DOBSZAY LÁSZLÓ 90
(Szeged, 1935. február 2. – Budapest, 2011. augusztus
26.)
Széchenyi-díjas magyar
zenetörténész, népzenekutató, karnagy, egyetemi tanár.
Zenetörténész,
népzenekutató, egyházzenész, a Schola Hungarica gregorián kórus társkarnagya és
pedagógus. 1976-tól a Zenetudományi Intézet Dallamtörténeti, illetve Régi
Zenetörténet Osztályának, 1990-től a Népzenei Osztály vezetője, a Liszt Ferenc
Zeneművészeti Egyetem Egyházzene Tanszékének újraalapítója
(1990). Kezdeményezésére alakult meg a múlt század nyolcvanas éveinek elején a
Nemzetközi Zenetudományi Társaság (International Musicological
Society) Cantus Planus
munkacsoportja, amely 1984-től 2004-ig Magyarországon tartotta tudományos
konferenciáit.
Tudományos
munkásságát népzenekutatóként kezdte: 1975-ben a magyar népzene
siratóstílusáról írt disszertációjával szerzett kandidátusi fokozatot, majd
Szendrei Jankával közösen kialakította a magyar népzene régi rétegének stílusok
szerinti típusrendjét.
Rajeczky
Benjaminnal és Szendrei Jankával együtt megalapozta és nemzetközi színvonalú
tudományos diszciplína rangjára emelte a magyarországi gregoriánkutatást,
hosszú időre kijelölve annak fő csapásait, fogódzópontjait és
gondolati-módszertani arculatát. A tudományos munka
mellett szem előtt tartotta az ismeretek, eredmények átadását, hangzó
megjelenítését: egyszerre volt kutató, gyakorló zenész és szenvedélyes tanító.
Munkatársaival és tanítványaival számos kiemelkedő kutatási tervet bocsátott
útjára és vitt véghez: rendszerbe foglalta a magyar középkor liturgikus-zenei
forrásait (System of the Hungarian
Plainsong Sources, Studia Musicologica 1984) ,
létrehozta a magyarországi zsolozsmakódexek antifóna- és responzóriumanyagának
zenei típusrendjét, részt vett össziadásuk
előkészítésében (Monumenta Monodica
Medii Aevi V Antiphonen, 1999; Responsories,
2013), megalkotta a közép-európai egyházmegyék középkori zsolozsmakészletének
nagyszabású áttekintő és összehasonlító rendszerét (Corpus Antiphonalium
Officii-Ecclesiarum Centralis Europae,
melynek internetes felületen továbbfejlesztett változata mára a kutatás nélkülözhetetlen
segédeszközévé vált. Utolsó önálló műve (Corpus Antiphonarum
− Európai örökség és hazai alakítás, 2003) a magyarországi
zsolozsmaforrások antifónakészletét foglalja össze a hazai rítusterületek és
dallamhagyományok szerint, s helyezi el az európai cantus
planus összefüggésrendjében.
(https://zti.hu/hu/regizene/tortenet/dobszay-laszlo)
Wilheim András: Dobszay László In memoriam
(HOLMI,
2011. november)
http://www.holmi.org/2011/11/wilheim-andras-dobszay-laszlo-in-memoriam
Jeney
Zoltán: Dobszay László halálára
(Élet és
Irodalom LV. évfolyam 36. szám, 2011. szeptember 9.)
http://www.es.hu/jeney_zoltan;dobszay_laszlo_halalara;2011-09-07.html
Erőd Iván: Dobszay
László emlékezete
(Parlando, 2011/5.)
Dobszay László előadásai, írásai
Dobszay László: Zenészképzés és műelemzés
(Parlando 1972/3.)
Dr. Dobszay László: Az
egyházzene egyetemessége (1994)
(Parlando 2020/2.)
(Magyar Egyházzene X (2002/2003)
3-6)
PAPP KÁROLYNÉ[1]
(Javított kiadás, szerkesztette: Stachó László)
https://www.kotta.info/hu/product/20023/DOBSZAY-LASZLO-Utmutato-A-hangok-vilaga-tanitasahoz-I-VI
Tanári pályánk során megszoktuk, hogy Dobszay László A hangok
világa tankönyvsorozatához kötetenként csatlakozott a tanárok számára
készült Útmutató. Most ezek reprezentatív kiadásban, egy kötetbe
gyűjtve jelentek meg az Editio Musica Budapest Zeneműkiadó gondozásában.
A praktikus érvek aláhúzzák az Útmutatók egy kötetbe foglalását, hiszen így
mindig minden tankönyv tanításánál kéznél van a „segítség”. Nem
tudom, mennyien vannak köztünk, akik mind a hat Útmutatót elolvasták.
Tapasztalatom szerint inkább csak azok az Útmutató kötetek kerültek
tanulmányozásra, amely évfolyamokat a tanár éppen
tanította. Ezért e megjelentetés értékét (örömét) igazán az
jelenti, hogy így, egyben olvasva, jobban kiemelkedik, világosabbá válik
mindannyiunk számára Dobszay László nagyívű,
átgondolt tanítási koncepciója, mellyel megalkotta tankönyv sorozatát.
A szolfézstanításban – immáron több mint 50 éve – ez a tankönyvsorozat új
alapokat teremtett. Dobszay Tanár Úr az
addigi technikai gyakorlatok szemléletét átlépve, a tanítás középpontjába a
zenei értésre nevelést, a zenei élmény megismerését állította.
Ahogyan a szerkesztő fogalmaz: a növendékek „valós idejű zenei átérzési
képességén” és ennek motiváló megtanulásán, megtanításán keresztül kívánja a
tanulóknak átadni azt a „kulcs- alapképességet”, mellyel kreatív, intelligens
és érzékeny módon tudnak majd a zene teljességével foglalkozni.
Az Útmutatók segítségével érthetők meg igazán a tankönyvsorozat szerzőjének
elképzelései, pedagógiai megoldásai és az elérendő cél megvalósításának módja.
E kötetek együttes kiadásában fokozatosan kibontásra kerül egy ma már Dobszay módszernek nevezhető folyamat, mely megadja az
általa elképzelt és a tankönyveiben kidolgozott szolfézstanítás teljes
felépített metodikáját.
E módszertan lényegét mutatja be az új Útmutató kötet: az építkezés első
pillanatától a végső eredményekig. Sokszor maguk a tankönyvsorozatot tanító
tanárok is meglepődnek bizonyos összefüggések felismerésekor: az ismeretek,
élmények előkészítésén, azon, hogy mi mivel függ össze, egy-egy pedagógiai
mozzanat hogyan teljesedik ki, - végső soron hogyan valósul meg a zenei értékek
megismerése „a zenei átérzések” során, hogyan alakulhat ki a gyermekekben a
zenei élmény. Ezek az összefüggések nem merevek, a kisgyermek képességfejlődési
logikáját követik, azt, ahogy a gyermek az anyanyelvet is megtanulta. A zenei
fejlődés kibontakoztatását is így építi fel ez a tankönyvsorozat. Egyszerre egy
körbe, egy stílusba, egy zenei világba vezet be, de annak megmutatja egyfajta
teljességét.
A zenei jelenségek e metodika szerint először csak „feltűnnek”, majd
fokozatosan beépülnek a fogalmak rendjébe. Végül az azonos stílusjelenségek a
felismerés, megismerés örömével rögzítésre kerülnek a növendékek kialakuló,
kiteljesedő stílusismeretei körében.
Stachó László – a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem és
a Szegedi Tudományegyetem Bartók Béla Művészeti Karának oktatója – szerkesztői
munkájával megőrizte az Útmutatók zenei és módszertani értékeit. Végigkövethető és érezhető az a törekvése, hogy a mai
társadalmi, nevelési és információs körülmények között biztos pontokat keressen
és adjon a zenetanárok számára: a Dobszay által
bemutatott és megvalósított – „végső soron az általa közvetített odafigyeléssel
és szorgalommal mindannyiunk számára elérhető zenészi és pedagógusi formának a
lényegét”. Munkájában kiemeli a tanár szerepét: ami a szolfézs órán
történik, annak zenei élménynek kell lennie, ez a tanár legfőbb feladata.
Ez az egyértelmű megfogalmazás kiemelkedően fontos, hiszen ma is
találkozunk még „betanító, „technicista” szemléletű pedagógiai eljárásokkal.
Ezzel a megállapítással talán a szolfézstanítás szerepe és feladata is a
helyére kerülhet: nem a hangszeres tanítás kiszolgálását határozza meg,
hanem Dobszay Tanár
Úr módszerével a zenei élmény megvalósításának szolgálatát vállalja,
vagyis a zenei érzetek megragadásán és tanításán keresztül ad élményt és
stílusismeretet. Lehet-e ennél nagyobb segítség a hangszeres oktatás számára?
A Dobszay-útmutatókban foglaltakon
túl Stachó László rendkívül gazdag
gondolatokat fűz a módszerhez: az azóta kikristályosodott gyakorlati
tapasztalatokkal, valamint széles látókörű tanácsokkal, kották
forrásainak elérhetőségével, a zenehallgatási anyag részletes ismertetésével
(stb.) segíti a tanári munkát. Lábjegyzeteiben kibővíti még
ezeket Dobszay László későbbi munkásságának
eredményeivel – az elsősorban tanításhoz is kapcsolódó ismeretek bemutatásával
(pl. ajánlja Dobszay László A klasszikus
periódus c. könyvének és más munkáinak tanulmányozását).
Adott helyeken felhívja a figyelmet az első kiadás óta megjelent fontos
szakmai és pedagógiai művekre, kompozíciókra: ezek megemlítésével, a tanítás
anyagába történő bevonás lehetőségével – vagy a tanár zenei
műveltségének, módszertani kultúrájának gyarapítási szándékával – frissíti az
Útmutató egykötetes, összefoglaló javított változatát.
Köszönet illeti az Editio Musica Budapest kiadót e kötet megjelentetéséért.
Minden szolfézstanár számára ajánlatos e kiadvány újra olvasása,
tanulmányozása, alkalmazása.
Az Editio Musica Budapest
méltóan őrzi és gondozza Dobszay László
Tanár Úr pedagógiai munkásságát. Reméljük, hogy – tervei szerint–
gondoskodik a tankönyvek évek óta várt megújításáról is!
BETEKINTÉS AZ ÚTMUTATÓBA
DOBSZAY LÁSZLÓ HUNGAROTON
FELVÉTELEIBŐL
Teljes lejátszási lista megtekintése 41 felvétel)
℗ 1999 HUNGAROTON RECORDS LTD.
Teljes lejátszási lista megtekintése (35 felvétel)
℗
2000 HUNGAROTON RECORDS LTD.
Teljes lejátszási lista megtekintése (31 felvétel)
℗ 2004 HUNGAROTON RECORDS LTD.
Teljes lejátszási lista megtekintése (30 felvétel)
℗
1990 HUNGAROTON RECORDS LTD.