SZEBENYI JÁNOS
FUVOLAMŰVÉSZ-TANÁRNAK
POSZTUMUSZ
ÉRDEMKERESZT KITÜNTETÉST ADOMÁNYOZOTT
BELVÁROS-LIPÓTVÁROS
ÖNKORMÁNYZATA
Szebenyi János (1924. május 10. – Budapest, 2019.
június 24.) Liszt Ferenc- és Bartók–Pásztory-díjas, a Magyar Köztársasági
Érdemrend kiskeresztjével kitüntetett fuvolaművész-tanár életútját
posztumusz Érdemkereszt kitüntetéssel ismerte el Belváros-Liptóváros Budapest
Főváros V. kerületi Önkormányzata.
Szebenyi János a tanulmányait 1942 és 1948 között a
budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán végezte Dömötör Lajos
és Thür István növendékeként. 1948-ban Genfben Marcel
Moyse, 1964-ben Darmstadtban Severino
Gazzelloni mesterkurzusán vett részt. 1945-től
1957-ig a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának szólófuvolása, 1957 és 1984
között a Magyar Állami Hangversenyzenekar első fuvolása. 1970-től
1990-ig a budapesti Bartók Béla Zeneművészeti Szakiskola tanára. Szólista
pályafutását 1945-ben kezdte, hét önálló lemeze jelent meg. Hét fuvolaversenyt
restaurált, ebből hat került nyomtatásba és négyet vett fel lemezre.
Hosszú ideig volt a Parlando Szerkesztő
Bizottságának megbecsült tagja.
A posztumusz Érdemkereszt adományozását nemcsak a
kiváló fuvolaművész közelmúltbeli kettős évfordulója (100 éve
született és 5 éve hunyt el) indokolta, hanem az is, hogy Szebenyi János és
felesége, Kaplonyi Brigitta zongoraművész-tanár félévszázadon
keresztül Budapest V. kerületében (Múzeum krt. 27.) lakott, de ebben a
kerületben volt egyik fontos munkahelye (Magyar Állami Hangversenyzenekar) is.
A kegyelettel teli emlékezés szép példájáról Szebenyi
János zongoraművész-tanár leánya, Szebenyi Júlia tájékoztatta a Parlandót. A díjat 2024. X. 23-án – ünnepélyes keretek
között, Szebenyi János gazdag éledtútjának ismertetését követően – Szentgyörgyvölgyi Péter polgármester adta át a család
képviselőjének. A Magyar Katolikus Rádió 2024. november 30.-i Kvaterka című műsorában Ruff Béla szerkesztő
Szebenyi Júliával beszélgetett édesapjáról. A Szebenyi János felejthetetlen
játékával illusztrált műsor még kb. négy 6 hónapig (2025.áprilisáig) elérhető
az Magyar Katolikus Rádió honlapjáról.
FÜGGELÉK:
(Parlando
2024/3.)
Bánfai Vilmos–Kovács Gábor VÁLOGATOTT
etűdök FUVOLÁRA I-II-III.[1]
(Editio Musica, Budapest)
A fuvola a
XVIII. és XIX. század egyik legnépszerűbb hangszere volt. Behízelgő
szép hangja, könnyű technikája és aránylag olcsó ára sokak számára tették
elérhetővé. Ezek az előnyös tulajdonságok azonban sok hátrányát
feledtették, melyek a régi építésű hangszert a klasszikus zene
fejlődésével a többi hangszerrel szemben egyre inkább lemaradásra
késztették. Hátrányos volt a régi fuvola hamis hangolása és gyenge intenzitású
hangereje. Az elmúlt 200 év alatt sokan igyekeztek ezeken a fogyatékosságokon
segíteni és egyre több billentyűt helyeztek a hangszerre a félhangok
tisztasága érdekében. A fuvola népszerűségét tükrözi az a
megszámlálhatatlan iskola és etűd, mely a technikai képességek
fejlesztését célozta. Sokszor maguk a hangszer tökéletesítésével is foglalkozó
fuvolaművészek írták a gyakorlatokat, hogy ezzel is bebizonyítsák és
kipróbálják az általuk foganatosított újítások létjogosultságát. G. J. Tromlitz, G. Bricciardi, J. L. Tulou, M. Schwedler, Theobald Böhm korának nemcsak elismert fuvolaművésze
volt, hanem érezvén az általuk annyira szeretett hangszer hiányosságait,
szenvedélyesen kutatták annak megreformálását.
Hosszan tartó
kísérletsorozat után a múlt század közepén Th. Böhm
egy merőben új konstrukciójú fuvolát épített, a ma is használatos
Böhm-fuvolát. A hangszer fejlődését végigkísérő
megszámlálhatatlan etűd a mai fuvolások hangszeres fejlődését
ugyanúgy segíti, mint annak idején. Ezeknek a gyakorlatoknak közös jellemvonása
a dallamosság és a zenei formák megtartása, így a tanuló fuvolásnak a dallamos
gyakorlatok okozta öröm mellett nem tűnnek fel és okoznak problémát a
technikai nehézségek. Ilyen módon muzsikálva tesznek szert az egyre magasabb
technikai szintre. Zeneiskoláink fuvola tanszakainak
nagy segítséget nyújt Bánfai Vilmos és Kovács Gábor háromfüzetes összeállítása:
Válogatott etűdök fuvolája. A szerzőpár a jól sikerült „Skálaiskola”
után most dallamos gyakorlatokat ad a fiatalság kezébe. A Zeneműkiadó
Vállalat hézagpótló munkát adott ezzel közre, mert e gyakorlatok külföldi
kiadású kottái nehezen hozzáférhetőek a tanuló fiatalság számára. A három
füzet összesen 176 etűdöt tartalmaz (25 szerzőtől), a fuvola
barokk korszakától a XX. század magyar szerzőinek munkájáig, mindvégig
szem előtt tartva a fokozatosság elvét. (Hangképzés, artikuláció,
ujjtechnika fejlesztése.) Az összeállítás azonos technikai problémák
leküzdésére, különböző stíluskorszakok szerzőitől közöl
gyakorlatokat. Eddig nélkülözött kottát üdvözölünk tehát és ajánljuk
zeneiskoláink tanárainak és növendékeinek. Egy ilyen összeállítás akaratlanul
is megmozgatja a pedagógusok egyéni kezdeményező kedvét, hogy
utánanézzenek azoknak az eredeti kiadványoknak, melyekből Bántai Vilmos és Kovács Gáborezt a válogatást
összeállították. Sajnos a kotta nem nyújt lehetőséget a tanároknak, hogy
kíváncsiságukat kiélhessék. Nem lett volna nagy áldozat a Zeneműkiadó
részéről, ha a füzetek előszavaként
megjelölték volna forrásmunkákat és a szerzőkről is rövid
ismertetőt közöltek volna. (Így pl. megtudták volna az
érdeklődők, hogy az első füzet 57. sz. gyakorlatának
szerzője Bűvöse Adolf, Zeneművészeti Főiskolánk első
fuvolatanára volt, és az ő nevéhez fűződik az első magyar
nyelvű fuvolaiskola megjelenése is 1910-ben.) Jó lenne a következő
kiadásokban ezeket a hiányosságokat pótolni és ezzel tökéletessé tenni a
kiadványt.