Kiadó: Eötvös Kiadó (2024)

 

Az Eötvös Kiadó gondozásában, az ELTE Tankönyv- és jegyzettámogatási pályázatának, az ELTE Tanító- és Óvóképző Kar támogatásával jelent meg Szabadi Magdolna új módszertani kiadványa a zeneterápiáról. A módszertani gyűjtemény részletesen mutatja be, hazai és nemzetközi elméleti háttér megalapozásával a zenepedagógiában és a zeneterápiában használatos fejlesztő technikákat és módszereket. A mű tovább gondolja Szabadi (2021)[1] könyvében felvonultatott zeneterápiás fejlesztő technikákat és kutatásmódszertani elemeket, körüljárva a terápia és a pedagógia határterületeit. Szakirodalmi háttere bőséggel kitér a zenepedagógia, a kognitív pszichológia, a zeneesztétika vonatkozó háttértartalmaira, hazai és nemzetközi színtéren egyaránt. Fókuszban a fejlesztő tréning vizsgálatok eredményei állnak.

 

A könyv elején személyes hangütésű előszót találunk, ahol a szerző a könyv keletkezéséről, céljáról, a hozzá kapcsolódó kutatásról tájékoztatja az olvasót. A bevezető gondolatok című részben a saját hitvallását olvashatjuk a zeneterápiáról, különösképpen annak társas viselkedésre gyakorolt hatásáról, a szerző kutatási érdeklődésének megfelelően.

 

A 11. oldalon kezdődő elméleti háttér részletesen taglalja az érzelmek szerepét a társas viselkedésünk során, majd a szociális kompetencia vonatkozó modelljeit olvashatjuk. Ebben részletes képet kapunk a viselkedésünket meghatározó pszichikus komponensekről, készségekről. A szerző részletesen ismerteti, hogy az érzelemkifejezés, felismerés és szabályozás képességei hogyan, miként határozzák meg kapcsolataink alakulását egy-egy beszélgetés során. Majd kutatásmódszertani szempontok kerülnek tárgyalásra. Megismerhetjük az e területen nemzetközileg is használatos mérési módszereket, eszközöket (tesztek, kérdőívek, megfigyelési szempontok).

 

Következőkben olvashatunk a zeneterápia alapjairól és a zene szerepéről egy fejlesztő tréning során. Megismerhetjük a zenei módszereket (improvizáció, szimbolikus élményfeldolgozás különböző formái, analitikus zenehallgatás). Professzionális zenész számára érdekes, újszerű és tanulságos a zene direkt élménykatalizátor funkciója, ami ugyan nem zárja ki az átlag műélvezési tapasztalatokat, zenei ismeretbővítést, viszont nem azonos vele. Mivel a terápiában a fókusz az érzelmek feldolgozásán van (amit csakis képzett terapeuta vezethet), a pedagógiában pedig a zenei produktumra helyeződik a hangsúly. Ezért figyelemfelkető a terápia és a pedagógia összehasonlítása a cél, keret és feltételrendszer szempontok mentén. Ezt követő részben a zene idegrendszerre gyakorolt hatása kerül terítékre, melyben az olvasó vizsgálati példákon keresztül kap betekintést, hogy a zenei alapelemek miként, hogyan, mely pályákon keresztül kerülnek feldolgozásra, és ennek milyen szerepe lehet az emberi viselkedésben. A kissé bonyolult szakmai megfogalmazásokon túl az olvasó gyakorlati esetek segítségével értheti meg ezt a folyamatot.

 

A felvonultatott és saját elméleti rendszerré formált zeneesztétikai elemek (zenei aktivitás, intenzitás, zenei preferencia, zenei ízlés), és a zenei készségek zeneterápiás foglalkozásokon történő megjelenése tartalmi részek úttörő jellegűek lehetnek a zeneterápia módszertanának szempontjából.

 

A kutatásmetodikai fejezetben egy tréningvizsgálat előkészítése, levezetése és az eredmények bemutatása kerül fókuszba. Ennek áttekintését leginkább az motiválhatja, hogyan lehet képet kapni, adatokat nyerni a zeneterápián részt vevők zenei tapasztalatairól. Szabadi Magdolna ráirányítja az olvasó figyelmét a mérési elvekre, a mérés gyakorlati levezetésére, amihez nemzetközi trendeket párosít. Rendkívül fontos argumentum a mérőeszközök bemutatásában egy nemzetközi érzelemkifejezést vizsgáló teszt hazai adaptálásának ismertetése, valamint a szerző korábbi papír-ceruza tesztjeinek: Affektív Szociális Kompetencia Teszt, Zeneterápiás Zenei Viszony Kérdőív (Szabadi, 2021) digitalizálása.

 

Egy zenepedagógus számára leginkább használható a zeneterápiás gyakorlatokat, a játékkatalógust, egy foglalkozástervet bemutató legnagyobb, záró egysége a könyvnek. Ebben példákat kapunk fejlesztő gyakorlatok eszközeire, levezetésére, instrukcióira, kimondottan a viselkedésünket meghatározó érzelmi készségek fejlesztésére vonatkozóan. Izgalmas kérdés a zene meghatározó szerepe a gyakorlatsorozat kapcsán, ami elütő, mint egy zeneórán vagy koncertélmény közben, mégis a zenepedagógus szerepét tekintve megjelenhet (célok, személyiség érintettsége kapcsán).

 

A kutatásmódszertani részhez tartoznak a mellékletekben felvonultatott mérőeszközök, képi példákkal is alátámasztva. A bőséges záró szakirodalmi hivatkozások zenepedagógiai irodalmi elemekkel még tovább bővíthetők.

 

Szabadi Magdolnának saját élménybeli tapasztalatai hajtóerőt biztosítottak a könyv megírásához és a kísérlet levezetéséhez. Hangsúlyoznunk szükséges azt a szempontot, hogy a zeneterápiában a zene eszközként kerül felhasználásra, ami szükség esetén megjelenhet zeneórán is helyzettől függően, ám terápiát csakis képzett szakember vezethet. Inspiráló és hasznos tanulmányozni a zeneterápia irodalmát és módszertanát. A zene feszültégoldó, fejlesztő, transzeferhatása köztudott zenészi körökben, ám a könyvet olvasva mégis rácsodálkozhatunk ennek lényegi vonatkozásaira.

 

Az ELTE Tanító-és Óvóképző Karon egy szabadon választható tárgy került bevezetésre 2024 tavaszától, ahol a már végzett pedagógusok továbbképzés keretében és a pedagógusjelölt hallgatók a tantárgyat felvéve megtapasztalhatják saját magukon a gyakorlatok hatását és elsajátítják a módszertant és az elméleti hátteret.

 

Dr. habil. Asztalos Bence DLA[2]

 

Felhasznált irodalom

 

Szabadi, M.  (2021). A szociális kompetencia fejlesztésének lehetősége zeneterápiás eszközökkel a tanító- és tanárképzésben. ELTE Tanító- és Óvóképző Kar.

Szabadi, M. (2024). Zenélni, de másként. Zeneterápiás eszközök fejlesztő hatása a pedagógusjelöltek eredményes viselkedésére. Eötvös Kiadó.

 

Szabadi Magdolna Anna:_Zenélni, de másként (részlet) (pdf)

 

 

 



[1] Szabadi (2021). A szociális kompetencia fejlesztésének lehetősége zeneterápiás eszközökkel a tanító- és tanárképzésben. ELTE Tanító- és Óvóképző Kar.

[2] Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Zenei Intézet igazgató, egyetemi docens