Dr. Liptákné Klement Ágnes

 

Miért esett a választásom A didergő király c. meseoperára?

 

Szőnyi A didergő király.pptx

 

Az imént Szőnyi Erzsébet A didergő király c. meseoperájából láttunk részletet a szegedi Rókusi Általános Iskola előadásában. Tanári pályám utolsó negyedét Baricz Zsoltné, Magdika utódjaként ebben az iskolában töltöttem ének-zene szakos tanárként és karvezetőként.

 

A Rókusi Általános Iskola a Szegedi Tankerületi Központ egyetlen olyan alapfokú intézménye, ahol emelt szintű ének-zene oktatás folyik. Az első énekes osztály 1954-ben indult útjára[1], és azóta is fontos részét képezi az intézmény oktató-nevelő munkájának.  Az ebbe az osztálytípusba járó diákoknak heti 3 illetve 4 ének-zene órájuk van, ez kiegészül 2 énekkari órával, és alsó tagozaton néptánc tanításban is részesülnek.

 

Az ének-zene tagozat tehetséges tanulói, lelkes pedagógusai, segítőkész vezetősége, Rozgonyi Éva és Vass Irén tanárnők szakmai támogatása tette lehetővé, hogy 2014-ben előadhassuk Szőnyi Erzsébet: A didergő király c. meseoperáját. Az opera ötletét az a különleges alkalom adta, hogy Szőnyi Erzsébet tanárnő 2014 áprilisában ünnepelte 90. születésnapját. Iskolánk a Kardos Pál Alapítvánnyal, a Magyar Kodály Társaság Csongrád Megyei Csoportjával és a Szent- Györgyi Albert Agórával közösen szervezett hangversennyel köszöntötte a zeneszerzőt 2014. máj. 17-én. Ennek a hangversenynek a részeként adtuk elő a meseoperát. Zongorakíséretre Erős Andreát, a Király-König Zeneiskola zongoratanárát kértük fel.

 

Hogy miért esett a választásom A didergő király c. meseoperára? Szőnyi Erzsébet egy csodaszép történetet dolgozott fel, amely a szeretetről, a jóságról szól. A történet cselekménye változatos, sokféle érzelem fogalmazódik meg benne, remek karakterek és humor is található a műben. A zeneszerző nagyon nagy szerepet szán a kórusnak. Ez azért volt fontos szempont, mert az egész tanéven átívelő felkészülés során így elegendő feladat hárult az egyes kórustagokra. A mű kottáját tanulmányozva úgy láttam, hogy tanítványaim zenei felkészültsége megfelelő ahhoz, hogy ez az összességében nehéz, igényes, magas színvonalú muzsika úgy tudjon megszólalni, hogy a gyerekek örömüket leljék benne.

 

Az operában viszonylag kevés szólista szereplő van. A király szerepére Altorjay Tamást, a Szegedi Nemzeti Színház operaénekesét kértük fel. Nagyon nagy élmény volt a gyerekek számára egy igazi operaénekessel együtt dolgozni. A többi szólista szerepet azok a kórustagok kapták, akiknek énekhangjuk, alkatuk, színészi képességeik, kisugárzásuk megfelelő volt az adott karakter megformálására. A mesélő Kőszeghy Kata/Magony Viktória, az orvos Kiss Dániel, udvari bolond Nagy Eszter, a kislány Botár Flóra/Kopasz Helga voltak.

 

Az opera zenei anyagának megtanulása előtt kórusunknak az alsó tagozat tanulói előadták Móra Ferenc: A didergő király c. meséjét. Az előadás után beszélgettünk a történetről, a szereplőkről, jellemükről, a történet üzenetéről. Arról, hogy a jóság és a szeretet tudja felmelegíteni a testet és a lelket, és a mese főszereplője nem csupán a didergő király, hanem mi magunk is.

 

Ezután elkezdődött az opera zenei anyagának elsajátítása. A műben vannak olyan fülbemászó dallamok, melyeken a magyar gyermekjátékdalok hatása érezhető. Ezek megtanulása nem jelentett gondot. A könnyebb dallamok mellett viszont modernebb, nehezebb dallamokkal is meg kellett küzdenünk. Hónapokig tartott, mire fejből, tiszta intonációval, kifejezően meg tudtuk szólaltatni a meseopera zenei anyagát. Viszont a legnagyobb nehézséget az jelentette, hogy a szép, kifejező éneklés most nem a munkák végcélja volt, hanem csupán kiindulópontja, alapfeltétele a színpadi megjelenítésnek.

 

Az operát Tamás Ildikó tánc- és drámapedagógus kolléganőm állította színpadra. A színpadi próbákat péntek délutánonként, az iskola tornatermében, plusz próbák keretében valósítottuk meg. A munkának ebben a fázisában már nagyon sokfelé kellett figyelniük a szereplőknek: a saját szólamukra, a többi szólamra, a szólistákra, a zongorakíséretre, a színészi játékra, a mozgásokra. Rendkívül összetett feladatot jelentett ez a kórusdobogókon egyhelyben állva való énekléshez és karvezetéshez szokott gyerekek számára. Tamás Ildikó kolléganőm újszerű megoldásokat választott az opera színpadra vitelében. A kórustagok különböző alakzatokat felvéve, illetve különböző mozgásokat végezve jelenítették meg a történet egyes helyszíneit, díszleteit: pl. az erdőt, a csörgő patakot, a házakat, a háromszor fellobbanó pusztító tüzet. Így nem egy statikus színpadképet láthattunk, hanem mindvégig egy nagyon mozgalmas, eleven képsort. A kórustagok színpadi díszletként való jelenléte biztosította a gyors színváltásokat, amely gördülékennyé tette az előadást.

 

A színpadkép megteremtésében a díszlet és a jelmezek is meghatározóak. Herédiné Szűcs Ildikó és Perényiné Borsi Anikó, iskolánk rajz és technika szakos tanárai a gyerekekkel közösen álmodták meg ezeket az eszközöket, melyek elkészítése heteken át tartott délutáni kézműves foglalkozások keretében. Elképzelésük az volt, hogy a színpad vizuális élménye ne a király lelkének hidegségét tükrözze, hanem a szeretni tudó lélek melegségét. A szereplők különféle színű pamut pólókban voltak, amelyek jól illettek az apró virágos néptáncos szoknyákhoz. A gyerekek mozgás, forgás közben, mint egy virágos mező jelentek meg, üdeséggel töltötték meg a színpadot. A díszlet a királyi palotát jelenítette meg a háttérben.

 

A díszletek készítésével, az eszközök, ruhák beszerzésével párhuzamosan folytak, csak folytak a színpadi próbák. Hónapokon keresztül nagyon keményen dolgoztunk. A próbákon jó ideig ha szépen meg tudtuk szólaltatni az opera zenéjét, akkor a színpadi mozgás esett szét. Ha a színészi munka jól sikerült, akkor az énekkari hangzás vált erőtlenné, kifejezéstelenné. Voltak mélypontjaink, néha könnycseppeket is lehetett látni a szemekben. De szép lassan minden kezdett a helyére kerülni. Azt vettük észre, hogy a szereplők nem csupán egymás mellett, hanem egymással kezdenek játszani. Majd észrevétlenül elevenné vált a zene és a színpadi játék is.

 

Elérkezett a nagy nap, 2014. máj. 17-e. A gyerekek ott álltak a szegedi Agóra színpadán. Egy operaelőadás díszletei közül néztek le a nézőtérre, ahol ott voltak a családtagjaik, barátaik, tanáraik és a 90 évesen is fiatalos, energikus, derűs Szőnyi Erzsébet tanárnő is. Nagy sikert arattunk.

 

Nehéz és szép utat jártunk be közösen a gyerekekkel. Ennek a nehéz és hosszú útnak az igazi értéke a készülés folyamatában volt. Sokat megtudtunk önmagunkról és egymásról is. Volt olyan kórustag, aki azt mondta, hogy a szereplés után magabiztosabbá vált, más tantárgyi órákon feleléskor bátrabban tud kiállni az osztálya és a tanára elé. Volt, aki azt mondta el, hogy mindeddig nem tudta önmagáról, hogy jó színészi adottságai vannak. Másik nagy hozadéka a közös munkának az volt, hogy kórusunk érezhetően összetartóbb közösséggé vált. Ez megmutatkozott az énekórákon, a kóruspróbákon, az újabb szereplésekre való felkészülés során.

 

Az opera sikerét igazolta, hogy Szőnyi Erzsébet születésnapi köszöntése után még számos felkérést kaptunk A didergő király bemutatására. 2014 októberében ezzel az előadással ünnepeltük a Rókusi Általános iskola 60. évfordulóját. Ugyanebben az évben Szeged város felkérésére a Vántus István Kortárszenei Napokon is felcsendült az opera. Majd 2015 februárjában „Fiatalok énekelnek fiataloknak” c. projekt keretében került előadásra a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával. Végül szintén 2015-ben a XXII. Éneklő Ifjúság Szakmai Napok Nyitóhangversenyén adtuk elő a Magyar Kórusok és Zenekarok Szövetségének felkérésére.

 

Tanári pályám legösszetettebb feladata volt Szőnyi Erzsébet A didergő király c. operájának betanítása. Ez a hatalmas munka a diákok, a kollégák, az iskolavezetés és a szülők támogatása nélkül nem sikerülhetett volna. Biztos vagyok benne, hogy az operában részt vevő gyerekek és felnőttek, – mint ahogyan én is, – egész életükre magukkal vitték a közös munka emlékét és Szőnyi Erzsébet zenéjét.

 

 

 



[1] A Rókusi Iskola első énekes osztálya 1954-ben indult útjára. A mindennapos énekórákkal Kodály álma, az „Éneklő Magyarország” egy kis szigete költözött az iskola falai közé. A cél a zene megszerettetése volt, hogy vele a gyermekek érzékeny, művészeteket ismerő és élvező fiatalokká váljanak. Néhány éven belül megalakultak a gyermekkórusok is. Az egyéni képességfejlesztés fontos lehetősége, a hangszertanulás is megkezdődött az iskolában.Az elődök – Kalmár Ferencné, Stróner Ferencné, Czakóné Forgách Gabriella, Acsai Gabriella, Szentpéteri Matild, Száz Krisztina, Siposné Csendes Éva, Vass Irén, Kővágó Rita, Kovácsné Koncz Éva, dr. Baricz Zsoltné, Kádas Judit, dr. Liptákné Klement Ágnes – áldozatos munkájának, türelmének, szeretetének köszönhető, hogy a tagozat ma is élő, fontos oktató-nevelő egysége iskolánknak. Jelenleg a Rókusi Kicsinyek Kórusának Berényiné Ale Krisztina, a Rókus Gyermekkarnak Tóth Klára a vezetője. (rokosi.hu)