Kairosz könyvkiadó kft. (2023)
TARTALOM
Miért Gyémánt-könyv?
Bárdos Lajos
Leonard Bernstein
Bessenyei Ferenc
José Carreras
Cziffra György
Placido Domingo
Esterházy Péter
Ferencsik János
Ira Gershwin
Gregor József
Jean-Michel Jarre
Keith Jarrett
Kocsis Zoltán
Markó Iván
Marton Éva
Melis György
Franco Nero,
Olofsson Placid
Yoko Ono
Carl Orff
Diana Ross
Arnold Schwarzenegger
Sebestyén Márta
Simándy József
Sylvester Stallone
Szász Endre
Teller Ede
Várszegi Asztrik
Vásáry Tamás
Vukán György
Kóda és
köszönet
A szerző életrajza
Szerzői biográfia
I.
Miért
Gyémánt-könyv?
Gyémántdiploma jár annak, aki tanulmányai
befejezése után hat évtizeddel azt
még át tudja venni. Ez rám is vonatkozott, hiszen 1961-ben diplomáztam a
Zeneakadémián (elnevezése akkor még Liszt Ferenc Zeneművészeti
Főiskola volt). Első feledhetetlen riporteri emlék: frissen
kinevezett rádiós szerkesztőként 1963-ban már alkalmam volt rögzíteni egy
rövid beszélgetést Igor Stravinskyvel!
Ez a kiindulópont mégsem szerepel ebben a válogatásban, mert rövid
idő alatt sajnos nem lehetett – vagy nem tudtam? – mélyebbre menni és a
Mestert érdemleges témákról faggatni. A későbbi magvasabb interjúkból sem
került mindegyik ebbe a kötetbe, – kimaradt többek között Kadosa Pál, Witold Lutosławski és Ormándy Jenő is, – mert velük szinte kizárólag szakmai
témák kerültek szóba, és azok nem igazán kívánkoznak ebbe a nagyobb
nyilvánosságnak szánt gyűjteménybe.
Mindegyik „fejezetet” kizárólag saját
élmény sugallta, részbeni leírásuk többsége
fellelhető korábbi könyveimben, de nem ennyire sűrítetten, nem
egységesen három-négy gépelt oldalra rövidítve. Olvasó legyen a talpán, aki
megtalálja ezeket a hat és fél évtized publikáció-regetegében.
Úgy gondoltam, megkönnyítem az értékmentést azzal, hogy itt és most csokorba
gyűjtve kínáljuk a leg-eket, a 30 legsikerültebbnek, legütősebbnek
ítélt találkozást. Így a gyémánt
nemcsak az időtávra, hanem a minőségre
is vonatkoztatható
Ahogy műsoraimban és könyveimben
mindig és mindenhol, a hazai és a külföldi nagyságok itt is együtt jelennek
meg. A ma is köztünk élő magyar kiválóságok közül – úgy hiszem,
megfellebbezhetetlenül - négyen kerültek ebbe a válogatásba: Marton Éva,
Sebestyén Márta, Várszegi Asztrik és Vásáry Tamás.
Talán szokatlan, hogy néhány
kivételtől eltekintve nem, nemcsak fotókkal hitelesítünk, hanem
képernyőről levett pillanatképekkel. Ezekkel a kimerevített
fekete-fehér „film”-kockákkal, úgy vélem, a könyvben
szereplők gesztusait szinte mozgásban, életszerűen
érzékeltethetjük, és így talán többet mutatunk róluk, mintha még oly szép
színes portréfelvételek sokaságával illusztrálnánk.
Nálam írásban, műsorban, ilyen-olyan
formában mindig – ez amolyan wagneri Leitmotiv – az érték-, a hagyomány-átadás a cél.
Ha már a sors megajándékozott ennyi lehetőséggel, akkor sokszorosan
kötelességem a megosztás, a továbbadás. Mert rendületlenül hiszek abban, hogy
csak a múlt kincseiből születhetnek a jelen – és így természetesen a
jövő – újabb inspiráló, mindannyiunkat gazdagító
szellemi építőkockái.
2023, május 4-én,
85. szülinapomon
II.
Esterházy
Péter
(1950–2016)
„A napi munka,
az mindenképpen evvel az európai,
keresztény alapú ezzel-azzal van.
Ez az, amihez közöm van, minden
mást csak messziről nézek.”
Felemás érzéseim
vannak ezzel a fejezettel kapcsolatban. Örülök, hogy létrejött, hogy a
nagybeteg író vette a fáradtságot és eljött a Katrádióba
(amiről aztán a Hasnyálmirigynaplóban
meg is emlékezett); másrészt szörnyű arra gondolni, hogy Péternek ez volt
az utolsó nagyobb rádiós „szereplése”.
− Hölgyeim és uraim, Mozart-zenével köszöntjük
vendégünket, a világhírű írót, Esterházy Pétert. Betegsége miatt
többhónapos egyeztetéssel találtuk meg a mai időpontot, amikor a
felvételre el tudott jönni a Katolikus Rádió stúdiójába.
Előzmény:
2015 nyarán a Petőfi Irodalmi múzeum rendezésében és annak udvarán
Esterházy Péter nagysikerű felolvasóestet
tartott. Örömömre sok zenei vonatkozást említett, és amikor a végén
gratuláltam, elmondta, hogy Dés Lászlótól – aki közreműködött a programban
– tudta meg, hogy ott leszek és ötleteket gyűjtök ehhez a műsorhoz. (Ebből
idézek mozaikokat.)
−
Mozart C-dúr
zongoraversenyének lassú tételét
hallgatjuk. Erről mondta Szabolcsi Bence tanár úr a Zeneakadémián annak
idején, hogy ez olyan, mintha szívdobbanás fölött énekelne valaki. Te hogy érzed?
−
Tulajdonképpen a címről, vagy a címekről jut
eszembe, hogy én egyszerre vagyok zene-közelben, meg zene-távolban, merthogy
nagyon sokféleképpen hallgatom a zenét, meg nagyon sokféleképpen „használom” a
zenét, és sokféleképpen, – hát, hogy is mondjam? – szóval sokfélképpen van
halvány dunsztom róla, de nagyon nem értek hozzá és nagyon nem mennék közel
hozzá. tehát, hogy szeretem is, meg…
−
Félek is tőle?
− Nem. Azt
gondolom, tehát legegyszerűbb talán a dilettáns, vagy a műveletlen
szóval leírni ezt a dolgot, tehát valamiért nem tudok közel kerülni, tudások
híján.
−
Kell tudás ahhoz, hogy közel kerüljünk?
− Mást hall
az ember, ha tud bizonyos dolgokat, és ha nem tud. Ez mindenben így van,
irodalomban is így van, hogy ha tudja az ember, hogy valami mire játszik rá, az
egy másfajta olvasást eredményez. Nem okvetlenül jobbat, de azért fölteszem,
hogy gazdagabbat. És a zenénél ez még erősebben van, azért is, mert más
dolgokat használ, mint az a művészeti ág, amiben én elég jól kiismerem
magam.
−
Azt mondtad az előbb, hogy a zenét többféleképpen éled, illetve, ha úgy
tetszik, használod. Emlékszem egy régebbi előadásodra, a helyszín a
Szépművészeti Múzeum volt, ilyen Múzeum Plusz őszművészeti társalgás, ahol
elmondtad, hogy a zene nálad alkotás közben is a háttérben szól.
− Hát azzal
azért nem dicsekednék, mert az elég otrombán működik, az ilyen
hang-kulissza.
−
Nyilván nem hang-tapétára gondolok.
− De én
igen! Ez úgy alakult ki történetileg, hogy az ember tele van gyerekkel…
−
Néggyel adott esetben, a te esetedben.
− Nem tudom
megtagadni ezt a mondatot, hogy általam nem fogy a magyarság. És ezek a
gyerekek nem átallnak mozogni, hangot kiadni, egyáltalán életjeleket adni.
−
Hála Istennek!
− Hát
egyfelől. Másfelől azonban mindez azért zavarólag tud hatni az igen
fontos művészi munkára, és akkor az nagyon jó, hogy ha közben szól a zene.
Ezek nagyon homályos dolgok, tulajdonképpen ezeket le kellene tagadnom, ugye,
itt akkor olyan zenét kell hallgatni, amire lehet nem figyelni. Ugye, ez nem
minőség kérdése, hanem például korszak kérdése. Tehát éppen valami
klasszikus, jó hangzású, például Mozartot.
−
Vivaldi?
− Pláne.
Vivaldi tán az összes közül leginkább az ideális. De ennek nincsen köze ehhez,
tulajdonképpen sem a zenehallgatáshoz, se semmihez. Tehát például már 20.
századit nem lehet hallgatni, mert arra oda kell figyelni. Akkor leáll a dolog
és akkor azzal vagyok kapcsolatban, ami adott esetben nem áll érdekemben.
–
Olyan zenét fogok mutatni, aminél kíváncsi leszek a véleményedre, mert egy ma
élő észt zeneszerző, Arvo Pärt egyik művét hallgatjuk. Előlegezésül csak
annyit, hogy itt ne várjál egy ilyen bemutatás, kidolgozás, visszatéréses
formát, de még dal-formát sem, hanem valami mást. Azt hiszem, egyet értesz,
hogy nem kis bátorság kell leírni a 20. század második felében ilyen „alig
mozduló” zenét. (Zene)
− Igen is,
meg nem is. Nekem az volt az első benyomásom, hogy ez egy ilyen
teremtés-zene, tehát, hogy visszamegy a csöndhöz és akkor megszólal egy hang,
egy zongora-hang, és akkor mi az, ami a következőre megszólalhat? Tehát,
hogy nincsen semmi s ebből a semmiből indul ki. Ez is egy ilyen zenei
helyzet, mint az irodalomban. Az irodalomban is lehet ezt így elgondolni, hogy
leírok egy szót, csak ott azért mások a kötések.
−
Képvers?
− Igen,
lehet, ott ütemesebb, de ebben kevesebb a tapasztalatom. Regényben nagyon kell
erőlködni, hogy ez a kép élő legyen. A zenében, ott nagyon jól lehet
játszani azzal, hogy az ember leüt egy hangot és akkor eltűnődik
azon, vagy eltűnődik a hang azon, hogy mi a következő, mi lehet
a következő, milyen alapon választom ki a következőt? Tehát, hogy
ebből a semmiből hogyan lesz lassan valami? Egy ilyen Schöpfung-variációk.
−
Abszolút teremtés-variációk, mert ez a zeneszerző is, amennyire én
ismerem, kezdett mindenféle egyéb stílusokkal annak idején, dodekafóniától
kezdve mindenféle fóniát írt, és öreg korára, agg
korára érett meg úgy, hogy le merjen írni ilyen, – kimondom, –
minimál-zene-szerűséget. De ugyanakkor, számomra legalábbis, ez egy
hatásos üzenet, ezt érzem.
− Az egy
érdekes dolog, amikor nagyon erős formaizmusok vannak, hogy abból mégis
hogyan lesz ennél több. Amúgy is, nem biztos, hogy ide tartozik, de, hogy
amikor valami megszületik, akkor az mindig több, mint amit az ember gondol
róla. Tehát mindig több van, per definitione, mindig
több van abban, amit az ember csinál, mint amit beletesz. Ezt nem akarom nagyon
érzelmesnek mondani, hanem azt gondolom, hogy ez szükségszerűen így van.
Nem kell, mondjuk belekeverni az Úristent, vagy felsőbb hatalmakat, hogy
bele van segítve, hanem maga a megdolgozott anyag olyan, hogy előállít
dolgokat, amiket az ember eredendően nem tudott, vagy nem akart, hanem
csak figyelt mindenre, amire figyelnie kell és az automatikusan hozott még más
dolgokat is, ami csak a megszületés pillanatában derül ki. Ezért fantasztikus
érzés, – nem a hiúság miatt, vagy akár az elvégzett munka öröme, nemcsak ez
működik, amikor készen van egy mű, hanem – az, hogy kiderül, hogy
kicsit más, mint amit gondoltál, hogy talán kicsit több is van benne.
−
Amit elmondtál, az nagyon erősen, – zeneileg használjuk azt a kifejezést,
hogy –áthallás, nagyon erősen „áthallhat” arra, hogy tulajdonképpen az
ihlet, vagy az érzelem, vagy az embernek az alkotó kedve, tehetsége hogyan
működik. Tehát elképzelsz valamit, ez most zenére is vonatkozhat, meg
irodalomra is, meg gondolom festészetre is, abban nem vagyok annyira otthonos,
és majdnem, hogy vannak pillanatok, amikor önjáróvá válik a dolog, legalábbis
úgy érzem.
− Hát, az
ember azt szeretné remélni, hogy ahogy a költő mondja, hogy a „regény írja
önmagát”. Ha az ember mindent megtesz, – tehát az alapfeladatok: műveltnek
kell lenni, érzékenynek kell lenni, tehetségesnek kell lenni, jó formában
lenni, – ha ezek mind megvannak, akkor még működik valami. Amit én hagynék
tárgyszerűen, nem is keverném az ihlet szót bele, hanem egyszerűen
így működik az anyag. A nyelv is így működik, tehát mindenféle nyelv,
a zenei nyelv, a festészet nyelve, így működik, hogy ha mindent megteszel,
akkor az hálásnak mutatkozik. Lehet, hogy nem ennyire szép a helyzet, de
negyvenöt év tapasztalata azt mondja, hogy így van…
− Közben azt mondtam neked, hogy ha úgy
tetszik, akár nosztalgiázhatunk is egy kicsit és erre
nevettél.
− Igen, bár
én nosztalgia ellenes vagyok, de ez a „klasszikus függöny” volt nálam annak
idején, tehát emlékszem, hogy valamikor tíz óra körül kezdődött. Ugye, az
előbb a klasszikusokat mondtam, hogy jó, hogy nem kell rá figyelni, de hát
ugyanilyen jó volt a klasszikus beat-zene is. A Beatles volt a legjobb ebben a
műfajban, mert azt annyira ismertem, hogy tudtam kvázi nem-hallgatni is.
És ott volt a másik, az Egymásba
gabalyodva, Suzy Quattro
és Chris Norman duettje, amit hallgattam folyamatosan, és ugye, akkor, egy
kicsit annak megfelelően, amit beszéltünk, tehát, hogy minden beszivárog
az írásba, akkor ezt is beletettem. Ez egy kétséges eljárás, hogy ami éppen
történik, az hogyan kerül bele egy szövegbe, vagy belekerülhet-e egyáltalán,
vagy mennyire?
−
Végül is azt te döntöd el.
− Hát igen,
de a kérdés az, hogy helyesen döntök-e? Tehát, hogy ez, mint módszer, mennyire
működik? Működik, tehát ott van valamiféle egyidejűség az
írással és az idővel, az írás idejével, meg a
regény idejével.
−
Ennél már csak az lenne komplikáltabb, hogy ha elkezdenénk
elemezni egy opera-előadást, mondjuk A nürnbergi mesterdalnokokat. Itt a történés, ha jól emlékszem, két nap, vagy két és fél nap. Tehát egyszer van a jelen
idő, amikor ott ülök és hallgatom, másodszor van az opera eredeti ideje,
ami több hét, mert dalnokverseny, meg mi minden történik ott a színpadon,
harmadszor pedig van az előadás ideje és mindez egyszerre. De térjünk
vissza arra, amit előbb említettél.
−Miért
mondtad azt, hogy nem szereted a nosztalgiázást?
− A nosztalgiázás első fokon szinonim a hazugsággal, mert
válogat. Kiválogatja a szépet, a kellemest, és én ezt nem tartom helyénvalónak.
−
Hogy inkább, ha már válogatunk, akkor összességet nézzünk, amiben van fehér és
van fekete?
− Nem akarom
én ezt nagyon, hogy igazság, vagy nem tudom micsoda, erős hálóval
összekötni, csak ez a „szeressük egymást gyerekek”, ennél hazugabb dolgot, mint
ez a mondat, keveset ismerek. Nagyon nincsen köze a szeretethez. A szeretet
sokkal bonyolultabb dolog, most megspórolom a hallgatónak, hogy elmondjam, hogy
mi a szeretet?
−
Viszont megírtad, nem egyszer.
− Igen,
igen, nyilván nem is lehet a végére járni. De a nosztalgia önmagában, abban van
valami puhaság, lágyság, valaminek a kikerülése, „csak a szépre emlékezem”
zászló, amit én nem szeretek.
−
Ugyanakkor említetted a Beatles együttest, hiszen a fiatalkorunk, – bár én
tizenkét évvel idősebb vagyok nálad, de akkor is, a fiatalkorunk – valahol
egybeesett, tehát annak az időszaknak a zenei etalonja volt és úgy érzem,
hogy ma is az: a Beatles.
− Igen, az
nagyon nagy élmény volt, hogy hirtelen megszólal valami, ami azonos velünk,
vagy aminek az ideje azonos a mi időnkkel. Minden művészetben lehet
ilyet látni, színházban is. Hirtelen azt látjuk, hogy a színpadon ugyanaz az
idő van, mindegy, hogy történelmi drámát látunk, vagy bármi mást, ami
bennünk van. Ez nem szükségszerű, hogy így legyen, nem szükséges föltétele
ez a jó előadásnak, de bizonyos időszakokban ennek nagyon nagy ereje
van, nagyon nagy jelentősége van. És ezt az erőt érezte meg az ember
annak idején a Beatlesben. Mindenfélét rá is pakoltak, a szabadságot, a
függetlenséget, tehát az egész francia forradalmat rányomták a szegény
Beatlesre, mindent, amit itt, akkor az ember nem találhatott meg, ez volt
mintegy a menekülő útvonala…
(Természetesen
Beatles felvétellel zártuk az adást 2016. január 2-án…)