Tisztelt Ünneplő Közönség, kedves Kollégák![1]

 

Kodály Zoltán születésének évfordulóin számtalan beszéd elhangzott már, több tucat itt, a Kodály Köröndön is, s megannyian méltatták már előttem Kodályt a zeneszerzőt, a zenepedagógust, a tudóst, a nagyformátumú embert. Mi újat mondhatnék hát én Önöknek, aki a jelenlévők közül az egyik legfiatalabb vagyok? Mégis, ha már engem talált meg ez a megtisztelő felkérés, engedjék meg, hogy az ország első máig is működő ének-zenei iskolájának, az idén 74 éves kecskeméti Kodály Iskolának néhány hónapja kinevezett igazgatójaként elsősorban Kodályra, a zenepedagógusra fókuszáljak. Pontosabban a közkeletű nevén Kodály-módszerként aposztrofált pedagógiai koncepcióra, ami felkerült a hungarikumok listájára, s amire nyilvánosan mindannyian annyira büszkék vagyunk. S amiről ugyanakkor tudjuk, hogy a gyakorlatban egyre kevésbé működik. Nem azért, mert a módszer rossz lenne, hanem mert a tanügyi keretek átalakultak. A kérdés, hogy miért, és hogy tudunk-e ellene tenni.

 

Sokan mutogatnak a megváltozott világra, a médiából, a filmekből és mindenfelől ömlő zenei környezetszennyezés ellensúlyozhatatlan hatására, de ezek mind olyan tőlünk független dolgok, amiken változtatni nem tudunk, vagyis nincs semmiféle dolgunk velük. A mi dolgunk, hogy az általunk örökérvényűnek gondolt értékeknek megfelelő helyet, megfelelő platformot, megfelelő kereteket és megfelelő közönséget teremtsünk. Ez a Kodály-koncepció esetében az iskolai zenei nevelést, az egyetemi tanárképzést és a szülők edukálását, gyerekek megigézését jelenti. S mindent, ami ezzel jár – s aminek mára jelentős hányada hiányzik.

 

Tudjuk, hogy húsz éve elkeserítően kevés az énekóra a normál iskolákban. Tudjuk, hogy a normál énekoktatás tananyagában tanyát vert a popzene, s azt is, hogy amikor húsz éve heti egy alkalomra csökkentették az ének tantárgy órakeretét, eltörölték a tantárgyat a 11. és 12. évfolyamban, a zenész szakma egy része lelkesen vett részt az immár csupán zenehallgatásra kihegyezett tárgy új tanmenetének kidolgozásában; merthogy éneklésre úgysem jut már idő, a zenei írás-olvasás elérése pedig már nem elvárás.

 

Tudjuk, hogy elkeserítően kevés az ének-zenét emelt szinten oktató iskola, s azok is így-úgy ügyeskedve szuszakolják be az alaptantervhez képest emeltnek számító óraszámot az órahálóba. Tudjuk, hogy az emelt szintű ének-zenei oktatásnak nem létezik hivatalosan elfogadott kerettanterve, s így hivatalos tankönyve sem, tudjuk, hogy az ének-zenei iskolák jobb híján az iskolai könyvtárból a gyerekekkel kikölcsönöztetett, valamint fénymásolt tankönyveket használnak. Tudjuk, hogy a zenei szakgimnáziumok kerettantervén kívül a köznevelési óraháló nem ismeri a kórus tantárgyat, noha az ének kerettanterv fontos elemként utal rá.

 

„Mindenki hozza el a tégláját” – idézte a minap a 80 éves Erdei Péter tanár úr Doráti Antalon keresztül Kodályt. Azt hiszem, aki ma itt van, mindenki nap mint nap hozzátette és hozzáteszi a saját tégláját a nagy egészhez. De ez a téglánként való építkezés mégsem hatékony. Ezt koordinálni, egybefogni kell, mert különben nem jut el azokhoz, akik a jelenlegi helyzeten változtatni tudnának. Nem csak kórusonként, nem csak iskolánként kell megpróbálni túlélni, hanem egységes fellépéssel bebizonyítani az illetékeseknek, hogy az a hungarikum, ami Puskás és a Rubik-kocka mellett talán világszerte a legismertebb örökségünk, az nem fog fennmaradni az idők végezetéig, ha nem gondozzuk, ha nem teremtjük meg a kellő kereteket a működéshez. Hiába vagyunk szakmabeliek, most egy kicsit lobbistáknak, kicsit politikusoknak is kell lennünk. Talán sokan úgy érzik, hogy már századszorra rugaszkodnak neki ugyanannak a szélmalomharcnak, de mégis be kell bizonyítanunk, hogy az a bizonyos transzferhatás, amiről a tudósok világszerte oly sok tanulmányt írtak, a kreativitás, a komplex gondolkodás zene általi fejlődése nem csupán a mi szakmánk jeles képviselőinek hóbortja, hanem nemzetgazdasági haszonnal járó, oktatásunk hatékonyságát hatványozó érték, s ezért az egész nemzet érdeke, hogy ez a fajta oktatási forma fennmaradjon, működhessen.

 

Ha ez megvalósulna, akkor tartanánk többé-kevésbé ott – bár néhány évtizeddel tapasztaltabban –, mint ahol Kodály életében tartottunk. S akkor végre lehetne a szakmával foglalkozni, lehetne gyerekeket énekkel nevelni. Mert a szakma, a szakmai tudás alapvető szükséglet, bár a gyermekek meggyőzéséhez kevés: el is kell őket varázsolnunk a lelkesedésünkkel. Kodály sem hitt volna Nemesszeghyné Szentkirályi Mártában, ha nem lett volna lelkes. Fiatalosan lelkes, hiszen mindössze 27 éves volt, amikor a kecskeméti ének-zenei iskolát megalapította. (És 50, amikor elhunyt.)

 

Lelkesedés, fiatalos lelkesedés nélkül nem fog menni. Fiatalok nélkül nem fog menni. Persze vannak szépreményű fiatal énektanárok. De kell több. Kell több ének-zenei iskola. Kell emelt szintű ének-zenei kerettanterv, kell hivatalos tankönyv, s kell hivatalos kórusóra. Nem a szakmánknak. Az országnak, s közös jövőnknek.

 

Ez tehát a feladat, összefogni, lobbizni, meggyőzni, tankönyvet kiadatni, lelkesedni, s fiatalokat toborozni. Együtt. Hogy Kodályban, a zeneszerzőben, a zenészben, az emberben, s a zenepedagógusban ne csak mi, öregek higgyünk – már amennyiben megengedik, hogy a nyugdíjkorhatár előtt nyolc évvel magamat is az öregek táborába soroljam.

 

Joggal kérdezhetik, hogy miféle ünnepi beszéd ez? Hiszen címszavakban helyzetelemzést adtam, s a közeljövő feladataira utaltam csupán. Mondhattam volna inkább, hogy mennyire felemelő nap december 16-a mindazok számára, akik évről évre azért gyűlnek össze a Kodály Köröndön, hogy fejet hajtsanak e kiváló, nagyhatású ember emléke, munkássága előtt. S valóban felemelő érzés, hogy egy ilyen géniuszt ünnepelhetünk, hogy úgymond magunkénak tudhatjuk, magyarok, zenészek, zenepedagógusok. De egy évforduló, egy ünnep mindig alkalmat szolgáltat a számvetésre is. S a számvetésből mindig következnek az elérendő célok, a megoldandó feladatok. Leszünk-e 10, 20 év múlva is elegen, akik fejet hajtanak? Él-e még akkor az iskolákban Kodály pedagógiai hagyatéka? A mi felelősségünk, hogy életben tudjuk-e tartani. Nem csak az énekórákon, kóruspróbákon, hangszerórákon tanúsított lelkesedésünkkel, szakmai tudásunkkal, koncerten nyújtott művészi teljesítményünkkel, hanem a tanügyi keretek kiharcolásával is.

 

Meg kell ezt tennünk, hogy méltók lehessünk Kodály emlékéhez. Kodályéhoz, aki maga is számos alkalommal járt közben tanügyi illetékeseknél, minisztereknél, miniszterelnököknél. Persze ő, s ezen talán nem sértődik meg senki a jelenlévők közül, karizmatikusabb volt mindannyiunknál, s nemzetközi tekintélyét sem hagyhatta senki figyelmen kívül. De ránk hagyott valamit, amit karizmával, vagy anélkül, de képviselnünk kell, s el kell érnünk, hogy ne csak maroknyian maradjunk két évtized múlva; hogy Kodály hagyatéka ne csak szép emlék, ne csak múzeumi látogatnivaló legyen, hanem élő, mindenkiben munkálkodó, működő, organikus része a magyar kultúrának, a magyar oktatásnak. Ennek elérése lenne az igazi főhajtás.

 

Abban a reményben köszönöm meg megtisztelő figyelmüket, hogy ha nem is jövőre, de 10, 20 év múlva Kodály Zoltán születésnapja nem a borús helyzetértékelésre és az azonnali feladatok összegzésére, hanem a magyar zenekultúra géniuszának méltatására ragadtatja még az akkori újdonsült és tettrekész iskolaigazgatókat is. Kívánok az előttünk álló munkához Önöknek is jó egészséget és fiatalos lelkesedést!



[1] Dr. Ittzés Tamásnak, a Kecskeméti Kodály Iskola főigazgatójának beszéde 2024. december 16-án hangzott el a Magyar Kodály Társaság ünnepségén a névadó születésének 142. évfordulóján.