori hallgatóját, a Siklósi család jelenlévő tagjait!

 

Hölgyeim és Uraim!

 

Itt, a Bartók Béla Művészeti Kar Fricsay termében számos alkalommal tartunk rendezvényt: hangversenyeket, vizsgákat, diplomakoncerteket, alkalmanként szimpóziumokat, ünnepélyes diplomaosztót és még számos olyan eseményt, ahol a hangok keltette varázslatos világba fenntartás nélkül belefeledkezhetünk. Ez így van rendjén, mivel a zene hatására valamennyiünkben egy sajátos rezonancia, egy érzékelhető változás, sokszor élettani értelemben vett változás jön létre, amiről beszélni nehéz, de érezni azt különösen jó és kellemes. Biztos vagyok abban, hogy ma is különleges élményt kapunk az esten fellépő muzsikusainktól. De ez az este mégis alapvetően más lesz, mint ami a legtöbb Fricsay termi eseményen történik.

 

Ma emlékhangversenyre jöttünk, és azért, hogy fejet hajtsunk és emlékezzünk egy kedves, szeretetre méltó kollégára, Siklósi Gábor főiskolai docensre, ütőművész-tanárra, aki súlyos, gyógyíthatatlan betegsége következtében a nyáron, 2024. július 20-án eltávozott közülünk.

 

Alkotó életének második felét 1990-től nálunk töltötte az Szegedi Tudományegyetem Bartók Béla Művészeti Karán és annak jogelőd intézményeiben: a Konzervatóriumban, a Zeneművészeti Karon és a Vántus István Zeneművészeti Szakgimnáziumban.

 

Tanulmányait a Miskolci Bartók Béla Zeneművészeti Szakiskolában és a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola Debreceni Tagozatán végezte, ahol 1977-ben tanári, majd 1992-ben, mint a debreceni konzervatórium hallgatója, művésztanári diplomát szerzett. Főtárgy tanárától, az országosan elismert, ikonikus jelentőségű tanártól – Vrana Józseftől – életre szóló útmutatást, megszámlálhatatlan szakmai instrukciót kapott. Gábor ezzel a felkészítéssel tudatosan gazdálkodott, amelyet a későbbiek során továbbfejlesztett.

 

Mielőtt Szegedre költözött muzsikus feleségével, néhány más városban is dolgozott, így pl. a budapesti XX. kerületi zeneiskolában, a debreceni Simonffy Zeneiskolában, a debreceni Kodály Szakközépiskolában és tagja volt a Debreceni MÁV Szimfonikus Zenekarnak is. Úgy vélem, hogy Szegeden, ebben az intézményben, ebben a zenei közegben tudott igazán kiteljesedni szakmai pályafutása.

 

Már a bemutatkozása is remekül sikerült, ui. itt abszolválta művész-tanári diplomakoncertjét, ahol egy kortárs japán zeneszerző versenyművét játszotta sziporkázó virtuozitással. Erre azért emlékszem ilyen pontosan, több, mint három évtized távlatából is, mivel engem kért fel a zenekart helyettesítő zongora szólam megszólaltatására, ami valójában tévedhetetlen akrobatikus ugrásokat kívánt, mintsem klasszikus értelemben vett zongorázást...

 

Az ütőhangszerek szerepe és funkciója az idők folyamán sokat változott. Korábban, mint zenekari hangszer első sorban a zenei idő tagolását, lüktetését és a dinamikai fokozások megteremtését szolgálta. Később szerepe egyre gazdagodott, így pl. Haydn a rá jellemző utánozhatatlan humorral váratlan szólót is adott a timpanistának, hogy a szundikáló hallgatóságát felébressze. De a nagyromantikus komponisták is élnek az ütőhangszerek nyújtotta lehetőségekkel, amikor természeti jelenségeket, vagy tomboló emberi érzelmeket akarnak kifejezni.

 

A Siklósi Gábor alapította SZTE Ütőegyüttese valami másra vállalkozott. Az 1990 óta működő együttes hatalmas és új repertoárt hozott a hangversenyekre. Megítélésem szerint itt nem csak a Tanár úr és tanítványai személyes ambíciója mutatkozott meg az együttes születésénél, hanem egy újfajta közösségi és közönségigény is. Ettől az időszaktól kezdve az ütős koncertek évadjaink nagy érdeklődéssel kísért eseményeivé váltak. A farsangi koncertekre még a folyosó is megtelt...mindennek a létrehozása, megteremtése Siklósi tanár úr elévülhetetlen érdemei közé tartozik. Az általuk játszott repertoárban ott találjuk a hazai és a nemzetközi zenei élet zeneszerzőinek – többek között Sáry József, Bánkövi Gyula, Jeney Zoltán, Dubrovay László, ill. Xenakis, Steve Reich, Cage, Jolivet ütőkre írott kompozícióit.

 

Elmondhatjuk, hogy az egész színpadot betöltő hangszerek sokaságán az afrikai, törzsi zenére épülő minimál zenéken kívül valamennyi stílusirányzat zenéje megszólalt. Kiemelten fontos szerep jutott a vérpezsdítő, szinte eufóriáig fokozott latin-amerikai táncoknak. A hálás közönség mindig nagy ovációval fogadta ezeket a koncerteket, a rendkívüli élményt, amelyet az Ütőegyüttes és művészeti vezetője Siklósi Gábor adott. Tevékenységét méltán ismerték el Artisjus-díjjal.

 

Siklós Gábor egyik tanítványával, Szives Márton Gáborral

 

Az elmondottakból is kiderül, hogy Siklósi tanár úr szegedi tevékenysége meghatározó jelentőségű volt. Generációkat nevelt, tanított és indított el pályájukon, akik a különböző zenei intézményekben viszik tovább az itt szerzett tapasztalatokat és a tanárukkal közösen tartott koncertek élményét. Így, Szegeden rendszeresen hallhatjuk zenei utódait, pl. Somorjai Péter zenekari szólamvezető játékát és Mucsi Gergő sokrétű zenei megnyilatkozását, aki 2020-ban vette át Tanár úr ütős osztályát.

 

Siklósi tanár úr tanítványai rendszeresen részt vettek a győri, miskolci, debreceni és váci országos versenyeken, ő maga zsűritagként számos alkalommal meghívott volt.

 

Tisztelt emlékezők!

 

Egy életút felidézésénél, összegzésénél általában az adott szakterület eredményei, sikerei kerülnek a középpontba, és csak ezek mellett említjük az érintett emberre jellemző tulajdonságokat. Siklósi Gábor tanár úr egy igen rokonszenves, szinte mindig mosolygó, derűs ember volt, egy igazi társaslény. Mindig jó volt vele találkozni, beszélgetni, valójában bármiről. Csendes, kiegyensúlyozott egyéniségével, a konfliktusokat kerülve élte az életét, mindig odafigyelve másokra, tanítványaira és kollégáira. Ebben, úgy vélem, harmonikus családi élete is segítette. Távozása valódi űrt hagy maga után, hiánya most is megrendítő.

 

Végezetül még egy személyes emlékemet szeretném megosztani önökkel. Az egyik hangversenyünkön S. Dobos Mártával, Sin Katalinnal és Maczák János barátaimmal eljátszhattam Messiaen Quartett az idők végezetére c. művét, amit a szerző egy sziléziai koncentrációs táborban komponált. Ott, ahol a halál mindennapos főszereplő volt, ez a zseniális muzsikus a pokol tornácán talált néhány zenészt, hogy ezzel a művével, egyáltalán a zenei hangok megszólaltatásával könnyítse jövőtlen, nyomorúságos napjaikat. A reagálás elmondhatatlan és leírhatatlan volt és az ma is, amikor hangversenytermekben hangzik el. Siklósi tanár úrra is olyan hatást gyakorolt ez a ritkán hallható mű, hogy annak elhangzása után megszólalni nem tudott, de könnyes szemével és ölelésével minden érzését jelezte.

 

Most, emlékezésem végén, kicsit módosítom a Messiaen mű címét és azt mondom: Gábor emlékét a Mi időnk végezetéig igaz szeretettel, szívünkben őrizzük és hiszünk Hippokratesz örök igazságában:

 

Ars longa, vita brevis.

A művészet örök, az élet rövid.

 

Isten veled Gábor, nyugodj békében!

 

 

 



[1] Prof. Dr. Kerek Ferenc Csaba búcsú szavai a Szegedi Tudományegyetem Bartók Béla Művészeti Kar Fricsay Ferenc Hangversenyteremében a Siklósi Gábor ütőhangszeres művésztanár emlékére rendezett koncerten hangzottak el 2024. IX. 24-én.