CSÁNYINÉ CSENGŐ LUJZA 100

 

(Balassagyarmat, 1925. jan. 4. – Budapest, 1981. okt. 2.)

zenetanár, szakfelügyelő

 

Csengő Nándor balassagyarmati főgimnáziumi tanár leánya. 1950-ben a bp.-i Zeneművészeti Főiskolán énektanári és egyházkarnagyi oklevelet szerzett, zongorázni tanult Dániel Ernőnél, Horusitzky Zoltánnál.

 

A miskolci zeneművészeti Szakiskolában, valamint az egri Áll. zeneiskolában tanított szolfézst és zeneelméletet. 1961-től a fővárosban a XI. ker.-i Áll. zeneiskolában szolfézstanítást és szakfelügyeletet vállalt. Csányiné Csengő Lujza Balassagyarmaton, 1925. január 4-én született. Édesapja a gyöngyösi gimnázium igazgatója volt, ebben a városban végezte tanulmányait. 1952-ben Miskolcon kezdte meg pedagógiai szolgálatát, majd 1953-tól Egerbe helyezték, az ottani Állami Zeneiskolába. 1954. szeptember 1-től Budapestre hívta őt a Fővárosi Zeneiskolai Szervezet és 1964-ben szakfelügyelővé nevezték ki. Haláláig a XI. Kerületi Állami Zeneiskolában tanított szolfézst.

 

EMLÉKEZÉS LUJZI NÉNIRE[1]

 

Előadásokat tartott országszerte, számos cikket, módszertani írást tett közzé, amelyet 1969-ben a Zeneműkiadó kötetbe rendezett (Útmutató a szolfézstanításhoz). Tudás és nemes lélek ehhez tartotta magát. Gyakran idézte zeneakadémiai éveinek lelkigyakorlatos élményét is: legyetek vagány szentek és szent vagányok. 1981. októberében megszenvedett testtel, de ép lélekkel távozott a másik partra.

 

 

Lujzi néni nagyszerű tanár volt.

 

Magam boldog tanítványa lehettem, csodáltam csöndes és szuggesztív tanári egyéniségét, szeretetteljes szigorúságát, bíztató igényességét. Ünnep volt miden óra, amelyet Lujzi néni termében tölthettünk, rajongtunk a szolfézsórákért. Mindnyájan éreztük, hogy ránk szabta a feladatokat, következetesen fejlesztette képességeinket, figyelemmel követte apró lépéseinket és mindig tudta, milyen területen kell többet tennünk ahhoz, hogy a számunkra meseszerűen távoli, de egyre inkább óhajtott zenei pályára léphessünk. Bruckner Adrienne, Kövendy Katalin, Molnár Katalin, Wagner Rita és mások jártak abba az osztályba, ahol magam is izgalommal gyakoroltam a rendre nehezedő egy- és többszólamú dallamok lejegyzését. Együtt küzdöttünk a harmóniai-ritmikai feladatok megoldásáért, amelyeket leleményes zenei játékok fűszereztek. A zenei idézetek megszólaltatásában a legfontosabb cél a művek vagy részletek szépségének felismerése, a stílusos bemutatás volt. Úgy tanultuk a szolfézst, hogy örömmel muzsikáltunk, miközben öntudatlanul sikerre vittük azt a magyar zenetanítási módszert, amelyet Kodály Zoltán, Szőnyi Erzsébet és mások mellett Csányiné Csengő Lujzaneve fémjelzett itthon és a nagyvilágban. Aranykorban éltünk, amelyet hirtelen szakított meg a hír, hogy Lujzi néni nagyon beteg.

 

Nem vettük észre. Már régóta minden erejét összeszedve tanított minket, hogy mi gondtalanul készüljünk a jövendőre. Csodálatos lelki nyugalma, hite így még sokáig megtartotta őt nekünk az órákon. Azóta sem hagyott el minket, hálával és szeretettel őrizzük Lujzi néni emlékét.

 

Kollár Éva

 

CSÁNYINÉ CSENGŐ LUJZA

a „Szolfézs”-szekció munkájáról [2]

 

A szolfézs szekció négy napját két gyakorlati foglalkozásra és két gyakorlati tanításra osztottuk 48 tanár részvételével. Vendégként vettünk részt az ének-zenei általános iskola-szekció új témájú, nagyon tanulságos, játékos bemutatóján „Az improvizálásról” címmel, vezető tanár Szabó Helga. A második tanítás saját szekciónk keretében Spiegel Mariann, a győri zeneiskola tanárának igen nívós, kitűnően vezetett zeneirodalom órája volt „A zenei formák meg- és felismerése” címmel.

 

A GYAKORLATI NAPOK ANYAGA:

1. Figyelemfelezés ritmus- és halláskörben. A gondolkodás „kétszólamúsága” Mérőütés-osztinátó Augmentálás-diminuálás lehetőségei (halmazok) Dallamkeret-dallamhatárok Kiemelt hangok

2. A diktálás „könnyűségei” Népdalok éneklése (nem előadása)

 

A GONDOLKODÁS „KÉTSZÓLAMÚSÁGA”.

A mai gyereket rengeteg információforrás éri szándékosan vagy véletlenül, ébredéstől elalvásig. Otthon a televízió, rádió válogatásnélküli műsora gyakran fárasztó földolgozatlanság marad számára vagy mindennapos osztálytermének gazdag díszei közül sem tudja melyiket nézze, mire figyeljen, vagy melyiket jegyezze meg. Némelyik osztályterem több kabinetnek is helyet ad, ezért egymás mellé kerülnek az egymástól távoli dolgok is. Pl. egyik iskolalátogatásom során én sem tudtam milyen „szakos” terembe léptem, mert a falon szőrszita, szárított kukoricacső, Hazafias Népfront-plakát, régi címergyűjtemény és Mozart, Beethoven képe volt. – Nagyon sok szempontból jó, ha a gyerek ennyifélét ismerhet meg, a sokféle észrevevésére képes lesz, de könnyen le is szokhat az egyre jól figyelésről, ezért nevelési értekezleteken, pedagógiai tanácskozáson nem győzzük témául választani a figyelemre szoktatást, nevelést. Ezt tettük a szekció kezdő perceiben előképző szolfézs vonatkozásban is, vagyis milyen módszerünk lehet a gondolkodás kétszólamúságára az első zenei lépések idején, hogy szembenéző, figyelő, nyugtalanság nélküli választ kapjunk kérdéseinkre. A szolfézs nagyon érdekes tantárgy lehet, melynek keretében van módunk és kötelességünk is szétszórt figyelmüket a zenével összeszedni, hogy figyelmen keresztül belső pihenésre szokjanak.

     Szóba került a mérőütés zenét szaggató és formát nem érzékeltető gyakorlata, továbbá a jótékony mérőmozgás alkalmazása. Magasabbrendű célt szolgál, ha kezet mosunk a „negyedekben”, cipőt fűzünk, varrunk, fésülködünk, gyümölcsöt vagy virágot szedünk negyed, fél és egész értékű mozgással.

     Sok példa van mögöttünk az osztinató helyes és még több helytelen alkalmazásáról. Visszaidéződik az idegen nyelvtankönyv szabálya „a melléknév megegyezik a főnévvel nemben, számban, esetben stb.”. Talán erről felejtkezünk el, mikor ébresztőnek alkalmazzuk az osztinátó-zajt pl. a szigorú arzis-tézis-rendű klasszikus gyerekdalokhoz (pl. Zsipp-zsupp szánta) vagy agyontapossuk a formát erőszakolt osztinátóval (pl. Harcsa van a ... ta szün ti-ti ta?).

     Az osztinátó nagyon hasznos, ha nem értékes zene mellé adjuk (pl. védett népdalok), és megkomponáljuk mint egy kíséretet.

     A zenetanulás kezdetén sokkal több játékos tanítási lehetőségünk van a reggeltől estig igénybevett, fáradt 8-10 éves növendékeink számára, mint eddig észrevettük. Ezért eddigi megkopott gyakorlatunk frissítésére olyan új módszer bevezetéséről és tananyagátrendezésről volt szó, mely elméleti óráinkon a csend – pihenés és játékos – de komoly tanulás örömével közvetíti a zenét növendékeink felé.

     Óvodában a gyermek az összes alapszínt megismeri, az idegen nyelvtankönyv megtanít minden betűt, írásjelet, egyes és többesszámot a tanítás kezdetén, úgy éreztük, hogy a zenei nyelv is alkalmas az összes és egyszerre elindítására. Pl. első hangszeres osztályban a Mikrokozmosz olyan ritmusértékekkel foglalkozik, mely előképzőben még nem volt anyag, de ha az ált. iskolából halmazokban gondolkodó növendéket kapunk, könnyen megtanítható a ritmus nagyítás-kicsinyítés-technika az 1 + 1 = 2, 10 + 10 = 20 mintájára, ha gyerekdalaink nem is tartalmazzák a Mikrokozmosz ritmusait. Ugyanitt említettük meg, hogy ne csak dó-n és la-n pihenjen meg a dallam, re mi so is legyen záróhang. Ugyanígy a hangsortanítás ne a re mi so végű lehetőségek kizárásával ismertesse a pentaton, dúr és moll sorokat, hiszen a kezdők hangszeres irodalma is ennél gazdagabb hangsorvilágban él.

     A hozzászólásból úgy éreztem, a jövendő tantervnek jóval bővebb előképző anyagot kell tartalmazni, mint jelenleg, de addig is a hangszer mellé igazodást, segítést, vagyis a nyelvtan (szolfézs) irodalom melletti szerepét a jelenlegi tanterv fakultatív változtatásával kell kiemelni, pótolni.

     Hallásközben hogy valósulhat meg a figyelemfelezés – nem ellentmondás! – egy hang éneklése közben is. Hányszor halljuk az elcsépelt figyelmeztetést – hamis, magasabbra énekeld. És ha úgy tisztáznánk – gondold magasabbra – mintha kiegyenesítenéd a hátadat). Nagyon fontos különbség és talán egy életre igényessé tesszük a hallását ezzel a szócserével.

     Éneklés közben a belső emelésre, ritmusgyakorlat közben a belső lüktetésre, szóbeli feleletnél a mozgás nélküli, fegyelmezett, szembenézve beszédre szoktatás a tanár osztályfőnöki percei a szolfézsórán, melynek nyomán felnőtt korban mértéktartó, igényes ember lehet. Ez nem tilos nevelési feladat zenei nyelvtanórán sem!

     A hallás körben végzett további figyelem-lehetőségek már előkészítenek a diktálás könnyűségei c. anyaghoz. A gyermek a tv képernyőjét először egészben látja, képeskönyvét lapozgatva mindig egészképet pillant meg, a kezdő nyelvtanuló a folyamatos idegen szövegből egyes szót megértve következtet az egészre, nem lehet más a zenei nyelvnél sem. Ezért beszéltünk annak hasznáról, hogy a dallamhatárok meghallására, ill. az egész dallam egyszerre figyelésére szoktatás a fő cél a zenei diktálás bevezetésénél. Pl. rövid motívumból egyes hang kikeresése, kiéneklése. Ugyanez a hangfigyelés a záró vagy kezdőhangjára, majd tervszerű szoktatással a dallam legmagasabb és legmélyebb hangjára is vonatkozhat.

 

A DIKTÁLÁS KÖNNYŰSÉGEI. A NÉPDALÉNEKLÉSRŐL (nem előadásról)

     Kodály zenei nyelven értő, írni olvasni tudó magyar ifjúságot akart nevelni, de nem tudunk róla, milyen mértékben értette pl. a diktálás mesterségét. Valaki ír, olvas, fordít idegen nyelven, de nem beszél, tehát az is lehet zenei nyelvtudás, ha kiigazodik a hangnemek, írásjelek között, másol, transzponál stb. Fölmerül a kérdés, mennyire kell gyötörni az általános zeneértőt a szóról szóra írás rejtelmeivel, nyelvpéldával élve társalgási nyelvre vagy nyelvvizsgára készítsük elő növendékeinket? Ezért foglalkoztunk a szóról szóra írás és tartalom-visszaadás kétféleségével. Az egyik a zeneélvezőnek, a másik a zeneértőnek szól. Hol válik szét, mi a kettő egyensúlya, ill. mi előzze meg a komoly diktáláskultúrát az első, második, harmadik szolfézsévben.

     Szó esett a népdalok énekléséről. Szép magyar nyelven értjük, használjuk a népdalszöveget? Hogy bánjunk a népdal ritmusszövegével? Megértik-e a szöveg lelkét gyerekeink, vagy szolfézs-gyakorlatnak használjuk a műemlékszépségű népdalokat? Megkoptatott, átélés nélküli lett, mi rontotta el? – volt a második gyakorlati nap anyaga.

 

PÁR SZÓ A TANÁROK HOZZÁSZÓLÁSAIBÓL

     Közös igény, kevés az előképző anyaga. Sokkal több elmélet és készségfejlesztésre van szükség a hangszerkezdés előtti évben, és jóval nagyobb mennyiségű zenei közölnivalót tudnak birtokba venni játékos tudomány formájában, mint eddig adagoltuk. Pl. kétféle kulcsban való jártasság, secundok ismerete, többféle ütemlehetőség, többféle pentaton hangsor stb. Amíg az új tanterv megérkezik, központi vagy szakfelügyelői intézkedést sürgetnek tanáraink a kezdő anyag mennyiségi bővítésével. A hangsorok, hangközök, abc-nevek tanításához eligazítást kérnek a Parlando esetleges cikksorozatában vagy széles körű szakköri kidolgozás alapján.

     Három év előtti ismételt kifogás hangzott el a növendékek elé kerülő zenei írásjelek sokfélesége miatt. A zenei gyakorlat és tankönyvek többféle írásgyakorlatra szoktatják a gyerekkezet, ebből egyfélét – a legjobbat – kellene kiválasztani és minden iskolatípusban ugyanazt használni, mert a gyors zenei lejegyzés egyik kerékkötője a rosszul indított írástechnika is. A szolfézs szekció utolsó perceiben ad libitum megbeszéléseink módot adtak a résztvevőknek, hogy saját nehézségeikre választ kaphassanak, ill. szakköri foglalkozásokon felfrissítsék a megunt gyakorlatot.

     Befejezésül még néhány gondolat a módszerről.

     Közismert szólás-mondás, hogy ugyanazon célhoz különböző úton lehet eljutni. A lényeg az, hogy a módszer útja mindig főútvonal legyen. Négynapos szakmai együttlétünk néhány módszeres ötletet kívánt adni a tanítás olykor megrekedt módjához. Azonban minden előírt módszer a gyakorlatban értéktelen sablonná válhat, ha szűk uniformisnak érezzük és ha megtartásának kínos lemásolásával akarjuk megvalósítani. A módszernek eleven élménnyé kell érlelődnie, hogy a zenével nevelés meggyorsítsa a belső értékek maradandó kialakítását és nemes világnézetet adjon.

 

 



[1] Dr. Kollár Éva írása Csányiné Csengő Lujza halálának 25.évfordulóján jelent meg a ZeneSzó c. folyóirat 2006/9.számában.

[2] Beszámoló a IV. Országos Zenei Nevelési Konferencia, Győr, 1977 szolfézs szekciójának munkájáról  (Parlando 1978/1.)