Főnix-közelben
Bruno de Sá
budapesti debütálókoncertjén
Bruno
de Sá és a Wrocław Baroque Orchestra - 2024.
november 30. (5:32)
Dr.
Székely György interjúja Bruno de Sá-val a 2024.
november 30-i zeneakadémiai koncert előtt
Mozartnál, a Cosi
fan tuttéban a női hűségről szólva
említik a főnixet (mindenki beszél róla, de senki sem látta). Több kultúra
mitológiájában felbukkan a tűzmadár, ám napjainkban is inspiráló
forrásként szolgál – képzelt – alakja, neve. Tulajdonságai felbukkannak
irodalmi alkotások hőseinél, és alkalmanként vizuális megjelenítésére is
vállalkoznak. Ennek köszönhetően láthattuk, messziről
„felismerhetetlenül”, ámde ragyogó arany színben pompázva Bruno de Sá mellényén, kitűzőként. Tulajdonosa
feltehetően abban az értelemben viseli, amelyet a kínai kultúrában
tulajdonítanak neki: az égi kegyelmet jelképezi. Miként tekinthető égi
kegyelemnek az a nagyonis földi – szervi –
sajátosság, amelynek köszönhetően de Sá
természettől adódóan szopránhangon énekel.
A különleges
hangok (hangfajok, technikák) iránt minden korban mutatkozott érdeklődés.
Napjainkban pedig, amikor a kontratenor hangfaj – nagyszámú kitűnő
művésznek köszönhetően- már-már természetesként elfogadott úgy a
hangversenylátogatók, mint a hangfelvételek kedvelői körében, igencsak
kevés „igazi” ritkaságra számíthatunk. Ezek közé tartozik a férfiszoprán,
amelyből – miként dr. Székely György főorvos írásaiból megtudjuk –
„jelenleg mindössze három ilyen énekesről tudunk a világon”. Ezek egyike a
brazil Bruno de Sá, aki második felvételének
lemezbemutató turnéja során látogatott el a Zeneakadémiára, ahol a 35. születésnapját
követő estén, 2024. november 30-án adott nagysikerű hangversenyt.
De Sá frappáns megfogalmazása szerint (amelyre minden
bizonnyal azért kényszerült, mert művészi kvalitásaival akart
érvényesülni, nem pedig kizárólag a „különlegesség”-nek kijáró rácsodálkozásra tartott igényt) férfi szoprán az
a férfi, aki szoprán hangon énekel.
S valóban, de Sá „szoprán hangon énekel”. De ennél sokkal
figyelemreméltóbb az a komplex technikai tudás, amelynek birtokában
különböző korok (stílusok) igényes kompozícióinak lenyűgöző
előadója. Hangterjedelmének szélességében a szervi adottságokon túl
nyilvánvalóan része van a hangképzésnak, a technikai
gyakorlatoknak. Elméletileg szokás a lírai szoprán szerepkörrel rokonítani, de
mind hangterjedelmében, mind a kifejezés gazdagságában maximálisan
„túlteljesíti” e hangfaj általános követelményeit. Mondhatni, mindent tud.
Dinamikai skálája is széles – vélhetőleg a műsoron szereplő
áriákból adódik, hogy már-már tipikusnak hat interpretálásában a szédítően
magas csúcshangokra való fortissimo megérkezés. Bravúrjai közé tartozik a
már-már arabeszk-szerű kidolgozottság, érezhetően örömét leli a
hosszas trillákban, és minden olyan „erőpróbában”, amelyről
nyilvánvaló, hogy kevesen tudnák utánacsinálni (hosszan kitartott hangja
különleges zenei élmény volt, amelynek– mondhatni, lélegzetvisszafojtott –
hallgatása során a közönség fáradt el jobban…).
De Sának gyermekkori „hobbija” volt az éneklés, és ez a
természetes vonzalom mindmáig él benne – mondhatni, szívből dalol. Ez is
hozzájárul az élmény közvetlenségéhez, amellyel muzsikus-partnereit inspirálja,
a közönséget pedig lenyűgözi. Mondhatni, hódításra született –
egyszersmind örömforrásként.
Zeneakadémiai
koncertjén második CD-jének, a Mille
affettinek csaknem teljes anyagát megszólaltatta, és
még ráadásra is futotta energiájából – és koncert után barátságos dedikálásra a
hosszan kígyózó sorban kitartóan várakozó rajongóknak, alkalmanként fotózással,
szelfizéssel. (Ekkor derült ki, hogy főnixet
ábrázol a kitűzője – egy lelkes autogramkérő érdeklődése
nyomán aztán futótűzként terjedt a hír… – az már csak „hab a tortán”, hogy
autogramjában a Sá szinte főnixet formáz…)
Ami különlegessé
avatta az élő előadást, az az énekes „természetessége” a pódiumon. Az
est során három öltözékben jelent meg, a stilizált „jelmezzel” is némi színpadi
hatást keltve. Ugyanakkor érezhető volt a kétirányú
(kölcsönös) figyelem a kísérőegyüttessel, a Wrocław
Baroque Orchestrával, ami
egyaránt szólt a műsornak és a kitűnőénekesnek. Hála de Sá egyéniségének, a muzsikálókedv Lengyelország
legrangosabb régizenei együttesén is mindvégig eluralkodott.
Zeneünnep lett
tehát ez az este, és remélhetőleg a lelkes hallgatóság – legalább utólag –
figyelmesen tanulmányozta a műsort, és megjegyezte néhány olyan
szerző nevét, akikről korábban még csak nem is olvasott… A pódium
látványvilága mostoha sorsra kárhoztatta a kivetített szöveget, mert a lelkes
hallgató mindegyre azon vehette magát észre, hogy olvasás helyett szemét is a
hangforrások kötik le (többek között a ritkán látható különleges alakú
korhű fúvóshangszerek). Említésre érdemes az énekes „reagálása” a
vastapsra, amelyre, mint helyi specialitásra, a külföldi előadók
különbözőképp szoktak reagálni. De Sá élvezettel
hallgatta a dinamikus-ritmikus „ütőhangszeres kíséretet”, és felszabadult
mozgás-improvizációval társult hozzá. Szeretnivaló volt.
Fittler Katalin
BRUNO DE SÁ YOUTUBE-N TALÁLHATÓ FELVÉTELEIBŐL
Exultate, jubilate, K.
165: I. Exultate, jubilate (4:12)
Exultate, jubilate, K.
165: IV. Alleluja
(2:12)
Andromeda: Accompagnato.
"Voi sacre
piante" (Perseo) (3:27)
Salve Regina: IV. Eia
ergo, advocata nostra (1:02)
Mitridate, rč di Ponto, K. 87, Act 2: "Lungi da te mio bene" (Sifare)
(10:31)
Il Mesenzio, rč d'Etruria, Act
1: "No non cercar per ora"
- "La gran vendetta ancora" (Lauso) (5:14)
Andromeda: Rondo.
"Deh soccori, o padre il figlio"
(Perseo) (5:43)
A
Warner Classics/Erato release,
℗ 2024 Parlophone Records Limited
Teljes lejátszási lista megtekintése (15 video)
**
SON QUAL NAVE ⎜ ROMA TRAVESTITA - BRUNO DE SA (7:32)
A. Scarlatti - Cain, overo Il
primo omicidio- “Dalla mandra” by Bruno de Sá (6:30)
Bruno de Sá
performs "In mezzo a mille affanni" (Caruso: Il fanatico per la musica, Act 1) (5:55)
Bruno de Sá sings A. Scarlatti's "Mi rivedi, o selva ombrosa" (Griselda) (5:51)
Händel: "Tu del ciel
ministro eletto" HWV
46a | Bruno de Sá, Ensemble
1700 | BR-KLASSIK (3:06)
Bruno de Sá sings Vinci: Il farnace, Act 2: "Lascerň d'esser spietata" (Berenice) (5:26)
Bruno de Sa -
Un sol tuo sospiro - Marc'Antonio e Cleopatra - Hasse (6:19)
Bruno De Sá - Fier contrasto, aspra battaglia (with high D!!!) - Irene - Hasse (3:30)
"LE GRAND ECHIQUIER Ŕ
VERSAILLES" ⎮ BRUNO DE SA (5:28)
GLUCK: OPPRIMETE I CONTUMACI | BRUNO DE SA (9:16)
MOZART: LUNGI DA TE MIO BENE | BRUNO DE SA (10:36)
W.A.Mozart - Exultate Jubilate k.165 by Bruno de Sá
(14:19)
Bruno de Sá performs works by famous composers
of the baroque era | Bayreuth
(1:26:50)
BRUNO DE SA - Roma Travestita
/ İzmir Devlet Senfoni
Orkestrası (1:54.55)
FÜGGELÉK:
De Sá a beszámoló szerzőjével a nagysikerű
zeneakadémiai koncert után