A zeneszerző, akinek nem neve, hanem
hangzásvilága „áruvédjegy”
(Warner Classics
5054197942334)
Teljes lejátszási lista megtekintése
(34 felvétel)
John Williams
zenéjét az is felismeri, aki akár csak egyetlen olyan filmet látott, amelynek
zenéjét megannyi díj „dobogósa” jegyzi. Márpedig nem
kell mozirajongónak lenni ahhoz, hogy találkozzunk valamely telitalálat
értékű munkájával: több mint másfélszáz film zenéje fűződik
nevéhez.
John Williams
mindössze 16 éves volt (ekkortájt kezdte zeneszerzés-tanulmányait Los
Angelesben Mario Castelnuovo-Tedescónál), amikor
Lajtha László előadást tartott a BBC-ben a filmzenéről. A
filmesztétikai ars poeticának is tekinthető gondolataiból bőségesen
idéz Fejezetek Lajtha Lászlóról című könyvében Breuer János. Ezek között
szép számmal találunk olyan megállapításokat, amelyek mindmáig érvényesek. Ezek
közé tartozik, hogy „ne várjuk, hogy a zene pontosan ugyanazt fejezze ki, amit
a kép vagy megfordítva!”, majd nem sokkal később: „az is fölösleges, hogy
a zene a kép minden apró részletét kövesse. Hadd felejtsük el az úgynevezett
drámai háttérzenét. A muzsika maradjon az, ami, és sokkal megindítóbb lesz,
mint ama ’illusztratív’ hangfestmények”. Leszögezte, hogy „a filmzene, ha méltó
erre az elnevezésre, minden külső körülménytől, megfontolástól és
előfeltételtől független jó zene kell, hogy legyen. Ez csak úgy
lehetséges, ha a zene megáll a saját lábán, vagyis a film nélkül is; éppúgy,
amint a történetnek is jónak kell lennie, ’fotogén’ kvalitásaitól függetlenül.”
Nos, John Williams
világszerte népszerű filmzenéje maximálisan eleget tesz az ilyesfajta
elvárásoknak. Nem alapfeltétel a film ismerete ahhoz, hogy bármely filmzenéje
élvezetet jelentsen.
És miként Lajtha
III. szimfóniájának anyaga a Gyilkosság a katedrálisban című film
zenéjéből származik (és a Kísértések című zenekari variációké is),
hasonlóképp önálló életet él John Wiliams
filmzenéjének számos részlete. Akár áthangszerelve, átirat formájában is,
miként a közelmúltban megjelent album anyaga tanúsítja.
A Reimagined koncepciója Robert Townsontól
származik, aki világméretben listavezető a filmzene-producerek között (nem
véletlen, hogy az album kísérőfüzetében róla és a három
hangszereselőadóművészről olvashatunk ismertetőt!). Két és
háromnegyed óra hallgatnivaló – két korongon. A trió
tagjai: Sara Andon fuvolán (és rokon hangszereken), Cécilia
Tsan gordonkán és Simone Pedroni
zongorán (Steinway Artist). Az utóbbi részt vállalt
az átírás munkálataiból, az átiratok egy része a zeneszerzőtől való.
Kamarazene –
felsőfokon! A váltóhangszereknek köszönhetően gazdag a hangszínskála
– a hallgatnivaló megunhatatlan. Éppen ez az, amit
érdemes lenne kiaknázni, a „komolyzenének” toborozva további
érdeklődő hallgatóságot. És ideális anyag lenne (alsófokú)
zeneiskolai elméleti órákon, képességfejlesztésre és elméleti ismeretekhez
egyaránt. Mert az ismerős, könnyen megjegyezhető dallamok kiválóak
memoriternek – és a megtanultakat, megkönnyítve az emlékezést, érdemes
lejegyeztetni (rendhagyó dallamdiktálás hallás után). És mindezt nem a „komoly”
és „könnyű” – egyébként tartalmuk-vesztett sematikus kategóriák –
ütköztetéséért, hanem azért, hogy a növendékek aktivitása (élmény-szintű
részesedése) növekedjék. Hogy mielőbb magukévá tegyék azt a szemléletmódot,
amely kizárólag minőségi kategóriák alapján különböztet meg bármely korból
származó, különböző műfajú kompozíciókat (habár a kritikával, az
ítéletekkel érdemes csínján bánni – értékes zenészek megbukott zenekritikái is
figyelmeztetnek erre). Kihasználatlan öröm- (és sikerélmény) forrás vált
könnyen hozzáférhetővé e felvétellel – aki pedig anyagi áldozatoktól sem
riad vissza, beszerezheti a kottákat is (a kísérőfüzet információinak
köszönhetően).
A hallgatnivaló élvezetességében minden bizonnyal
jelentős része van annak, hogy maguk az előadók is rajongói John
Williams zenéjének: kedvvel, élvezettel játsszák szólamaikat, örömzenélést
produkálva. Ez a zeneszeretet remélhetőleg ragályos, és a hangszeres
hallgatókat arra inspirálja, hogy saját életükben maguk is keressenek
lehetőséget hasonló örömteli megnyilvánulásokhoz. Akár házimuzsikálás
keretében.
Fittler Katalin