Laczó Zoltán Vince 60


Laczó Zoltán Vince szerzői estje és „Számvetés” című könyvének bemutatója az Országos Idegennyelvű Könyvtárban, 2024. október 25-én


Laczó Zoltán Vince zeneszerző hatvanadik születésnapjára egy önéletrajzi könyvvel[1] és egy remek koncerttel lepete meg közönségét. A gazdag életmű hozadéka volt az a két lemez is, amely az Országos Idegennyelvű Könyvtárban megrendezett szerzői hangverseny után átvehető-megvásárolható volt a szerző önéletrajzi kötetével együtt.

 

Jómagam először a könyv anyagával találkoztam, Laczó Zoltán Vince ugyanis néhány éve átküldte nekem az akkor még kéziratban levő szöveganyag egy részét. A tulajdonképpen önálló glosszák, novellák, rövid történetek és elmélkedések csak a későbbi könyvben álltak össze egységes szöveggé, amelyet alapos szerkesztői munka rendezett öneletírássá. A rendkívül fegyelmezett, maníroktól mentes rövid írások a zeneszerző, az ember fontos élményeiről, nemegyszer sorsfordító felismeréseiről számolnak be. A „Hihetetlen dolog”   amely elsőként született meg a novellafüzérből – arról beszél, hogyan fordulhat meg a világ, miként változhat meg az ember többiekről alkotott képe egy látszólag hétköznapi esemény során. A „Találkozásom Fanni asszonnyal” időutazás, amelyben a zenész Radnóti Miklós özvegyével teázik a századelő díszletei között, a „Kiruccanás Sydney-be” és a „La Citta Eterna” hangulatos útinaplók, nem nélkülözve a cselekményben megbújó tanulságokat sem. A könyv második felében a szerző volt tanárainak, szeretett ismerőseinek állít emléket egy memoár-csokorban. Az utolsó rész a Laczó Zoltán Vince munkásságát méltató írásokat tartalmazza: e sorok írója örömmel fedezte fel közöttük két saját, korábbi publikációját, amelyekkel „quasi társszezővé” avatódott, legalábbis Laczó Zoltán Vince némi túlzással így konferált fel a hangverseny elején, amikor említődött a Romanika kiadó gondozásában megjelent, külalakjában sem érdemtelen kiadvány.

 

A koncert a „Triószonáta” c. opussal nyitott, amely egyfajta zanza-képét mutatta a szerző sajátos eklekticizmusának. Asztalos Rita zongorán, Kanyó Dávid fuvolán, Kiss-Domonkos Judit csellón játszott. A darabot a szerző – a kotta tanúsága szerint – Chick Corea emlékének ajánlotta. Az első, néhol jazz-harmonizálású, filmzene-szerűen poentírozott tételt szépen ívelő, magányos cselló-szólóból kibontatokozó második tétel követte, a hatvanharmadik ütemben váratlanul ható, de gondosan előkészített modulációval.


Ezután két duó következett, először a fuvolára és zongorára írt „Népdalszvit”, majd az „Etűd” páratlan ritmusban”, amely csellón és zongorán szólalt meg.


A műsor szerkesztése remek volt, kiválóan tagolták a zeneszámokat szöveges epizódok. Lázár Csaba színművész előadásában ugyanis Laczó-prózák színesítették a koncert programját – természetesen friss könyvének részletei.


A következő, immár zenés darabban új szereplő lépett színpadra: Kovács Péter tubaművész. Az „Iniciálék” című, rajzos-színes darabot Asztalos Rita kísérte zongorán.


A szerző koncertjeinek egyik visszatérő, kellemes és számomra is kedves darabja a „Koncertetűd”, szaxofonra és zongorára. A szólót a „szaxofon-professzor”, Puskás Levente játszotta: a Budapest Saxophone Quartettel világhírűvé vált, háromszoros Artisjus-díjas művész Asztalos Ritával kiegészülve a koncert legrövidebb, de annál felejthetetlenebb produkcióját nyújtotta.

 

A záró kompozíció nem is lehetett más, mint a „Szaxofon kvartett”. Az előadó a NOVUS Saxofon Quartet volt, eredeti felállásban: Mohl Andrea, Nagy Viktor, Szitás Tamás – és természetesen egykori tanáruk, Puskás Levente.


Izgalmas zárás! Az első, helyenként fátyolosan melankolikus és a második, izgatott-szabálytalan tétel kontrasztjától máris különleges lendületet vesz a finálé. Újabb, megejtő szépségű lassú tétel következik, majd a nem mindennapi negyedik: ez a szigorú geometriába foglalt optimizmus egyszerre hangok mértana, ugyanakkor izgatott életigenléstől és kíváncsiságtól átfűtött muzsika is. Igazán izgalmassá talán 5/8-os lüktetésétől válik. A zárótételben visszaköszön a szerző jazz-zenész múltja: egy majdnem szabályos szvinget hallunk sétáló basszussal, jellegzetesen „New-Oreans-i” dallammal, a harmonizálás viszont korszerű, ami izgalmas fűszere a tételnek.

 

A koncertet dedikálás követte: a nyomdából frissen kikerült könyv és egy szerzői cd megvásárolható volt a helyszínen.

 

Csepregi György
















[1] Laczó Zoltán Vince: Számvetés 60 (Romanika kiadó 2024) Részlet a könyvből: Fiatal voltam és tehetséges // Munkával és zenével ünnepel Laczó Zoltán Vince // Válogatás Laczó Zoltán Vince zeneműveiből (felvételek, kották) (Parlando 2024/5.)