SZESZTAY ZSOLT 90

 

(Nyíregyháza, 1935. január 6. – Debrecen, 2007. szeptember 6.)

adjunktus, docens, karnagy, főiskolai tanár, tanszékvezető.

 

I.

 

SZESZTAY ZSOLT

Gondolatok Lendvai Ernő: Bartók és Kodály harmóniavilága c. könyvéről[1]

 

Akkord Zenei Kiadó

 

Közel harminc éve ismertek zenei körökben Lendvai Ernő kutatásai és publikációi Bartók stílusáról. Joggal nevezi a szerző alapkutatásoknak munkássága lényegét, hiszen új módszert alakított ki a vizsgált területre, maga alkotta meg kutatási eredményeinek terminusait. Nem csupán technikai szempontból vetette alá minden másnál alaposabb vizsgálat tárgyává Bartók műveit, hanem a stílusjegyeken keresztül vezetett el, a zenei eszközök esztétikai jelentéstartalmát is kifejtve Bartók „költői világához”. Sokan kétkedve, sőt gáncsoskodva fogadták Lendvai Bartók kutatásait, de azok érvényét, tudományos hitelességét – tudomásom szerint – senki megcáfolni nem tudta.

 

Lendvai Ernő új könyvében, gondolom, sokak nagy meglepetésére, ugyanilyen tudományos igényű alapossággal mutat rá, miszerint Kodály Zoltán műveinek (és nem csupán harmóniavilágának, mint azt a cím túl szerényen sugallja!) stílusa egyazon tőről fakad a Bartók Béláéról már feltárt stílusjegyekkel. Sőt, világosan kiderül, hogy a két mester művészete feltételezi és bizonyos mértékben kiegészíti egymásét. Nem különíthető el tehát stilisztikailag sem egy „modern”, egy „európai” Bartók és egy „konzervatív” illetve „nemzeti” Kodály! És bár a stílusjegyek közös voltának bebizonyosulása még nem teljes bizonyíték az alkotások művészi értékrendjének egy sorba állításához, nagy öröm, hogy az olvasó meggyőző érvhalmazt kapott a kezébe annak a hitének megerősítéséhez, miszerint századunk két nagy magyar zeneköltője nemcsak elveikben álltak egymáshoz igen közel, de lényegében egy stiláris nyelvet beszélnek, így szertefoszlik az a mendemonda, amely szerint Kodály harmóniavilága és formálási módszere „kezdetlegesebb”, „elmaradottabb” lenne Bartókénál...

 

Nem vállalkozhat e rövid recenzió Lendvai Ernő Bartók-kutatásainak összefoglalására, csupán arra szeretnék rámutatni, hogy Lendvaielemzései szerint Kodály stílusában is milyen meghatározó szerepe van a pentatóniából fakadó, az aranymetszés törvényszerűségeinek engedelmeskedő kromatikus rendszer és a felhangokkal magyarázható diatónikus rendszer kettősségének. A tengelyrendszer elemzési módszere a Kodály-elemzésekhez is biztos fogódzót ad. A funkcióba szerveződő, tehát tonális tizenkétfokúság Kodály műveiben is jelen van!

 

Nagy értéke eme elképesztően nagy anyagismeretről tanúskodó könyvnek, hogy részletes tájékoztatást ad a tengelyrendszer Bartókék előtti használatáról, kialakulásáról is. A Wagner-és Verdi idézetekre utalok elsősorban, de lenyűgözők Lendvai Liszt-elemzései is. Új színfolt a Lendvai-publikációk sorában a magyar népdalok beható analízise. Hittük volna, hogy kvartszext-építkezésű népdalaink (A csitári hegyek alatt, Szegény vagyok, szegénynek születtem stb.) gerince, hangközstruktúrája az aranymetszés szabályait követi és azok alkalmazását sugalmazza?

 

Végigvezet a könyv, hogy miként érvényesülnek a tengelyrendszer, az aranymetszés arányproblémái Bartók és Kodály műveiben, hogyan alakulnak ki a kromatikus rendszer hangzásformái, miként képezik ezek a diatonikus rendszer hangzásformáinak ellentétét, ugyanakkor egymást feltételező kiegészítését. Hatalmas, jól megválasztott anyagot közöl kutatásainak igazolására Lendvai, ezek közül különösen a szép Kodály-idézetek újdonságának örül az olvasó. Persze, a példák zuhatagában megnehezül az áttekintés, ez utóbbit kívánják szolgálni az „összefoglalás helyett” és „Az anyagkezelés dialektikájáról” elnevezésű fejezetek is. Bőséges példatár következik ezután, amely tovább mélyíti a már elmondottak igazának meggyőző erejét. Bár az eredeti címtől távolabb esik, értékes epizód a kötetben a mintaelemzésnek is tekinthető fejezet. Bartók zenei nyelve az Allegro barbaro tükrében. A saját maga alkotta rövidítések és szakkifejezések világos áttekintésével ér véget Lendvai Ernő új könyve.

 

Olvasva a kötetet, úgy érezzük, mintha a szerző előadássorozatát hallgatnánk, a tanárét, a nagyszerű előadóét, aki állandóan gondolatai, ötletei gazdagságának terhével küzd, nagy kitérőket enged meg magának, hogy állításait még plasztikusabban igazolhassa. (E sorok írója 1971–72-ben Lendvai Ernő kecskeméti, pécsi, fonyódi előadásain a kötet Bartókon kívüli példáit, okfejtéseit javarészt már hallotta, de most nagy örömmel vette kézbe ezek rendszerbe állított, egészet alkotó publikációját.) Ami az analíziseket illeti, aligha vitatkozhatunk a szerzővel, az esztétikai fejtegetések és ezek rendszerbe foglalásának követésénél azonban olykor elbizonytalanodunk: vájjon a többi Bartók- és Kodály-műben is érvényes ez a jelképrendszer? Az biztos, hogy a figyelmes olvasó kedvet kap Lendvai többi elemzésének mélyebb megismeréséhez is.

 

Nem elhanyagolható érdeme Lendvai Bartók- és Kodály-elemzéseinek, hogy az alapkutatások eredményei világosan fogalmazottak, tudományos értékűek, ugyanakkor áttekinthetőségük révén nincs akadálya, hogy a tudományos irodalomból a pedagógiai gyakorlatba kerüljenek. Mivel taníthatók. És tanítandók is! Több mint harminc évvel Bartók és közel tíz évvel Kodály halála után itt az ideje, hogy zenepedagógiánkban, annak teljes mélységében és szélességében a két nagy mester stílusának szakszerű elemzése méltó helyet kapjon. Az érdeklődő tanár máris kiválaszthatja, hogy mit és miként tanítson meg Lendvai elemzett könyvéből. Milyen jó lenne azonban, ha a szerző maga állítana össze egy összefoglalást kutatási anyagából, a legfontosabb idézetekkel, a cél diktálta tömör formában, úgy, hogy ezt a „tankönyvet” a zeneiskola magasabb osztályaitól a tanár- és művészképzésig mindenütt hasznosan lehessen forgatni! Csak legyen, aki őt erre felkéri és az olcsó, könnyen hozzáférhető, mielőbbi kiadást szorgalmazza!

 

 

II.

 

Szesztay Zsolt

 

SZOLFÉZSVERSENY DEBRECENBEN ZENEISKOLÁSOK RÉSZÉRE[2]

 

NEGYEDÍZBEN rendezte meg a debreceni Simonffy Emil Zeneiskola – számos szerv segítségével – az országos Kodály Zoltán Szolfézs- és Népdaléneklési versenyt, 1993. április 3-4-5-én.

 

Hasonlóan a korábbiakhoz, három korcsoportban hirdették meg a versenyt. A korcsoportok nagyjából az általános iskola 6., 7., 8. osztályainak feleltek meg, összesen 90 tanuló jutott el a területi válogatókat követően. Jóérzéssel állapíthattuk meg a záró értékelésen, hogy soha ennyi tehetséges növendékkel nem találkoztunk versenyeinken, örvendetes, hogy a Kodály Zoltán Magyar Kórusiskola tanulói megjelentek a „zeneiskolások" között, nem is eredménytelenül. Az érdeklődésre jellemző, hogy számos iskolából igényeltek pótlólagos részvételi lehetőséget tanulóik részére. Maguk a versenyek is a Kodály Szakközépiskola Kodály-termében többnyire telt ház előtt zajlottak le.

 

Az írásbeli feladatok során – korcsoportjának megfelelő nehézségi fokon – minden tanuló kapott magyar népdal, bécsi klasszikus kétszólamú idézet, valamint hangköz-hangzat lejegyzési feladatot. A szóbeli versenyen is szerepelt magyar népdal, valamint bécsi klasszikus vagy barokk dallam lapról éneklése; a népdalt szöveggel is, a műzenei idézetet abc-s hangnevekkel is be kellett mutatni. A két felsőbb korcsoportban a műzenei dallamot újabb 1 perc átnézési idő után kotta nélkül is el kellett énekelni.

 

Ezzel már el is érkeztünk az improvizáláshoz, mert bizony gyakran a memorizált dallamok előadása többé vagy kevésbé jól sikerült improvizálásba ment át. De, versenyeink során először, volt meghirdetett improvizálási játék is, kiírt díjak nélkül, hanglemezjutalmakért. A versenyzőknek csaknem fele részt vett abban a játékban, amelynek során bécsi klasszikus, illetve magyar „népdalstílusban” kellett énekelve kiegészíteniük a megadott kezdő és záróhangokat. Jó hangulatban, sok értékelhető megoldással hangzott el ez a „játék". Nem ment vérre, de lehetett érzékelni, kinek a tanára végez rendszeresen és fantáziagazdagon ilyen jellegű munkásságot is.

 

A népdaléneklési verseny sem volt kötelező a szolfézsverseny résztvevői részére. Sajnáltam, hogy – ellentétben az elmúlt alkalommal, amikor csaknem felük élt a lehetőséggel – ezúttal alig egynegyedük vett részt ebben a versenyágban, amelyet korcsoporttól függetlenül, egy csoportban hirdettek meg és bonyolítottak le. Annál örvendetesebb volt a sok élményteli, átélt, szépen formált éneklés. Ismét kiderült, hogy ez az életkor sem annyira kedvezőtlen a népdaléneklésnek. Ha a tanár érti és szereti, növendéke sem lesz másképpen a népdallal.

 

Visszatérve a szolfényversenyhez, a vártnál több volt a hibátlan vagy csaknem hibamentes lejegyzés. Ez arra ösztönöz, hogy a jövőben ezen a téren még magasabbra lehet helyezni a mércét. A bizonytalankodók mellett sokan oldották meg lapról éneklési feladataikat is magas technikai színvonalon. Itt az előrelépést az jelentheti, ha a zsűri a jövőben a műzenei feladatoknál külön értékeli a stílusos megformálást, a népdaloknál pedig azt, ha valaki azonnal szöveggel énekel, természetesen hibátlanul és nem gépiesen. Felmerült, hogy a jövőben külön pontszámban részesüljön, aki írásbeli feladatát – hibátlanul – az utolsó diktálás előtt beadja. A memorizálás okozta a legtöbb gondot. A gond már az anyag kijelölésénél megmutatkozott: rendkívül nehéz olyan műzenei anyagot találni, amely lapról éneklésre elég nehéz, ugyanakkor memorizálás céljára nem túlságosan hosszú. Utólag megállapítható, hogy míg a szóbeli versenyekre sikerült igen szép műzenei feladatokat találni, a népdalok esetén a nehézségi fok megtalálása mellett a dalok szépségére is fokozottan oda kell figyelni. Az írásbeli és a szóbeli versenyeken ugyanannyi pontot szerezhetett egy versenyző. Az értékelés realitását igyekezett segíteni a két szélső értékelés elhagyása. Ha netán zsűritag növendéke versenyzett, úgy az ő tanára nem pontozott.

 

A verseny szervezése, lebonyolítása óriási feladatot rótt a rendező iskolára, amely e feladatoknak derekasan meg is felelt. Köszönet illeti Fekete Ferenc igazgatót, hogy a sokat emlegetett nehéz gazdasági helyzetet nemigen lehetett észlelni e verseny során, a két zsűri titkárt a zsűri munkájának segítéséért, az eredmények gyors, számítógépes elkészítéséért és külön köszönet Ludmány Antalné tanárnőnek, aki a szóbeli versenyen minden versenyzőnek anyja helyett is anyja volt, minden szavával, tekintetével, gesztusával megnyugtatóig hatott a gyerekekre.

 

Nem a rendezők hibája, de a meghirdetett program többször nem volt időben tartható. Fél nappal több idő kellene ahhoz, hogy még nyugodtabban produkálhasson növendék, dolgozhasson zsűri. Ha az első délután az érkezés ideje, első este a megnyitásé, legyen a versenyé legalább másfél teljes nap, harmadnap késődélután legyen eredményhirdetés, vacsora után olyan szakmai tanácskozás, amelyen a szakma valóban képes még ott lenni, eközben a gyerekek részére lehet olyan foglalkozást találni, amelynek során felszabadulhatnak a versenyzés izgalmai, olykor görcsei után. Tudom, ez eggyel több szállás igényét jelenti, de megéri a várt többlet eredmény. És ez sem zavarja meg, hogy a zeneiskolások versenyéhez továbbra is kapcsolódhassék a következő két napon a szakközépiskolások versenye.

 

Mivel a szakmai tanácskozáson ezúttal sem tudott részt venni a felkészítő tanárok zöme, a rendezők nevében is kérem, hogy akinek bármi észrevétele, javaslata van a versennyel kapcsolatban, azt írja meg a rendező iskolába Sáriné Szebenyi Judit tanszékvezetőnek: 4024 Debrecen, Vár u. 3.

 

Nagy nyeresége volt az idei versenynek, hogy azt jelenlétével megtisztelte Kodályné Péczely Sarolta, részt vett a népdaléneklési verseny és részben a szóbeli versenyek zsűrijének munkájában, ő adta át a díjakat és jutalmakat az arra érdemeseknek. Úgy éreztük, hogy általa Kodály Zoltán érezhetőbb közelségünkbe került, így az ő nevével fémjelzett debreceni országos verseny kapcsolata a névadójával még életszerűbb lett.

 

III.

 

DR. VÉGH MÓNIKA

 

EMLÉKEZÉS SZESZTAY ZSOLT (1935-2007)

Liszt Ferenc-díjas karnagyra, a Debreceni Egyetem Zeneművészeti Kar nyugalmazott tanárára

 

2022. szeptember hatodika Szesztay Zsolt halálának 15. évfordulója. Ebből az alkalomból készült ez a megemlékezés, melyet egykori tanítványaként, kollégájaként, majd tisztségének, a Debreceni Egyetem Szolfézs-Zeneelmélet, Karvezetés Tanszék vezetői posztjának örököseként tisztelettel és örömmel állítottam össze. Szesztay Zsolt 1974-től 2007-ig folytatta zenei tevékenységét Debrecenben. Személyiségének, valamint szakmai elképzeléseinek, elveinek hatása a mai napig erőteljesen jelen van a debreceni zenei intézmények – a Kodály Zoltán Zeneművészeti Szakgimnázium, a Debreceni Egyetem Zeneművészeti Kara – és a város életében. Ez köszönhető egyfelől a mindannyiunknak példát mutató tanári és karnagyi munkájának, emberséges és következetes pedagógiai hozzáállásának. Másfelől sokat tettek ezért emlékezetének és a ránk maradt szakmai hagyományoknak őrzői - Szesztay Zsoltné és S. Szabó Márta -, akik a mai napig odaadóan gondozzák emlékét. Teszik ezt többféle módon.

 

A teljes írás megismerhető:

 

Emlékezés Szesztay Zsolt (1935–2007) Liszt Ferenc-díjas karnagyra, a Debreceni Egyetem Zeneművészeti Kar nyugalmazott tanárára (Írta és összeállította: dr. Végh Mónika) (pdf)

(Parlando 2020/5.)

 

 

 



[1] Parlando 1976/5.

[2] Parlando, 1993/3.