Péteri Lóránt [1]

 

Zeneművészet, zeneipar, Zeneakadémia

 

A nyilvánosságban leggyakrabban a művészeti, a tudományos és a tanárképzés hármassága, illetve a klasszikus, a kortárs és a népzene, valamint a jazz együttes jelenléte kerül szóba, ha a Zeneakadémián zajló oktatás kerül terítékre. Ez jól is van így – de a Parlando olvasójának hasznos lehet tudnia, hogy a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen miként egészíti ki egymást a szoros értelemben vett szakmai képzés, a zenei életben való elhelyezkedést elősegítő gyakorlati ismeretek oktatása és a klasszikus zenei menedzsment világába történő bevezetés.

 

Hogy az egyetem keretében koncertközpont is működik, az persze azt jelenti, hogy a zeneipar valósága eleve házhoz jön. A Zeneakadémia hallgatói tanulmányaik során külön erőfeszítés nélkül, az egyetem épületeiben és rendezvényein nyitott szemmel járva óhatatlanul találkoznak a koncertrendezés mesterségének megannyi megnyilvánulásával, a színpadrendezők munkájától egy-egy hangversenyévad programjának kialakításáig. Az intézmény diákjai zenekari, kamarazenei, illetve szóló produkciók keretében – vagy éppen műsorvezetőként, esetleg a programokhoz kapcsolódó szövegek szerzőjeként próbálhatják ki magukat, így részesévé válnak a Zeneakadémia kulturális tevékenységének.

 

Hogy egy jó ötletet bizony nem elég kitalálni és megvalósítani, de el is kell adni – erre készítenek fel a Zeneakadémia olyan innovatív vállalkozásai, mint a Kamarazenei Börze, amelyet Fülei Balázs, a Kamarazene Tanszék vezetője kezdeményezett. Nevet választani egy együttesnek, kialakítani a műsortervet, narratívát kapcsolni a zenei elképzelésekhez, a programhoz illő koncerthelyszínt (vagy a teremhez illő műsort) választani, kommunikálni a közönséggel – az ezekben rejlő kihívásokat és lehetőségeket a Kamarazenei Börzén résztvevő diákcsapatok workshop, zenei produkció és szöveges prezentáció során veszik végig.

 

Az ilyen „extrakurrikuláris” (vagyis a diákok számára a tantervi kereteken kívül kínált) programok mellett a Zeneakadémia mesterképzésén minden tanévben meghirdetjük a két szemeszterből álló Művészeti menedzsment tantárgyat, amelyet a legtöbb képzésben kötelezően írunk elő. Az interaktív kurzus célja, hogy a hallgatók elméleti és a gyakorlatban is alkalmazható ismeretekre tegyenek szert a márkázás, a menedzsment és a kommunikáció témaköreiben — különös tekintettel a személyesen is használható eszközök fejlesztésére, és figyelembe véve azok jelenkori változásait. A kurzuson a hivatalos levelek és a szakmai önéletrajz megfogalmazásától a színpadi jelenlét kérdésein át az impresszárióval való együttműködésig terítékre kerül a zeneiparban való létezés, a karrierépítés minden fontos kérdése. A tantárgyat 2017-ben vezettük be, programját Körösvölgyi Zoltán művészettörténész és művészetteoretikus dolgozta ki, aki a reklám, a marketing, a kommunikáció és a kulturális vállalatvezetés területén szerzett tapasztalatokkal felvértezve érkezett az akadémiai szférába, s az elmúlt évtizedben számos kortárs művészeti kiállítás kurátora volt.

 

A Zeneakadémia ugyancsak 2017-ben vette fel kurzusai sorába, s azóta minden tanévben meg is hirdeti a Kulturális intézmények működése, szerzői jog című tantárgyat. A kurzus célja, hogy a hallgatók átfogó ismereteket szerezzenek a kulturális intézményrendszer zenét közvetítő, felhasználó és finanszírozó szervezeteiről, valamint ezek tágabb környezetéről, a zeneipar működésének sajátosságairól. A kurzus segíti őket abban, hogy képesek legyenek zenei projektek tervezésére, tisztában legyenek a finanszírozás módjaival, a megvalósításhoz szükséges lépésekkel. E tantárgy tartalmának kialakítására Csonka Andrást, a Zeneakadémia Koncert- és Rendezvényközpontjának igazgatóját kértem fel, aki a kurzust azóta is oktatja. Mielőtt 2012-ben a Zeneakadémiához került, Csonka András hat éven át a Müpa vezérigazgató-helyetteseként működött, így a zenei menedzsment világában és a zeneipar egészében kivételes tapasztalati és kapcsolati tőkére tett szert, amelyet nyolc éve már diákjai javára is kamatoztat. A kurzus szerzői jogról szóló óráit Grad-Gyenge Anikó jogtudós, a BME Gazdaság- és Társadalomtudományi Karának tudományos és innovációs dékánhelyettese, nem mellesleg a Zeneakadémia egykori diákja tartja. E tantárgy elvégzését a muzikológus mesterszak hallgatói számára kötelezően írjuk elő.

 

A muzikológus (régebbi nevén zenetudományi) képzés további, a zenei élet napi gyakorlatához szorosan kapcsolódó kurzusai között találjuk a Zenekritika, zenei publicisztika címűt (ezt jónéhány éve a Bartók Rádió zenekritikusaként is ismert Molnár Szabolcs tartja), valamint az ezt kiegészítő Kreatív írást. A kottakiadás praxisához kapcsolódik a Zenei informatika, illetve az Urtext című tárgy – utóbbit sok éve Vikárius László tartja, aki főszerkesztője az Editio Musica Budapest és a müncheni G. Henle Verlag közös vállalkozásának, Bartók Béla Zeneművei Kritikai Összkiadásának.  

 

Fazekas Gergely Zeneakadémián tartott zenetörténet-óráiban biztos benne visszhangoznak az általa vezetett műsorok, a Dalszerelőműhelyek és a Dialógusok (a) zenével tapasztalatai. Ezek a nagyközönségnek szóló programok ugyanakkor éppen abból merítik hitelüket és tartalmi gazdagságukat, hogy a zeneszeretők széles körét innovatív keretek között megszólító műsorvezető egyszersmind tudományos kutató is. Tudjuk, és az oktatás mindennapjaiban megéljük, hogy a tisztán szakmai (zeneművészeti vagy zenetudományi) tárgyak oktatása milyen fantasztikus módon szabadít fel, illetve fejleszt később sokféleképpen hasznosítható készségeket, képességeket és kreativitást a hallgatókban. Az alkalmazott ismeretek tanításával, a zeneipar jelenének megismertetésével ugyanakkor célzottan kívánjuk segíteni hallgatóink tájékozódását, pályaorientációját is.

 



[1] A szerző egyetemi tanár, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Zenetudományi Tanszékének vezetője.