OROMSZEGI OTTÓ[1]

 

PEDAGÓGUSKÖSZÖNTŐ

SCHWEITZER KATALIN TANÁRNŐHÖZ

 

Schweitzer Katalin és egyik tanítványa, Csalog Gábor (2007)

 

Minden tanító olyan termést arat, amilyen módon veti annak magvait. A tehetség pl.: a mag, – a közös akarat: a termőerő. Csak az egyakarat nem hoz átütő termést. A parthenogenesis (szűznemzés) lehetősége ne is adassék meg a zeneművészetben! Örömteli a bizonyíték, hogy Bach mily rengeteg Vivaldi-művet másolt. Tiszteletből is tanulta korának stílusát. Ma az ifjú tehetségek lemezről hallgatnak példaképeket. Tanulják a hagyományt, az egyéniség ismérveit. Az összehasonlítás a nemesítés művelete, melynek hatására pl. növekszik és érik a kristály is, mely idővel „felveszi” alakját, színét, fajsúlyát, nevét, értékét.

 

A Mester, mint külön-különféle génteli-, termékenyítő pollen, meghatározott születés elé állítja a nemesedőt. Válogasson is az a végtelenből. Érdemes mindenféle „aranyló” pollennel megkötődni. Az igazi egyéniség nem irigy, nem féltékeny, hanem: végtelenül adakozó és befogadó. Mint erjesztő kovász tenné: átgyúrja magában a lehetséges, érdemes mondandót, az ezer színt, a dinamikai végleteket, az értelmességet. Morális jutalmát az érzékeny hallgatóban és a transzcendensben keresi.

 

Végül is: a szerzővel – egyéni módon – egyenrangúnak lenni a legnagyobb eredmény, jutalom, mennyei kitüntetés. Szinte emberi mindenhatóság árad a congenialis zenei interpretátor szelleméből, hisz függvénye Ő a Teremtőnek. A kincs nem a kezeiben van! Azokon keresztül csak „bekapcsol” a művész – és kikapcsolhatja az adót. De a kapcsoló végül is élményt teremt és szüntethet. Márványba faragásának is ezért van jogosultsága.

 

Az okos, hálás növendék – igazi tanárának minden (hittel és tudással teli) szavát is – képzeletbeli – márványban őrzi! Itt a márvány az időtlen nemességet jelenti.) Ez marad meg alapnak, amelyre tornyozhat.

 

E köszöntő középpontjában – kedves Schweitzer Katalin révén – az a pedagógus áll, akinek látványos diadalút-állomás e tanév végén összegezésre kerülnek közöttünk. Köszönetink nem formális. – Igazi!

 

Kezdeményezésére történt, hogy évekkel ezelőtt, egy nagyon aggasztó jelen- és jövőfelmérés keményen a lelkünkbe vágott. És léptünk mi, szülők, és tanítványa egyaránt. Tudtuk, hogy helyes a cél: az univerzális művész univerzális ember is legyen!

 

A fiúnkkal, Bencével való ismerkedés számos konfliktushelyzetet eredményezett, de nem zárható ki, hogy kezdetben kissé félreismerhető egy tizenéves művészpalánta is. Figyelemzavarok, céltalanság, szorgalmatlanság, passzivitás, bizony, egykor létezett negatív hajtások, melyeket mi, pedagógus szülők évtizedek óta szintén nyesegetünk mások gyermekeinél. – De ismét csak hálát mondhatunk!

 

Föl kell nőnöd magadhoz!” Jókor jött tanári figyelmeztetés. És fiúnk lassanként igyekezett gyűjtögetni a „jópontokat”. –  Önálló lépésekre is kapott lehetőséget tanára belátása és türelme által. Feszültség sohasem volt az órákon, hisz a harag csak rongál; nem javítja az eredményt.

 

Koncepciózusan gyakorolj!” S e felszólítás mikéntjét mindig megbeszélték. Az okokat kereste, ha „megállt a tudomány.” S a minőséget helyezte előtérbe, nem a mennyiséget. Soha nem kertelt, ha értékelnie kellett, hanem jól célzott. A rivalizálást (mely elfajulhat) nem tűrte. Menedzselési tevékenységének alapja: érdemes-e a növendék a kivételes figyelemre. (Mily sokan nem kaphatnak pódiumot!) Ezerszeres köszönet a meg-megindításokért!

 

Tudjuk, hogy látja: kiből lesz valaki!? S e tudásához végtelen nagy tapintat is járul. Áldozatkészen kivárja, míg be nem érik a magvetés – az irányítása függvényében. Valószínű, hogy a tanítás (a tudásátadás) nagyobb kedveléséért feláldozta szólista jövőjét is. Magatartása egy anyáéval ér fel. A saját gyermekét sem védhette, óvhatta volna jobban erkölcsi és szakmai tévelygésektől. A régi és új növendékek egymás iránti kapcsolatait szeretetteljesen és humánusan koordinálja. Családias összejöveteleinek összetartó hatása van. Élvezetes anekdotázásairól szintén tudunk.

 

Tiszteli a tehetséget és produktumait. A sikert nem tulajdonítja csak a magáénak   s személyének ettől nagyobb a művészi és emberi értéke.     Mily szerencsénk, hogy fiúnk képességeit ily sokoldalú egyéniség bontogatta. Betegen is mindig első volt a hivatása. Szabadnapjain is tanított az eredmény érdekében.

 

A fentiek ismeretében világgá kellene kürtölnünk, hogy Bence sorozatosan oly termékeny zongoratanulmányi éveket kaphatott, s ritka megfigyelésünk, hogy fiúnk – tényként – minden évben szinte más-más Mestert is kapott a Tanárnő gazdag egyénisége, sokoldalúsága által. Isten áldása kísérje tetteit!

 

Emlékezetünkben és szívünkben megőrizzük érdemteli alakját –   szeretettel és tisztelettel:

 

Bp. 1989. VI. 2. –   Oromszegi Ottó és O. Márta

 

SCHWEITZER KATALIN ÉLETÚTJA

 

Schweitzer Katalin



1937 január 30-án született, Budapesten.

1946 őszén magán-úton Vásárhelyi Magda tanította.

1948-ban Zeneakadémia: rendkívüli tehetségek előkészítője. Tanár: Szegedi Ernő.

1949 szept. (a „zenei reform” megszüntette a Zeneakadémián ezt a képzési formát) ekkor alakult meg a Zenekonzervatórium. Tanára: Vásárhelyi Magda.

1955 Liszt F. Zeneművészeti Főiskola. Tanár: Solymos Péter, Molnár Antal, Sándor Frigyes.

1960 zongora művész-tanári diploma (kitűnő minősítéssel).

1960-tól 1970-ig szóló és zenekari koncertek az Országos Filharmónia rendezésében.

1960-tól 1990-ig szóló koncertek a Magyar Rádióban.

1966-ban mesterkurzuson való részvétel Salzburgi Mozarteumban (Magda Tagliaferro-nál).

19601971-ig tanítás a Lórántffy Zsuzsanna úti Ének-zenei általános iskolában.

1969-től 2000-ig zongora-főtárgy tanítás és gyakorlati tanár-képzés a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskolában, és egyidejűleg 197981-ig tanítás a Liszt F. Zeneművészeti Főiskola kivételes tehetségek osztályán

19811987-ig tanszak-vezetés a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskolában.

1994–1997-ig tanítás a székesfehérvári Hermann L. Zeneművészeti Szakközépiskolában.

Számtalan tanári továbbképzés tartása, zsűrizések Budapesten és az ország különféle városaiban.

2000 szeptembertől nyugdíjas.

 

 



[1] Oromszegi Ottó fagottművész-tanár, költő (1930–2009) archív laudációjával köszönti a Parlando Schweitzer Katalin zongoraművész-tanárt (Budapest, 1937. január 30.) születésnapján. A szöveg Oromszegi Ottó Szűnjél kétes morál! Egy zenetanár ’illetlen’ vallomásai kötetben jelent meg. (Magánkiadás, 1995)