KAPUSI KÁLMÁN[1]

 

A nagybőgő szólóhangszerré válásának útja a XVIII-XIX. században

 

 

A címben említett változás természetesen nem mondható előzmény nélkülinek, de megállapítható, hogy viszonylag rövid idő alatt járta be azt az utat, amely mind technikailag, mind pedig zeneileg más megvilágításba helyezte a nagybőgőzést.

 

Már ebben az időszakban is beszélhetünk azokról a sztereotípiákról, amelyekkel a mai napig illetik a nagybőgősöket. Ezek közül egyet emelnék ki, amely azt hiszem, hogy a legjobban kifejezi a nagybőgősökről alkotott vélekedést: „elképzelhető, hogy a nagybőgőn játszó zenészeknek nem volt más hangszerhez tehetségük, amelyek nagyobb kézügyességet és jobb ízlést követelnek”.[2]

 

A nagybőgő szólóhangszerként történő megjelenéséhez véleményem szerint az első és legfontosabb lépés a hangszer fejlődése volt. Ez a fejlődés tette lehetővé azt, hogy a nagybőgőn az addig megszokottól eltérően szólisztikus darabok is megszólaltathatóvá váltak. A hangszerfejlődés egyik legfontosabb lépcsője a szólóhangolás alkalmazása volt. Már 1619-ben Praetorius említést tesz egy F, C, G, D, A hangolású violone-ról, amelynek érdekessége az, hogy a gordonkával azonos hangolás egészül ki egy mélyebb húrral.[3] Ez a nagynak mondható hangterjedelem megoldást nyújtott arra, hogy a csellón játszott darabok ezen a hangszeren is eljátszhatók legyenek. Ebből az időszakból a violone mondható a virtuózan megszólaltatható nagybőgő ősének, de eközben a korra jellemző négy és öthúros nagybőgők megszólaltatása valódi kihívást jelentett a játékosok számára.

 

A négyhúros zenekari nagybőgő hangolása 1738-ban már a mai hangolásnak megfelelő: E, A, D, G.[4] Fontos megemlíteni, hogy az Esterházy-zenekar hangszerei között violone-ként írnak a nagybőgőről. Ebben az időben a nagybőgőhúrt bélből készítették a vastagabb húrokat pedig ezüsttel fonták be.[5] A XX. század kezdetétől használják a nagybőgősök az úgynevezett szólóhangolást, amely alatt egy nagy szekunddal feljebb lévő hangolást értünk: Fisz, H, E, A. Ez a fajta hangolás nagyobb húrnyomást nem eredményez, mivel nem zenekari húrokat használnak, hanem a húrgyártók speciálisan erre kifejlesztett húrjait.[6]

 

1.   ábra Zenekari és szólóhangolás

 

Sok zeneszerző egyre inkább részesítette előnyben a nagybőgő zenekari használata során a hagyományos négy húr mellett az ötödik húr használatát, amely egy szubkontra H húrral nyújtja meg a hangterjedelmet.

 

A nagybőgő szólisztikus előretörését elősegítette az a tény is, hogy egyre több zeneszerző ismerte fel a nagybőgőben rejlő szólisztikus játékra alkalmas lehetőséget. Az egyik első szólónagybőgőre írt darab, Georg Telemann 1730-ban írt „Trillensymphonie in D” című műve, amelyben két nagybőgő, chalumeau, fuvola és hárfa continuora kapott szerepet.

 

Josef Haydn elveszett nagybőgőversenyéről a Hoboken-jegyzék „Entstehungszeit unbekannt” (keletkezési ideje ismeretlen) megjegyzéssel tesz említést. Bár maga a kézirat eltűnt, a berlini Preussicher Staatsbibliothek-ben található sajátkezű Haydn-jegyzékben ott találjuk a mű első két ütemét. A versenymű kézirata valószínűleg hamuvá égett a kismartoni Haydn-házban 1768-ban és 1776-ban pusztító tűzben. A nagybőgősök a Haydn-koncert eltűnésébe beletörődni nem tudó, elkeseredett érzéseit jól jellemzi annak a nemrégiben nyomtatásban megjelent rekonstrukciónak a forgalomba kerülése, amelyben (David Heyes angol nagybőgőművész felkérésére) Miloslav Gajdos cseh nagybőgőművész megkísérelte „újraírni” a művet.[7]

 

A XVIII. század negyvenes, ötvenes éveitől kezdődően sorra születtek a nagybőgőt szólóhangszerként alkalmazó kamaradarabok is. Ezek közül érdemes kiemelni Dittersdorf duóit, Albrechtsberger trióit, emellett Haydn, illetve Mozart kvartettjeit. Christian Friedrich David Schubart német költő így vélekedett ebben az időszakban a nagybőgőzésről: „néhány virtuóz szólót játszott ezeken a gigászokon, pedig ez a hangszer arra termett, hogy az épület alapja legyen, és soha ne díszitett szobor”.[8]

 

2.   ábra. Duo für Viola und Kontrabass Es-dur from Carl Ditters von Dittersdorf [9]

 

Az ebben az időszakban tevékenykedő egyik legtermékenyebb és nemcsak nagybőgőre komponáló zeneszerző volt az 1750-ben született Johann Matthias Sperger. Hihetetlen, de 40 nagybőgőre írt műve mellett (amelyből 18 versenymű) legalább 44 szimfóniát, számos hangszeres versenyművet írt, köztük szonátát, rondót és táncot, kantátát és kórusműveket.[10]

 

1789-től I. Frigyes Ferenc Mecklenburg-Schwerin hercege szolgálatába szegődött, ahol udvari zeneszerzőként és zenészként tevékenykedett. Sperger amikor csak tehette maga adta elő nagybőgőre írt műveit, amely annyira elnyerte a herceg tetszését, hogy röviddel a szerződésének megkötése után engedélyezett egy szólóhasználatra alkalmas nagybőgő megvásárlását egy bécsi mester műhelyéből.[11] A szólójátékot segítette az is, hogy ebben az időszakban a húrok minősége nagymértékben változott. Ezt bizonyítja az a tény is, hogy külön húrokat is rendeltek Sperger új nagybőgőjére, amelyek kimondottan szólójátékra voltak alkalmasak.[12]

 

A korai virtuóz előadók amellett, hogy a zeneszerzőket is inspirálták újabb, virtuózabb darabok megírására nagyban hozzájárultak ahhoz, a klasszikus nagybőgőversenyek előadásmódja alapvető megváltozzon ebben az időszakban. A korai virtuózok közül kiemelendő Domenico Dragonetti, aki pályafutása során a velencei Napóleon császár előtt játszott Staremberg herceg palotájában, Paganinivel lépett fel, találkozott Haydnnal, Beethovennel és sok más nagy zeneszerzővel. 1846-os gyászjelentésére ez volt írva: "Dragonetti korának legnagyobb nagybőgőművésze volt – a valódi kiválóság legkiválóbb ösztöne volt mindenben, ami művészetével kapcsolatos."[13]

 

Dragonetti amellett, hogy meglehetősen sok versenyművet és szonátát komponált nagybőgőre, kidolgozott gyakorlási segédanyagot és tematikát hagyott az utókorra. Ezek közül számos kézirat található a British Libraryben.[14]

 

A zeneszerzők munkája mellett természetesen a korabeli zeneoktatási rendszer fejlődése is hozzájárult a nagybőgőn való szólisztikus játék népszerűségéhez. Közép-Európa egyik legrégebbi oktatási intézménye a Prágában található Rudolfinum nevű konzervatórium. Ez 1811-ben nyitotta meg kapuit és már ebben az évben elindult a nagybőgő oktatása. Az épület többszöri átalakulását követően ma a Cseh Filharmonikus zenekarnak ad otthont.[15] Ebben az időszakban leginkább autodidakta módon vagy esetleg magánúton lehetett elsajátítani a nagybőgőzés fortéját, ezért is jelentős egy-egy oktatási intézmény megnyitása.

 

A mai Magyarország területén a nagybőgő oktatásával összefüggő legrégebbi adat 1836-ból való. Joksch Anasztáz nyilvános zeneiskola megnyitására kért engedélyt Pest város tanácsától. Beadványa szerint éneket, hegedűt, csellót, nagybőgőt stb. kívánt tanítani. Azt nem tudni, hogy a nagybőgőoktatás terén mi valósult meg ezekből a szép tervekből, mindenesetre az engedélyt megkapta, a tanítás nemcsak elkezdődött, de az iskola majd húsz éven keresztül virágzóan működött, s csak 1853-ban szűnt meg. Az 1867-ben alapított Budai Zeneakadémián alkalomszerű, rendszertelen nagybőgőoktatás folyt.[16] A Zeneakadémián 1890-ben indult a nagybőgőoktatás, ahol Gianicelli Károly volt a tanszak első tanára.

 

Külön fejezetben kell megemlékezni Giovanni Bottesini olasz romantikus zeneszerző, karmester és nagybőgő- virtuózról, aki forradalmasította a virtuóz nagybőgőzést a XIX. században. A korabeli zenész szakmában sokan párhuzamot véltek felfedezni Paganini és Bottesini játékában. Bottesini hosszú karrierje alatt pár hónapnál tovább sohasem tartózkodott egy helyen, több mint félévszázados pályafutása során bejárta a világot. Amerre járt, hol operáit mutatták be, hol szólistaként lépett föl, hol pedig vezényelt.[17]

 

Egy nagyon érdekes kézirata maradt fent Bottesininek. Mivel sok esetben dirigálta úgy a zenekart, hogy közben ő maga töltötte be a szólista szerepet, a darab előadása közben számos alkalommal a koncertmesterre hárult a karmesteri feladat. Ezt segítette azzal, hogy az koncertmesternek külön kottát készített, amelyben feltüntette a saját szólamát, ezzel segítve a koncertmester munkáját. Érdemes megfigyelni a nagybőgőszólam virtuóz dallamát.

 

 

3.   ábra: Bottesini kézirata

 

Összegzésként megállapíthatjuk, hogy a hangszer fejlődése mellett, a virtuóz előadók akik folyamatosan inspirálták a zeneszerzőket abban, hogy új lehetőségeket keressenek a nagybőgőre komponált művek tekintetében , az oktatási rendszer kialakulása, fejlődése és az új gyakorlási tematikák, szisztémák együttesen járultak hozzá a nagybőgő mint szólisztikus hangszer előtérbe kerüléséhez, ebben az időszakban.

 

 

 



[1] Dr. Kapusi Kálmán mb. tanszékvezető, egyetemi docens, a Debreceni Egyetem Könnyűzenei Intézet igazgatója

 

[2] J. J. Quantz: Fuvolaiskola. Ford.: Székely András (Budapest: Argumentum kiadó, 2011.)

 

[3] Van der Meer, J.H.: Hangszerek az ókortól napjainkig. Ford.: Karasszon Dezső (Budapest: Zeneműkiadó, 1983.)

 

[4] Van der Meer, J.H.: Hangszerek az ókortól napjainkig. Ford.: Karasszon Dezső (Budapest: Zeneműkiadó, 1983.)

 

[5] Joelle, Morton: „Haydn’s Missing Double Bass Concerto”. In: ISB Magazine XXII/3 (1999)

 

[6] Fervágner Csaba: DLA értekezés, Budapest 2013

 

[7] Fejérvári Zsolt: DLA értekezés. Budapest 2013

 

[8] Christian Friedrich Daniel Schubart: Ideen zu einer Ästhetik der Tonkunst. Wien: Scheible, 1839,

 

[9] Az Esz-dúr duó egyenrangú hangszerként kezeli a nagybőgőt a brácsával.

 

[10] https://www.spergerwettbewerb.de/index.php/en/about-us/history

 

[11] Fejérvári Zsolt: DLA értekezés. Budapest 2013

 

[12] Klaus Trumpf: „Johann Matthias Sperger” – szócikk. In: Lexikon der Deutschen Musikkultur, megjelent: Sperger-Forum. Mitteilungsblatt der Int. J-M-Sperger Gesellschaft

 

[13] https://www.thestrad.com/domenico-dragonetti/1895.article

 

[14] https://www.jstor.org/stable/42554413

 

[15] https://www.rudolfinum.cz/en/

 

[16] Kubina Péter: DLA értekezés, Budapest 2009

 

[17] Járdányi Gergely: DLA értekezés, Budapest 2010