(MMA Kiadó, 2024)
Szőnyiné Szerző Katalin kötetének a tanulmányai és szövegei nem egyetlen
elképzelt olvasó számára íródtak. Fókuszukban Johannes Brahms és a 19. századi
magyar – s különösen a fővárosi – zenei élet és annak prominens alakjai
állnak. A Liszt Ferenc, Erkel Ferenc, Egressy Béni fémjelezte időszak
(intézmény)történeti, politikai, közéleti és kritikai viszonyait, a
koncertszervezés protokolláris és praktikus megfontolásait ugyanúgy
megismerteti az érdeklődővel, miként a Brahms személyes jelenlétében
szervezett hangversenyek sajtóvisszhangját, vagy bemutatja a német mester
magyarországi inspirációjának forrásait, az 1848–49-es forradalom és
szabadságharc zenei emlékképeinek lenyomatát őrző magyar kottatárát.
Az Appendix, a Gesellschaft der
Musikfreunde bécsi Brahms-hagyatékában megtalálható hungarica zeneműnyomtatványok kritikai
forrásvizsgálattal összeállított lajstroma a kutatók számára is alapvető
fontosságú lehet, míg a Bartalus István és Mátray-Róthkrepf
Gábor portréját megrajzoló fejezetek, vagy a Szózat identitásteremtő hatását
a Zenészeti Lapok beszámolóin keresztül végigtallózó esszék a korabeli magyar szellemi élet
válaszútjain nyújtanak az olvasó számára izgalmas kalandozást.
Mi hát akkor az, ami összeköti e kötet szertefutó
és más-más hangot megütő írásait? A magyar zenekultúra iránt érzett
szenvedély és szeretet.