Dr. Liptákné Klement
Ágnes
Miért esett a választásom A didergő király c. meseoperára?
Az imént Szőnyi Erzsébet A didergő király c.
meseoperájából láttunk részletet a szegedi Rókusi Általános Iskola
előadásában. Tanári pályám utolsó negyedét Baricz
Zsoltné, Magdika utódjaként ebben az iskolában töltöttem ének-zene szakos
tanárként és karvezetőként.
A Rókusi Általános
Iskola a Szegedi Tankerületi Központ egyetlen olyan alapfokú intézménye, ahol
emelt szintű ének-zene oktatás folyik. Az első énekes osztály
1954-ben indult útjára[1],
és azóta is fontos részét képezi az intézmény oktató-nevelő
munkájának. Az ebbe az osztálytípusba
járó diákoknak heti 3 illetve 4 ének-zene órájuk van,
ez kiegészül 2 énekkari órával, és alsó tagozaton néptánc tanításban is
részesülnek.
Az ének-zene
tagozat tehetséges tanulói, lelkes pedagógusai, segítőkész
vezetősége, Rozgonyi Éva és Vass Irén tanárnők szakmai támogatása
tette lehetővé, hogy 2014-ben előadhassuk Szőnyi Erzsébet: A
didergő király c. meseoperáját. Az opera ötletét az a különleges alkalom
adta, hogy Szőnyi Erzsébet tanárnő 2014 áprilisában ünnepelte 90.
születésnapját. Iskolánk a Kardos Pál Alapítvánnyal, a Magyar Kodály Társaság
Csongrád Megyei Csoportjával és a Szent- Györgyi Albert Agórával
közösen szervezett hangversennyel köszöntötte a zeneszerzőt 2014. máj.
17-én. Ennek a hangversenynek a részeként adtuk elő a meseoperát. Zongorakíséretre
Erős Andreát, a Király-König Zeneiskola zongoratanárát kértük fel.
Hogy miért esett a
választásom A didergő király c. meseoperára? Szőnyi Erzsébet egy
csodaszép történetet dolgozott fel, amely a szeretetről, a jóságról szól.
A történet cselekménye változatos, sokféle érzelem fogalmazódik meg benne, remek
karakterek és humor is található a műben. A zeneszerző nagyon nagy szerepet
szán a kórusnak. Ez azért volt fontos szempont, mert az egész tanéven
átívelő felkészülés során így elegendő feladat hárult az egyes
kórustagokra. A mű kottáját tanulmányozva úgy láttam, hogy tanítványaim
zenei felkészültsége megfelelő ahhoz, hogy ez az összességében nehéz,
igényes, magas színvonalú muzsika úgy tudjon megszólalni, hogy a gyerekek
örömüket leljék benne.
Az operában
viszonylag kevés szólista szereplő van. A király szerepére Altorjay Tamást, a Szegedi Nemzeti Színház operaénekesét
kértük fel. Nagyon nagy élmény volt a gyerekek számára egy igazi operaénekessel
együtt dolgozni. A többi szólista szerepet azok a kórustagok kapták, akiknek
énekhangjuk, alkatuk, színészi képességeik, kisugárzásuk megfelelő volt az
adott karakter megformálására. A mesélő Kőszeghy
Kata/Magony Viktória, az orvos Kiss Dániel, udvari bolond Nagy Eszter, a
kislány Botár Flóra/Kopasz Helga voltak.
Az opera zenei
anyagának megtanulása előtt kórusunknak az alsó tagozat tanulói
előadták Móra Ferenc: A didergő király c. meséjét. Az előadás
után beszélgettünk a történetről, a szereplőkről,
jellemükről, a történet üzenetéről. Arról, hogy a jóság és a szeretet
tudja felmelegíteni a testet és a lelket, és a mese főszereplője nem
csupán a didergő király, hanem mi magunk is.
Ezután
elkezdődött az opera zenei anyagának elsajátítása. A műben vannak
olyan fülbemászó dallamok, melyeken a magyar gyermekjátékdalok hatása
érezhető. Ezek megtanulása nem jelentett gondot. A könnyebb dallamok
mellett viszont modernebb, nehezebb dallamokkal is meg kellett küzdenünk.
Hónapokig tartott, mire fejből, tiszta intonációval, kifejezően meg
tudtuk szólaltatni a meseopera zenei anyagát. Viszont a legnagyobb nehézséget
az jelentette, hogy a szép, kifejező éneklés most nem a munkák végcélja
volt, hanem csupán kiindulópontja, alapfeltétele a színpadi megjelenítésnek.
Az operát Tamás
Ildikó tánc- és drámapedagógus kolléganőm állította színpadra. A színpadi
próbákat péntek délutánonként, az iskola tornatermében, plusz próbák keretében
valósítottuk meg. A munkának ebben a fázisában már nagyon sokfelé kellett
figyelniük a szereplőknek: a saját szólamukra, a többi szólamra, a
szólistákra, a zongorakíséretre, a színészi játékra, a mozgásokra. Rendkívül
összetett feladatot jelentett ez a kórusdobogókon egyhelyben állva való
énekléshez és karvezetéshez szokott gyerekek számára. Tamás Ildikó
kolléganőm újszerű megoldásokat választott az opera színpadra
vitelében. A kórustagok különböző alakzatokat felvéve, illetve
különböző mozgásokat végezve jelenítették meg a történet egyes
helyszíneit, díszleteit: pl. az erdőt, a csörgő patakot, a házakat, a
háromszor fellobbanó pusztító tüzet. Így nem egy statikus színpadképet
láthattunk, hanem mindvégig egy nagyon mozgalmas, eleven képsort. A kórustagok
színpadi díszletként való jelenléte biztosította a gyors színváltásokat, amely
gördülékennyé tette az előadást.
A színpadkép
megteremtésében a díszlet és a jelmezek is meghatározóak. Herédiné Szűcs
Ildikó és Perényiné Borsi Anikó, iskolánk rajz és technika szakos tanárai a
gyerekekkel közösen álmodták meg ezeket az eszközöket, melyek elkészítése
heteken át tartott délutáni kézműves foglalkozások keretében. Elképzelésük
az volt, hogy a színpad vizuális élménye ne a király lelkének hidegségét
tükrözze, hanem a szeretni tudó lélek melegségét. A szereplők különféle
színű pamut pólókban voltak, amelyek jól illettek az apró virágos
néptáncos szoknyákhoz. A gyerekek mozgás, forgás közben, mint egy virágos
mező jelentek meg, üdeséggel töltötték meg a színpadot. A díszlet a
királyi palotát jelenítette meg a háttérben.
A díszletek
készítésével, az eszközök, ruhák beszerzésével párhuzamosan folytak, csak
folytak a színpadi próbák. Hónapokon keresztül nagyon keményen dolgoztunk. A
próbákon jó ideig ha szépen meg tudtuk szólaltatni az
opera zenéjét, akkor a színpadi mozgás esett szét. Ha a színészi munka jól
sikerült, akkor az énekkari hangzás vált erőtlenné, kifejezéstelenné.
Voltak mélypontjaink, néha könnycseppeket is lehetett látni a szemekben. De
szép lassan minden kezdett a helyére kerülni. Azt vettük észre, hogy a szereplők
nem csupán egymás mellett, hanem egymással kezdenek játszani. Majd
észrevétlenül elevenné vált a zene és a színpadi játék is.
Elérkezett a nagy
nap, 2014. máj. 17-e. A gyerekek ott álltak a szegedi Agóra
színpadán. Egy operaelőadás díszletei közül
néztek le a nézőtérre, ahol ott voltak a családtagjaik, barátaik, tanáraik
és a 90 évesen is fiatalos, energikus, derűs Szőnyi Erzsébet
tanárnő is. Nagy sikert arattunk.
Nehéz és szép utat
jártunk be közösen a gyerekekkel. Ennek a nehéz és hosszú útnak az igazi értéke
a készülés folyamatában volt. Sokat megtudtunk önmagunkról és egymásról is.
Volt olyan kórustag, aki azt mondta, hogy a szereplés után magabiztosabbá vált,
más tantárgyi órákon feleléskor bátrabban tud kiállni az osztálya és a tanára
elé. Volt, aki azt mondta el, hogy mindeddig nem tudta önmagáról, hogy jó
színészi adottságai vannak. Másik nagy hozadéka a közös munkának az volt, hogy
kórusunk érezhetően összetartóbb közösséggé vált. Ez megmutatkozott az
énekórákon, a kóruspróbákon, az újabb szereplésekre való felkészülés során.
Az opera sikerét
igazolta, hogy Szőnyi Erzsébet születésnapi köszöntése után még számos
felkérést kaptunk A didergő király bemutatására. 2014 októberében ezzel az
előadással ünnepeltük a Rókusi Általános iskola 60. évfordulóját.
Ugyanebben az évben Szeged város felkérésére a Vántus
István Kortárszenei Napokon is felcsendült az opera. Majd 2015 februárjában „Fiatalok
énekelnek fiataloknak” c. projekt keretében került előadásra a Nemzeti
Kulturális Alap támogatásával. Végül szintén 2015-ben a XXII. Éneklő Ifjúság
Szakmai Napok Nyitóhangversenyén adtuk elő a Magyar Kórusok és Zenekarok
Szövetségének felkérésére.
Tanári pályám
legösszetettebb feladata volt Szőnyi Erzsébet A didergő király c.
operájának betanítása. Ez a hatalmas munka a diákok, a kollégák, az
iskolavezetés és a szülők támogatása nélkül nem sikerülhetett volna. Biztos
vagyok benne, hogy az operában részt vevő gyerekek és felnőttek, – mint
ahogyan én is, – egész életükre magukkal vitték a közös munka emlékét és Szőnyi Erzsébet zenéjét.
[1] A Rókusi Iskola
első énekes osztálya 1954-ben indult útjára. A mindennapos énekórákkal
Kodály álma, az „Éneklő Magyarország” egy kis szigete költözött az iskola
falai közé. A cél a zene megszerettetése volt, hogy vele a gyermekek érzékeny,
művészeteket ismerő és élvező fiatalokká váljanak. Néhány éven
belül megalakultak a gyermekkórusok is. Az egyéni képességfejlesztés fontos
lehetősége, a hangszertanulás is megkezdődött az iskolában.Az elődök – Kalmár Ferencné, Stróner Ferencné, Czakóné Forgách Gabriella, Acsai Gabriella, Szentpéteri Matild, Száz Krisztina,
Siposné Csendes Éva, Vass Irén, Kővágó Rita, Kovácsné Koncz Éva, dr. Baricz Zsoltné, Kádas Judit, dr. Liptákné Klement Ágnes
– áldozatos munkájának, türelmének, szeretetének köszönhető, hogy a
tagozat ma is élő, fontos oktató-nevelő egysége iskolánknak. Jelenleg
a Rókusi Kicsinyek Kórusának Berényiné Ale Krisztina, a Rókus Gyermekkarnak Tóth Klára a
vezetője. (rokosi.hu)