MALMOS EDIT[1]

 

ZENE ÉS EGÉSZSÉG[2]

 

 Az ember, aki legbelül zenétlen

S nem hat rá édes hangok egyezése,

Az kész az árulásra, taktikára,

S szelleme tompa, mint az éjszaka

S érzelme komor, mint Erebus:

Meg ne bízz benne. Hallgass a zenére.”

(Shakespeare: A velencei kalmár. Vas István fordítása)

 

Az egészségvédelem napjainkban igen komoly figyelmet kap, különös tekintettel prevenciós jellegére.

 

Talán több szó esik róla fizikai vonatkozásban és jóval kevesebb mentális értelemben. A lelki egészség – jól tudjuk – számos későbbi testi betegség kialakulását előzheti meg, illetve azok gyógyulását segítheti. Az egészséges életmódra nevelést – egyre inkább az intézményes nevelés feladata lesz – fizikai, mentális és szociális komplexitásban kell értelmezni.

 

A művészeti nevelés szerepének jelentőségét évszázadok óta felismerték és az igazán jó iskolákban alkalmazták is. Szomorú tény, hogy éppen akkor veszíti el fontosságát és kerül ki az oktatásból, amikor az érzelmi intelligencia jelentőségét már tudományosan is bizonyítják. Talán soha ennyire nem volt még szükség az érzelmi nevelésre, mint napjainkban!

 

A zene a harmónia, az ember egészségének, lelki egyensúlyának záloga, s gyógyításának legősibb eszköze. Valamilyen formában egész életünket betölti, át- és áthatja, tudatosan és külső, szándékunktól függetlenül megjelenő hangforrásként egyaránt. Jóllehet fontosságával már eddig is számos tanulmány, könyv foglalkozott, mégis úgy tűnik, napjainkban a leírt és bizonyított eredmények ellenére egyre inkább háttérbe szorul az emberek életében. Ez azért is igen szomorú, mert a közgondolkozás egyben a gyermekek fejlődésére is hatással van, amennyiben pl. a zenei nevelés a megérdemeltnél jóval kisebb jelentőséget kap, s ez az iskolai óraszámokra is hatással van.

 

Úgy tűnik, a társadalom, illetve a közoktatás egyre kevésbé tartja fontosnak a gyerekek zenei nevelését. Ha az iskolai költségvetést meg kell kurtítani, a zenei, művészeti képzés az első, amely ennek áldozatul esik. Elkedvetlenítő, hogy ezekre az alapvető készségekre, képességekre, amelyek oly fontosak az élet minőségének javítása szempontjából, általában, mint haszontalan ballasztra tekintenek a jelenkor oktatás-irányítói. Mivel a gyerekeket megfosztják az igazi zene élményétől, olyan tizenévesek válnak belőlük, akik fokozottan igyekeznek behozni addigi lemaradásukat, és hatalmas mennyiségű pszichikai energiát fektetnek a saját zenéjükbe, s ezáltal egy olyan szubkultúra foglyaivá válnak, amely nem sok lehetőséget kínál a tudat komplexebbé tételére.

 

A híres és sokat emlegetett kodályi gondolat (a zenei nevelést az anya születése előtt kilenc hónappal kell kezdeni[3] ) immár tudományosan is bizonyítást nyert. A legutóbbi évtizedek során a magzati korról kapott objektív adatok, konkrét tények forradalmian új felismerésekhez vezették el a szakembereket.

    

A méhen belüli mozgás ritmikájának periodicitása meghatározó szerepet játszik a magzat életében és alapja az egészséges fejlődésnek, magának a későbbi testi-lelki egészségnek. „Bizonyítékok vannak arra, hogy a magzati izomtónusért felelős egyensúly-érzékelő rendszerrel szoros összhangban működik az elemi hallási érzékelés, az anyai szervezet méhűri hangjainak akusztikus regisztrálása. A mozgás alapját képező izomtónus és a hangzás tehát méhen belüli ikertestvérek. Ezek egyben arra is felhívják a figyelmet, hogy a zeneiség alapjai a hallás, a mozgásossággal és a mozgásérzékeléssel (kinesztézissel[4]) együtt méhen belüli hozományok. A zenei melódia, hangmagasság, szünetek, intenzitás, valamint a beszélt nyelv prozódikus tulajdonságai (mint pl. a hangsúly), mind jobb agyféltekéhez kötött funkciók, idegrendszeri imprintingekben[5] lenyomatolt korai szerzeményeink”.

 

Az érzékszervek kiépülése és fejlődése teszi lehetővé az érzékenységet (emóciókat) a méhen belüli fejlődésben. A fülek és a hallás (auditív szervrendszer), a bőr és a tapintás/érintés (taktilis rendszer), az egyensúlyérzékelés szervrendszere (vesztibuláris[6] rendszer) a méhen belüli és kívüli ingereket közvetítik.

 

Az auditív (hallási) rendszer az 5-6. magzati hónaptól létezik, a magzat az édesanya hasán át kapott vibrációs-akusztikus ingerekre már a 24. héttől reagál.    

 

A magzattal való minél korábbi kapcsolatfelvétel, az édesanya hanglejtése, a beszéd és az éneklés bizonyítottan meghatározó szereppel bír az érzelmi kötődés, a biztonságérzet megteremtésében. A magzat számára az őt anyaméhen belül érő akusztikus hatások erős hangeffektus esetén bántóak is lehetnek. A magas decibelszám, egy váratlan hanghatás az intrauterin állapotot is befolyásolja. „Ha magzati ultrahangvizsgálat alatt autódudát szólaltattak meg, a babák egyharmadánál már a terhességi félidő előtt félelmi reakciók mutatkoztak, noha az anya nem reagált ijedelemmel.”[7]

 

Újszülött korban nyugtató hatású az anyai szívhang észlelése. A rögtön mellre tett baba a szülési stresszt követően újra azt a ritmust hallja, amelyre a méhen belüli életéből emlékszik, légzése egyenletesebb lesz és abbahagyja a sírást. Koraszülött csecsemők is gyorsabban fejlődnek az inkubátorban magnóról hallott anyai szívhang segítségével. A megfigyelések szerint az ének-, zene-stimuláció az idegsejtek közti kapcsolatok gyorsabb kifejlődését segítik elő. A mozgásfejlődés stációit a hangokra történő spontán figyeléssel lehet segíteni. A baba fejének kereső mozgásával igyekszik a hangok forrását megtalálni. Alig találni olyan gyereket, akit ne lehetne zenével aktivitásra serkenteni.

 

A méhen belül fejlődő babáknak mesélő, éneklő édesanya elérheti, hogy gyermekének hallási érzékenysége növekedjék, és beszédfejlődése felgyorsuljon. Ezek a foglalkozások az érzelmi fejlődést is segítik, a zenével, énekkel „táplált” kisbabák általában kiegyensúlyozottabbak, mint társaik.

 

A különböző hangok – elsősorban zörejek – fontosak a kisgyermeknek, hiszen általuk ismerkedik a külvilággal. A zörejek, illetve a ritmikusan ismétlődő hangjelenségek azért is fontosak a gyermek egészséges fejlődésében, mivel általuk információt szerez az őt körülvevő világról.

 

Az újszülött számára elsősorban az édesanya hangja jelent emocionális biztonságot, az a hang, amelyet méhen belül is hallott. A szülés után mellre tett baba az édesanya már korábban intrauterin élményként átélt szívritmusát is érzékeli, s ez által könnyebben megnyugszik.

 

Az anya-gyermek kapcsolat korai szakasza rendkívül szoros testi kapcsolatot igényel. A szeretet-élmény kialakulása is ehhez az időszakhoz kötődik. A gyakran ölbe vett, ringatott csecsemők hamarabb nyugszanak meg, miközben örömüket lelik az emberi hangban. A ringatás nemcsak a gyermek ritmusérzékét (amelyre később igen nagy szüksége lesz!) fejleszti, hanem idegrendszerét, vesztibuláris[8] rendszerét is.

 

Az utóbbi időben számos tanulmányban olvashatunk a kisgyermekek érintés iránti igényéről (amit ősanyáink ösztönösen tudtak!), a fizikai kapcsolatteremtés szeretet-nyelvének mással nem pótolható szerepéről. Érzelmileg egészségesebbek azok a gyerekek, akiket sokat tartanak ölben, gyakran ölelgetnek és puszilgatnak, mint azok, akiket ilyenformán elhanyagolnak.

 

Bölcsődés korú gyerekek

 

A bölcsődei zenei nevelés tovább segíti a kisgyermek érzelmi fejlődését, a zenei hallás, éneklési, illetve beszédkészség alakulását és meghatározó a gyermek egészséges fejlődésében. Az énekelgető gondozónő derűs és kiegyensúlyozott, hiszen idegesen, fáradtan nem lehet énekelni. Az éneklés a gyermekre kedvezően hat, nyugalmat és örömet jelent, és a közös játék megerősíti bensőséges kapcsolatát a gondozónővel. A mondókák, énekes játékok állandó ismételgetése örömforrás, amely a gyermek biztonságérzetét növeli. A játék, nevetés, tréfa átélése a kicsik számára egyfajta „lelki vitamint” jelent, amely a személyiségfejlődéshez nélkülözhetetlen.

 

A gyermekkor legjellemzőbb tevékenysége, a játék, a gyermek fejlődésében nélkülözhetetlen és sokáig a gyermek önkifejezésének legfontosabb eszköze. A játszó gyermek általában derűs, ellazult, tevékenységét az átélésnek, az önmagáért való cselekvésnek az öröme, a feszültség csökkenésének a megkönnyebbülés-élménye jellemzi. A gyermeki játék örömforrásai – a funkciógyakorlás és az utánzás, a mozgásritmus, az illúzió stb. – az érésnek, a fejlődésnek, a gyermek érdeklődésének és tevékenységének a feszültségeit vezetik le: a játékot jellemző öröm a feszültségcsökkentés élménye.

 

A magukban dúdolgató, halandzsázó gyerekek viselkedésükkel azt bizonyítják, hogy nyugodt, jó légkörben élnek, biztonságban érzik magukat, kiegyensúlyozottak. A bölcsődében a kisgyerekek egymással is szívesen „beszélgetnek”: egyikük gurgulázik, a társa pedig hasonló hanglejtéssel válaszol neki. Ezt ismételgetik, és ez a játék örömet okoz nekik.

 

Az óvodás életkor

 

Az óvodai nevelés során kiemelt szerepet kap a gyermekek személyiségformálása, azon belül az érzelmi nevelés. Ebben fokozott jelentőségű a ki 39 egyensúlyozott óvónő, akinek személye a gyerekek érzelmi biztonságérzetét is alakíthatja.

 

Az érzelmi indíttatású utánzás segít a különféle nevelési helyzetek kialakulásában, az óvónővel való azonosulás, az óvodai környezet jó légköre, érzelmi stabilitása meghatározza a gyerekek mindennapjait, sőt ellensúlyozhatja az otthoni – esetleg negatív – élményeket.

 

Szerencsés a kisgyerek, ha olyan, a jó zenét szerető és művelő óvó nénivel töltheti napjait, aki elalvás előtt dúdol neki, rajzolás közben énekel, a zenei foglalkozásokon előveszi kedvenc hangszerét és elegendő időt és figyelmet biztosít a közös énekes játékokra. Még soha nem láttam olyan kisgyereket, aki a zenére legalább rövid időre ne figyelt volna oda. Óriási lehetőség van az óvodapedagógus kezében: a zene varázsának megéreztetése, a gyermekek mindennapjait átható éneklésnek, mint a személyiség-fejlődéshez nélkülözhetetlen örömforrásnak megszerettetése olyan feladat, amelynek fontosságáról nem lehet eleget beszélni.

 

Az otthonról óvodába kerülő kisgyerek számára megnyugtatóak azok a mondókák, dalok, amelyekhez ölbeli játékok tartoznak. Arcsimogató, ujjasdi, tenyeresdi, tapsoltató, láblóbáló, csiklandozó, höcögtető, lovagoltató, táncoltató – mennyi lehetőség a testi érintésre, a testközelség élményére! Az édesanyjától elválasztott kisóvodás biztonságérzetét, nyugalmát segíti a személyes kontaktus, amelyhez az óvónő kellemes hangja, nyugodt személyisége is hozzájárul.

 

Az énekes játékok, mondókák hangoztatása során a gyerekek az együttes játék, a testközelség örömét, illetve a hallás-látás-tapintás játékos élményét élik át. A zene, mint alapvető közvetítő közeg, segíti az érzelmi stabilitás kialakulását, a játék rítusa, mint örömforrás megteremti a gyermek biztonságérzetét. A népi játékok nem csak lélektani szerepük miatt fontosak, hanem mert az éneklés és a mozgás a gyerekek fizikai fejlődését is segíti, megalapozza a jó testi kondíciót. A járás és beszéd játékos gyakorlása szorosan összefügg az első hét életév mind a két agyféltekét harmonikusan fejlesztő nevelési feladataival.

 

A kisgyermek életében szinte állandóan észrevehető a zene jelenléte, megfigyelhető annak szerepe, személyiségfejlesztő hatása.

 

A manipuláció közben történő spontán éneklés, dúdolgatás általában harmonikus pszichés állapotot takar, jelzi a tevékenység feletti örömet, nyugalmat és biztonságot, a gyakorlott pedagógus számára információt nyújt a gyermek érzelemvilágáról, élményeiről, esetleges szorongásainak okáról. A 40 „kiéneklés” azokat a gondolatokat is közli, amelyeket a gyermek nem tud, vagy nem akar szavakban kifejezni.

 

A gyerekek társas-, mozgásos játékai a nevelési folyamat elszakíthatatlan részét képezik. A játékigény a növekedésben lévő gyermek biológiai és szellemi szükséglete. A mozgásigény korlátozása agresszióhoz, depresszióhoz, gátlásossághoz és egyéb zavarokhoz vezethet.

 

Iskoláskor

 

Az iskolába kerülő gyermek számára az új környezet, az idegen arcok, új és szokatlan elvárások, a tanórákon elvárt nyugodt viselkedés mind-mind komoly terhet jelent. Ebben a helyzetben kapaszkodó lehet a régi, ismerős szituációk átélése. A sok újdonság mellett a már ismert jelenségek fokozzák a kisiskolás biztonságérzetét. Micsoda öröm! „Ezt tanultuk az óvodában!” De jó újra játszani, a régi kedves élményeket felidézni!

 

A pedagógus kezében óriási lehetőség van: az első osztályos gyerekek különösen fogékonyak a szép zenére, elbűvölve figyelik a nekik éneklő tanító nénit, aki a dalok kifejező előadásával a gyermeki rácsodálkozás szép pillanatait teremtheti meg és az érdeklődés felkeltésével a gyermekeket utánzásra, vagyis a dalok, játékok megtanulására késztetheti. Éneklésre természetesen a többi órán is sor kerülhet, frissítő hatása minden területen jótékonyan fog érvényesülni.

 

Az alsó tagozatos iskolai énekórákon fontos szerepet kapnak a korosztály életkori sajátosságának leginkább megfelelő mozgásos játékok. A növekedésben lévő gyerekek játékigénye mind fizikai, mind érzelmi vonatkozásban óriási, ennek kielégítésére azonban kevés idő és lehetőség adódik, pedig ebben az életkorban a mozgásfejlesztésnek kiemelten jelentős szerepe van.

 

A körben járás, tapsolás, dobbantás, tánclépések fejlesztik a gyermekek ritmusérzékét, mozgáskoordinációját, a kismozgásokat, a fizikai aktivitást, a teljes testi fejlődést. Az egyes korosztályoknak szakmai szempontból is jól kiválasztott játékok olyan élményekhez juttatják a gyerekeket, amelyek napjainkban szinte teljesen hiányoznak az életükből, de amelyekre az egészséges személyiségfejlődéshez szükségük lenne.

 

Természetesen sokszor mindez terem- és helyfüggő, de ügyes szervezéssel megoldható, és nem szabad, hogy emiatt kimaradjon az órából, vagy akár az óraközi szünetekből, udvari szabad foglalkozásból. Hadd írjam ide személyes élményeimet: idős rokonaim beszélgetése közben a gyermekkori közös játékok felidézésére s a régi élmények emlegetésére került sor, egy nép 41 rajzos is bizonyára örömmel hallotta volna a közel hatvan év távlatából is pontos dallamokat és szövegeket. A mai gyerekeknek, akik otthonról már nem kapnak efféle „hozományt”, vajon lesz-e mire visszaemlékezniük?

 

Éneklés. Igen rossz felé megy a világ, ha azt az ősi, minden emberben meglévő ösztönös késztetést, amit az éneklés, muzsikálás jelent, elnyomja és [9]degradálja. Lassan már az alsó tagozaton is „ciki” énekelni!

 

Az éneklés közvetlenül segíti a testfunkciókat, hatásmechanizmusa jóval összetettebb, mint gondolnánk. Éneklés közben optimális esetben az ún. „mélylégzést” használjuk, amely nem csak az ének-, illetve beszédhang kialakításában fontos, hanem a mindennapi életfunkciókhoz is nélkülözhetetlen. A hangadásban részt vevő szervek használata az egész szervezetet befolyásolja, a helyes fiziológiás légzés közben annak hatékony működését is nagymértékben segíti. A teljes vitálkapacitás[10] kihasználása folyamán az agy oxigénellátása is erőteljesen megnő. Közismertek Kokas Klára antropometriai vizsgálatainak eredményei, amelyek az énekes-ritmikus képzés légzőfunkció-javító szerepét igazolták.

 

Kodály így ír erről: „Az ének felszabadít, bátorít, gátlásokból, félénkségből kigyógyít, koncentrál, testi-lelki diszpozíciót javít, munkára kedvet csinál, alkalmasabbá tesz, figyelemre, fegyelemre szoktat…”[11]

 

A muzsikáló ember szinte megfeledkezik a világról, miközben zenél. Az aktív tevékenység folyamán a létrehozott hangzás élménye összekapcsolódik az alkotás örömével, kialakul egy olyan önfeledt állapot, amikor csakis a cselekvésre koncentrálunk, s kerülünk ezáltal harmonikusabb lelkiállapotba. A zenével ismerkedő gyermek számára a hangzások reprodukálása mindenekelőtt működési élmény, illetve örömet okozó tevékenység. Ezt az élményt élik át a gyerekek, amikor hangszert vesznek a kezükbe és megszólaltatják. Az iskolai énekórákon a ritmushangszerek használatával a gyerekek ősi zajkeltő ösztönének kielégítése mellett az alkotás örömét és a művészeti tevékenységben való aktív részvétel élményét is biztosítjuk. Bármennyire kezdetleges is zenei szempontból az előadott darab, az önkifejezés és a kreativitás fejlesztését egyaránt lehetővé teszi, a „valamit létrehoztam” élmény pedig pozitív hatással van a teljes személyiségre.

 

A zenei nevelés egyik feladata a zenehallgatási szokások megalapozása is, amely a technika fejlődésével az iskolai nevelésben is egyre nagyobb teret kap. A pedagógus, illetve az iskola felelőssége, hogy a gyerekeket olyan igényes és jó zenékkel megismertesse, amelyek az egyébként őket körülvevő zajos és rendezetlen hangi környezet ellensúlyozására alkalmasak, érdeklődésüket felkeltse, és valódi élményt nyújtson.

 

A zenehallgatás kezdetben elsősorban érzékszervi élmény. Az ember a hangoknak azon tulajdonságaira reagál, amelyek idegrendszerébe valószínűleg genetikusan kódolt fizikai reakciókat váltanak ki. A zene hatása élettani szempontból is sokféle. Izom ellazulást, az érfal kitágulását, egyenletes, lassú szívverést, így a vérnyomás csökkenését is képes kiváltani. Máskor az izmok megfeszülését, a légzés és a szívritmus felgyorsulását, a vérnyomás emelkedését okozza.

 

Minél kisebb a gyerek, annál fontosabb számára az élő előadás. Az „itt és most” megszülető muzsika varázsa legalább néhány pillanatra minden gyereket elbűvöl. Az élő előadásnál a gyermek a hang forrását is láthatja, ami jobban leköti figyelmét, mintha ún. gépi zenét hallgatna. Az előadó és hallgató közötti kontaktus lehetőségének megcsillanása csodálatos, gyakran örökre emlékezetes pillanat marad.

 

A játék és a mozgás szerepe a gyerekkorban kiemelt fontosságú, komplexitásuk áttételes hatása a teljes személyiséget formálja. Egyre többet tudunk a gyermekjátékok képesség- és készségfejlesztő szerepéről, s a tanulással való konkrét összefüggéseiről is.

 

A tanulási zavarok, amelyek az iskolai eredményekben jelentkeznek, illetve a későbbi teljesítményekben is megnyilvánulhatnak, a teljes személyiség fejlődésére is hatással lehetnek. A tanulási zavarok korrigálását hatékonyan segítik a minél korábban megkezdett fejlesztő foglalkozások, amelyek között igen jelentős helyet foglal el a zenei eszközök bevonásával és megfelelő alkalmazásával történő fejlesztés.

 

A zenei nevelés képesség-, készség- és személyiségfejlesztő hatása régóta közismert, még ha nem is kellőképpen hangsúlyozott. A zenepedagógia tapasztalatai, illetve a zenepszichológiai kutatások eredményei alapján valószínűnek látszik, hogy még sokkal több olyan, eddig kiaknázatlan lehetőséget is magában rejt, amelyről kevésbé van tudomásunk vagy gyakorlati tapasztalatunk.

 

A gyereket körülvevő hangok világa azonban nem mindig csodálatos, olyan hangzásoknak is ki vannak téve, amelyek elől nem menekülhetnek és amelyek – sokszor mindenféle szándékosság vagy tudatosság nélkül – kimondottan károsak lehetnek számukra. A nagyvárosi gyerekek erősen megnövekedett zajszinten élik mindennapjaikat, szinte már nem lehet úgy belépni egy üzletbe, hogy ne ordítson valami, otthon is egész nap szól a rádió és 43 újabban az iskolai szünetekben (hadd érezze jól magát a gyerek!) a hangszórók ontják a legújabb slágereket. A kommunikáció, elmélyült figyelem vagy a pihenés szinte lehetetlen az állandó zajban. A csendet nagyjából el is felejtheti a gyerek, hacsak meg nem tanulja a Csendkirály című játékot. Az erős zajhatások amellett, hogy halláskárosodást okoznak, az idegrendszert is károsítják. Természetes jelenség, hogy váratlan zaj hatására megijedünk, megváltozik a légzés és a szívműködés is. Az állandó zajban való tartózkodás pedig idegessé, nyugtalanná teszi az embert. A zaj szinte már egészségünk egyik fő ellensége, és számlájára számos betegség írható.

 

A kisgyerek számára a nem neki való hangok özöne fárasztó, nyugtalanná, nyűgössé válik. A hangos zene mellett mindenki hangosabban beszél, így tovább emelkedik a zajszint. A nagyobb gyerekek (persze a felnőttek is, tipikus pedagógusi probléma ez!) kénytelenek „túlbeszélni” az alapzajt, az állandó erőltetett igénybevétel miatt hangszalagjaik hamarabb elfáradnak és kialakul a rekedtség, vagy más hangképzőszervi diszfunkció.

 

Összefüggés van a zajos környezet és a gyerekek agresszivitása között is. Zajos környezetben hamarabb elfáradunk, megnő a reakcióidő, ingerlékenyebbé válunk az idegrendszer túlterhelése miatt. Igazolódott, hogy a zajhatások izgalmi állapotba hozzák a központi és a szimpatikus idegrendszert. Az egyre népszerűbbé váló walkman azért különösen veszélyes, mert a hallójáratba simuló fülhallgatókon át közvetlenül a dobhártyára zúdítja a hangos zenét, amely ily módon idegi típusú halláscsökkentést is okozhat.

 

A technika fejlődése lehetővé teszi az emberek számára, hogy bármikor hozzáférjenek a zenéhez. Az ún. konzervzene (CD, DVD, magnó, rádió) könnyen alapzajt növelő háttérzenévé válhat, ami szándékunktól függetlenül, alattomosan befolyásolja és károsítja egész testi, lelki és idegi szervezetünket.

 

A falakon áthatoló, idegtépő modern zenék hatásmechanizmusa az ütőhangszerek kiemelt szerepében rejlik. A monoton dobeffektusok az ősi kultúrák extázisba ejtő varázslására emlékeztetnek, szinte kábító a hatásuk.

 

Az agykutatás és a pszichológiai vizsgálatok legújabb eredményei alapján azt feltételeznénk, hogy az oktatást irányító szakemberek ismerik azokat, és figyelembe veszik az iskolai tanórák szervezésekor is. A zenei nevelésnek egyenértékűnek kellene lennie az egyéb, ún. közismereti tárgyakkal a köztudatban is, de főleg azon szakemberek számára, akik a jövő nemzedékének testi-lelki egészségéért felelősek. Hogy egyelőre nem itt tartunk, mindenki tudja. 44

 

Végezetül álljon itt néhány, dr. Hámori József agykutató 2002-ben „Hang és lélek” címmel megrendezett konferencián elhangzott előadásának záró gondolatai közül:

 

„…az ének-zene, a muzikalitás épp olyan alapvető eleme a teljesebb emberi személyiség kialakulásának, mint a beszédhez, íráshoz köthető ’közismereti’ tárgyak – mint általában is az emberi beszéd. A jobb félteke kommunikációja, nyelve a muzsika, amelynek a születéskor kapott adottságokra alapozó kifejlesztése épp olyan fontos (lenne), mint a verbalitás, illetve más – matematikai stb. – képességek (jó-rossz) kialakítása. Ez pedig az iskolai oktatás milyenségétől függ: sajnos, a mai közoktatásból hiányzik, vagy csak nagyon érintőlegesen van jelen a jobb félteke képességeit is fejlesztő program, így az ének-zene oktatás. Pedig hogy erre milyen szükség van, szeretném a világ ma talán legjelentősebb közgazdász-bankárának, Alan Greenspannak, az USA ’Reserve’ Bank elnökének erre vonatkozó figyelemfelkeltő megjegyzéseit idézni, amelyet az oktatással kapcsolatban mondott egy előadásában:

 

„A modern gazdaság növekedése nagyon fontossá teszi az absztrakt gondolkodásra való képesség fejlesztését. Ehhez pedig elengedhetetlen – többek között – a zenére és művészetekre történő nevelés fokozottabb részvétele az iskolai munkában (…). A legtöbb nagy felfedezés, koncepció ugyanis csak ilyen, interdiszciplináris talajon jöhetett létre. Nem véletlen, hogy Mozart d-moll zongoraversenyének hallgatása szinte azonos élvezetet jelent egy nehéz matematikai probléma megoldásával. (…). A XXI. századi oktatásnak vigyáznia kell azért arra, hogy az egyébként szükséges technikai és természettudományi képzés mellett a művészetekre, muzikalitásra való nevelés ne szoruljon háttérbe.”[12]

 

 

Felhasznált irodalom:

 

Bagdy Emőke: Hangzás, mozgás, ritmus: a muzikalitás lelki szerveződésének méhen belüli gyökerei – „Hang és lélek” zenei nevelési konferencia, 2002 Budapest, Magyar Zenei Tanács.

 

Csíkszentmihályi Mihály: Flow – Az áramlat. A tökéletes élmény pszichológiája. Akadémia Kiadó, Budapest, 1997.

 

Falvay Károly: Huszonhét magyar népi játék. Unió Lap- és Könyvkiadó Kereskedelmi Kft, 1995.

 

Forrai Katalin: Ének a bölcsődében. Editio Musica Budapest, 1994.

 

Hámori József: Az emberi agy és a zene. In: „Hang és lélek” zenei nevelési konferencia, 2002. Budapest, Magyar Zenei Tanács.

 

Kodály Zoltán: Visszatekintés I. Összegyűjtött írások, beszédek, nyilatkozatok. Közreadja Bónis Ferenc. Zeneműkiadó Vállalat, Bp. 1964.



[1] Malmos Edit a Józsefvárosi Zeneiskola Alapfokú Művészeti Iskola igazgatója, szolfézs tanár. 19942005 között az ELTE Tanító-és Óvóképző Főiskolai Karának Ének-zenei Tanszékén főiskolai adjunktusként, majd docensként dolgozott. Az ének-zene tanítással kapcsolatos több publikációja is megjelent.

[2] AZ ELTE Tanító- és Óvóképző Főiskolai Karának Tudományos közleményei XXV. Ének-Zene-Nevelés (Trezor Kiadó Budapest, 2004. Szerkesztette: Döbrössy János, lektorálta: Hartyányi Judit.

[3] 1 Kodály Zoltán: Visszatekintés I. Összegyűjtött írások, beszédek, nyilatkozatok; közreadja Bónis Ferenc. Zeneműkiadó Vállalat, Bp. 1964. 304. p.

2 Bagdy Emőke: Hangzás, mozgás, ritmus: a muzikalitás lelki szerveződésének méhen belüli gyökerei — „Hang és lélek” zenei nevelési konferencia, 2002. Budapest. 44. o. 37

[4] Kinesztézia, kinesztetikus érzék. Görög eredetű orvosi kifejezés. Mozgásérzés; a saját mozgás érzékelése.

[5] Imprinting angol biológiai kifejezés: bevésődés. A fejlődésének meghatározott nagyon korai szakaszban végbemenő tanulási folyamat.

[6] Veszturbiális orvosi kifejezés: egyensúlyérző szerv. A belső fülben elhelyezkedő és az egyensúly fenntartásában fontos szerepet játszó belső szerv.

[7] Bagdy, 47. o. 38

[8] Vesztibuláris készülék (orvostudományi kifejezés) egyensúlyérzékelő szerv; a belső fülben elhelyezkedő és az egyensúly fenntartásában fontos szerepet betöltő szerv.

[9] Az antropometria az emberi test mérésével kapcsolatos tudományág. foglalkozó

[10] Vitális (latin kifejezés) az élet jelenségeivel kapcsolatos, az élettel összefüggő, létfontosságú.

4 Kodály Zoltán: Visszatekintés I. Összegyűjtött írások, beszédek, nyilatkozatok; közreadja Bónis Ferenc. Zeneműkiadó Vállalat, Bp. 1964. 246. p. 42

5 Az emberi agy és a zene. In: „Hang és lélek” zenei nevelési konferencia, 2002. 42. o.