Beszámoló – ajánlóként: Hollós Máté 70
Hollós
Máté
Gyermekkori emlék:
egykori zongoratanárnőm magyarázza a „doppelfrasiert”
hangot: az előző zenei egység záróhangja, egyszersmind a
következőnek kezdete. Helyzetét tekintve (formailag)
kétfunkciós tehát. Talán ilyesfajta zenei írásokra/olvasnivalókra lenne
szükség, amikor a világhálón lévő (kétségkívül felmérhetetlenül gazdag)
kínálat nem a kereslet-hiány miatt nem tud nagy intenzitással hasznosulni,
hanem azért, mert a fent említett ok (áttekinthetetlen gazdagság) nem segít
hozzá a „keresőkérdésekhez”. Hogy a kulturális produktumok minél szélesebb
körben hasznosulhassanak, célszerű (lenne) „kétfunkciós” írásokkal
segíteni a potenciális érdeklődőknek. Erre teszek most kísérletet.
2024. október 7-én
szerzői estre invitált a meghívó a Nádor terembe. Elsősorban a
meghívottak (Micimackósan szólva, mint Nyuszi
„rokonai, barátai és ismerősei”) tudtak róla – valamint azok, akik
akkortájt jártak koncerten a Vakok Intézetében, amikor már megtalálható volt a
folyosón e rendezvény meghívója is. A közönséget azok képezték, akiknek
tudomásuk volt e programról, ráadásul szabad volt az estéjük. Az erős
szűrés ellenére megtelt a terem, így jó légkörű kortárs estről
számolhatunk be. A bármilyen okból kinnrekedt érdeklődők, valamint
mindazok, akiknek sajnálatosan nem volt - időben – tudomásuk róla, a
világháló jóvoltából pótolhatjuk a „mulasztást”: a you
tube-on szinte kisfilm-minőségben
megtekinthető, meghallgatható a kamaraest.
A házigazda: a
szerző. Felértékelődik ettől minden információ – és közösséggé
kovácsolódik a szerző-előadó-hallgató háromszög, annál is inkább,
mivel a közvetlen hangú tájékoztatás beavatottá tesz: erővonalak alakulnak
ki, s kitapinthatóvá válik a személyesség szükségessége (és haszna) a kortársi
kapcsolatokban. Kiderül: megannyi kompozíció egy-egy ambiciózus előadó
(fel)kérésére születik – s könnyen belátható, hogy ha az illető olyan
hangszer játékosa, amely csupán kevés családban otthonos, bizony ritkán jut
megszólalási lehetőség a műnek.
Kamaraművek
sorjáztak, leginkább az utóbbi évek terméséből, csupán a zárószám (finálé)
igényelt nagyobb apparátust. És ha a „ritkaság” nem kedvelt a szerzők
körében (amennyiben egy-egy művük ritkán kerül előadásra), az
előadókat sem lelkesíti, ha a – nemritkán igényes feladatot jelentő –
frissen megtanult kompozíciót mindösszesen egy-két alkalommal adhatják
elő, annál lelkesítőbb lehet a hallgatók számára a változatos
apparátusra készült kamaraművek füzére. Mert a kamaraestek többsége
műfaj- ill. apparátus-centrikus, és a különlegességek kényszerűen
nemcsak a repertoárból, hanem az összeállításokból is kiszorulnak. Most
tobzódni lehetett ilyesmikben!
És lehet azóta is
(ez itt nem a reklám, hanem a figyelemfelkeltés helye!), mert utólag is
meghallgatható – csak épp tudni kell a lehetőségről, és a kínálatról.
Megismerhettük
némely mű kalandos útját a bemutatóig, vagy az ismételt előadásig. A
nyitószám, a Hollós Korvin Lajos versét hangokba öntő Kankalin
megkomponálása lekéste a tervezett elhangzást a 60. születésnapi koncerten –
később Szegeden érte meg bemutatóját; a mostani előadásra pedig a
felkért előadók megbetegedése miatt új szereposztásban került sor (Sáfár
Orsolya és Fülep Máté énekét kísérte ezúttal Virág Emese). Más szempontból
viszont ennek is van haszna: több előadóhoz jutott el a mű!
A Flautinvenzioninak is jutott „beugró”: Fülep Márkhoz
ezúttal Matuz Gergely társult. A
zongorakísérőként szinte állandó szereplőként látható-hallható Virág
Emese szólistaként is szerepelt, az általa inspirált zongorafantázia
előadójaként. A John Anderson, My Jo érezhetően magán viseli dal-eredetét, ugyanakkor a
fantázia-jelleget hangsúlyozandó, igényes zongoráznivaló
is helyet kapott benne.
Az angolkürtön
játszó Baráth Nóráról kiderült, hogy repertoárbővítő szándékkal
rendszeresen „foglalkoztatja” a szerzőket. Élvezettel hallgattuk a
különleges hangszerek „társalgását” a Trióban, amely angolkürtre, vibrafonra és
gordonkára készült. A Baráth Nóra által alapított Ars Artis
Ensemble tagjaiból kerültek ki partnerei: Csige
Attila (vibrafon) és Stankowsky Endre (gordonka). Az
együttes másik két tagjával (Balog Evelinnel és Pálfi Csabával) a
későbbiekben egy kivételes hangszín-világú triót is megszólaltatott: a
Deep and Dark című darabban az angolkürthöz
altfuvola és basszusklarinét társul. De addig még két bemutatóra került sor: a Violimpro előadója G. Horváth László volt, a Kiss
szvittel pedig egy régi barátságnak állít emléket a szerző: zeneakadémiai
diáktársa, Kiss Gy. László számára komponálta, akinek
az az ötlete támadt, hogy zongorakíséretes tárogatódarabbal gazdagíttatja
szeretett (s az utóbbi években-évtizedben szinte kizárólagosan választott)
hangszere irodalmát. Sajnos, Kiss Gy. László is „ritkaság”-ként tartható számon zenei életünkben: nemcsak
azért mert – mondhatni – „párját ritkító” játékosa a tárogatónak, hanem azért
is, mert nem kényezteti el hallgatóit (rajongóit) fellépései sokaságával
(ráadásul felvételeihez sem lehet egykönnyen hozzájutni). A szerző – a
tőle már-már „megszokott” szellemes-frappáns címadásokon túl ezúttal
további poénnal sziporkázott a darab angol címével, amellyel figyelmeztet: Not a Sweet Kiss!
És ha már a
frappáns címeknél tartunk: remélhetőleg – már csak azért is, mert
zongoradarab – a Visszfény szonátának nemcsak címe és híre, hanem kottája is
hamar eljut sok potenciális előadóhoz. Ezúttal Kerek Ferenc remeklésében
hallhattuk, akinek a nevéhez fűződik e budapesti premier előtt a
szegedi ősbemutató is.
A 2018-ban
komponált és bemutatott tételpárt középtétellel kiegészítve, Cantata concertante címmel ismerhettük meg. Virág Emese ezúttal
kiemelt jelentőségű zongoraszólamot kért (és kapott), az énekes
szólista (Horti Lilla) kíséretét az Anima Musicae Kamarazenekarral
látta el, a produkció dirigense Derecskei András
volt. Tóth Árpád és Radnóti Miklós egy-egy verse között József Attila egy
töredéke kapott helyet. Már ez a műsorösszeállítás is szépen példázta,
hogy a szerzői műfajválasztást milyen jótékonyan befolyásolja az
értő-inspiráló előadók megléte, közreműködése.
Kár lenne, ha
mindazok, akik nem tudtak jelen lenni, nem szerezhetnének legalább utólag
tudomást erről a kortárs kamarazenei eseményről – s talán e sorok
hozzájárulnak, hogy minél többen rákeressenek a neten az időtlenített
zenehallgatási élményre.
Fittler Katalin