MECZNER VERA[1]

Komolyzenei menedzsment képzés Magyarországon

 

 

A művészeti menedzsment, mint fogalom és mint önálló diszciplína az 1960-as években jelent meg a művészeti és kulturális szektorban.[2] A művészeti menedzser az a szakember, aki a művészeti iparágban lévő állami vagy magánszervezetek, intézmények cégek munkatársaként segíti a művészeti produkciók, projektek létrejöttét, illetve az előadóművészek munkáját. Az ő munkájuk – és ebből következően a képzésük – éppoly nélkülözhetetlen, akár az alkotó- és előadóművészeké. A művészeti menedzserek tervezik, szervezik, irányítják, kommunikálják és felügyelik a kulturális és művészeti intézményeket, fesztiválokat és eseményeket. A komolyzenei menedzser, akire jelen cikk fókuszál, a művészeti menedzserek azon szűk szegmense, mely a komolyzenei világban végzi tevékenységét.

 

A professzionális zenei menedzsment oktatása viszonylag új keletű terület Magyarországon, ennek következtében a formális képzések hagyománya is csekély múltra tekint vissza. Strém Kálmán[3] volt az, aki először felismerte, hogy a rendszerváltás után az állami monopóliumra épülő zenei intézményrendszer (Nemzetközi Koncert Igazgatóság, Interkoncert, Országos Filharmónia, Magyar Hanglemezgyártó Vállalat) megszűnésével a zeneipar szereplői számára elengedhetetlenné vált a professzionális menedzsmentismeretek elsajátítása. 1991-ben Soproni József, a Zeneakadémia rektora őt és Klenjánszky Tamást[4] kérte fel a menedzserképző szak megszervezésére, elindítására. A tanszak irányításával Kroó Györgyöt[5] bízták meg. A posztgraduális képzésre csak zenei diplomával lehetett jelentkezni, a képzés végén öt hallgató kapott diplomát. Ez volt Magyarországon az első zenei menedzserképzés, amely azonban sajnos három év után meg is szűnt. [6]

 

2008-ban Retkes Attila[7] vezetésével a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Jazz Tanszékén indult el ismét a zenei menedzserképzés, ezúttal szabadon választható tantárgyként. E képzés célkitűzése jelentős mértékben eltér a korábban említett programétól: míg az előző a kulturális menedzserek képzésére irányult, ez a két szemeszteres kurzus a jövő muzsikusainak adott iránymutatást és tájékozottságot a pályájukhoz aktívan kapcsolódó önmenedzsment témájában.[8] Sajnos 2015-ben ez is megszűnt, és a komolyzenei menedzsment azóta csak egy-egy előadás, egy-egy workshop erejéig jelent meg a Zeneakadémián nagy ritkán. Retkes egy 2017-es interjúban úgy nyilatkozott, hogy a pályakezdő diplomás zeneművészek többsége még most, 27 évvel a rendszerváltás után sincs tisztában a saját „karrierépítési” lehetőségeivel és korlátaival, a zenei menedzsment alapvető feladataival és egyes részterületeivel.[9]

 

2017-ben a Werk Akadémia[10] indított komolyzenei menedzserképzést, ennek szakmai irányítására engem kértek fel. Az egyes tantárgyak oktatására sikerült megnyerni a terület kiemelkedő gyakorlati szakembereit[11], akik elkötelezetten támogatták a programot, mivel számukra is elsődleges fontosságú volt az új szakemberek képzése. A kurzus eredményességét jelzi, hogy a végzett hallgatók közül sokan sikeresen helyezkedtek el a hazai klasszikus zenei élet menedzsment oldalán.[12]

 

 

 2024-ben továbbra is kevés olyan felsőoktatási intézmény,[13] illetve magániskola[14] van, amely, ha nem is kimondottan komolyzenei, de legalább kulturális vagy előadó-művészeti menedzsment képzéseket, kurzusokat hirdet meg.

 

Az oktatás terén tapasztalható hiányosságok a művészek képzésében is megjelennek, annak ellenére, hogy Magyarországon jelenleg hat egyetemi rangú művészeti felsőoktatási intézmény kínál alap-, mester-, valamint doktori zeneművészeti képzést.[15] Észak-Amerikában és Nyugat-Európában magától értetődőnek számít, hogy a művészeti képzések tantervében kötelezően szerepelnek menedzsment, illetve alapvető közgazdaságtani és vállalkozói ismeretek. Ezzel szemben Magyarországon még a legjelentősebb intézmények is csupán most kezdik bevezetni az ilyen jellegű ismeretek oktatását – döntően szabadon választható kurzusok formájában. Egy korábbi ügyfelem beszámolt arról, hogy a londoni Royal College of Music operaszakos hallgatójaként az éneklés tanulása mellett tíz évvel ezelőtt hallgatott olyan kiegészítő tantárgyakat is, amelyek jelentős mértékben hozzájárultak későbbi karrierje megalapozásához. Ilyen volt az önmenedzsment ismeretek elsajátítása, vagy az etikett, azaz például a koncert utáni társasági eseményeken, vacsorákon való helyes viselkedés, amely során hangsúlyozták, hogyan lehet fenntartani a kulturált társalgást a résztvevőkkel, miközben az étkezési etikettet is betartják. Ezen felül profi sminkmesterek is közreműködtek, többek között a L’Oréal szakértői, akik nem a színpadi smink technikáit oktatták, hanem a formális eseményeken alkalmazható, protokolláris megjelenés fortélyait mutatták meg. Emellett specifikus tanácsokat kaptak különböző bőrtípusokkal rendelkező hallgatók – így az ázsiai és a fekete bőrű diákok – a számukra előnyös technikák alkalmazásáról. Mindeközben Magyarországon a zenei felsőoktatásból frissen kilépő diplomások számára gyakran még egy egyszerű számla kiállítása is kihívást jelent, és a pályakezdő művészek nagy részének fogalma sincs arról, hogyan kezeljék a médiával való kapcsolatot, illetve miként építsék és menedzseljék saját közösségi média felületeiket hatékonyan.

 

Tovább nehezíti a helyzetet, hogy a kevés rendelkezésre álló képzés sem az előadó-művészeti felsőoktatási iskolákban található. Személy szerint bízom benne, hogy a zenei menedzser-képzés egyszer megint önálló tanszak lehet a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen, így a közös alma mater hosszú távon is elmélyült bizalmi kapcsolatok alapjául szolgálhatna művészek és menedzserek között.

 

Az oktatási programok és kulturális intézmények közötti együttműködés is hatékony módszer lehet a képzési célok megvalósítására. Ennek kiváló példája a Liverpooli Egyetem és a Liverpooli Filharmonikusok partnerkapcsolata, amely innovatív mesterképzési programot kínál. A képzés első szemeszterében a Liverpooli Filharmonikusok ügyvezető igazgatója és szakmai csapata vendégelőadásokat tart, a második szemeszterben pedig a hallgatók szakmai gyakorlatot végeznek a zenekarnál. E tapasztalat révén mélyreható ismereteket szerezhetnek egy professzionális szimfonikus zenekar működéséről, menedzsmentjéről és fejlődési folyamatairól.[16]

 

 

Összegzésül tehát elmondható, hogy hiába hangoztatjuk – joggal – hogy a magyar zeneművészeti oktatás világszínvonalú, ha az iparági menedzsmentképzés továbbra is alulfejlett, ami pedig komoly hátrányt jelent az egész szakma számára.

 

 



[1] Meczner Vera

 

[2] Chong, Derick. Arts Management. Oxon: Routledge, (2010). 1. old

[3] Zeneszociológus, hangversenyrendező (1934–2005)

[4] Budapesti Tavaszi Fesztivál volt igazgatója, az Európai Fesztiválszövetség egykori főtitkára (1944–2015)

[5] Széchenyi-díjas zenekritikus és zenetörténész (1926–1997) 

[6] Mikes Éva. „Születésnapi borongás Don Quijotéval.” Muzsika 47, no. 5 (2004. május): 5.

[7] Magyar zenetörténész, közgazdász, kulturális szakember, politikus - https://retkesattila.hu

[8] Retkes Attila: Zenei menedzsment – Új tantárgy a művészeti felsőoktatásban, In: A XV. Apáczai-napok konferenciakötete. Nyugat-Magyarországi Egyetem, Sopron, 2012

[9] Interjút készítette: Réfi Zsuzsanna „Akkoriban itthon azt sem tudták, mi az a menedzsment.” Zenekar, 2017.január: 29-30 old.

[10] A Werk művészeti és menedzsment képzéseket nyújtó magániskola. - https://werkakademia.hu/

[11] A képzésen tanított Egri Gábor (marketing-kommunikációs szakközgazdász), Erdődy Orsolya (Menedzser-igazgató, Budapesti Fesztiválzenekar), Gedényi Ildikó (Komolyzenei szerkesztő, Müpa), Gyüdi Melitta (Protokollfőnök, Magyar Állami Operaház) Horváth Zsolt (Igazgató, Pannon Filharmonikusok), Kovács Géza (egykori igazgató, Magyar Rádió Zenei Együttesei), Körner Tamás (egykori ügyvezető igazgató, Budapesti Fesztiválzenekar), Pista Eszter (Művészmenedzser, Cadenza Művészügynökség), Várkonyi Judit (Sajtófőnök, Játékszín), Zsoldos Dávid (Alapító és vezető, Papageno) és más neves szakemberek.

[12] Budapesti Fesztiválzenekar, Danubia Zenekar, Zeneakadémia

[13] Budapesti Metropolitan Egyetem, Edutus Főiskola, ELTE BTK Művészetközvetítő és Zenei Intézet, International Business School, Károli Gáspár Református Egyetem, Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem, Moholy-Nagy Művészeti Egyetem, Tokaj-Hegyalja Egyetem

[14] ImPro School, Majdnem Híres Rocksuli, Werk Akadémia

[15] Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem, Debreceni Egyetem Zeneművészeti Kar, Miskolci Egyetem Bartók Béla Zeneművészeti Intézete, Pécsi Tudományegyetem Művészeti Kar, Széchenyi István Egyetem Művészeti Kar, Szegedi Tudományegyetem Bartók Béla Művészeti Kar

[16] Liverpool Philharmonic. „MA Music Management.” Hozzáférés dátuma: 2024. november 6. https://www.liverpoolphil.com/take-part/ma-music-management/.