TARDY LÁSZLÓ

 

A kántor helyzete, feladata, működése ma a Katolikus Egyházban[1]

 

Kilenc éves koromig az akkor még mintegy 1200 lelkes Nagylók-pusztán éltem. Nem volt templom, a misék az iskolában, az államosítás után egy magánház egybenyitott lakrészében voltak. A kántor a szép hangú Kuminka Józsefné, Annus néni volt, aki csengő énekével vezette a hívek énekét. 10 éves koromtól Mosonmagyaróváron éltem, a mosoni templomba jártunk, ahol egy zeneakadémián egyházkarnagyi oklevelet szerzett orgonista-kántor Kiss Ödön kísérte orgonajátékával a híveket, és ő vezette a templom 25-30 fős énekkarát, melyben 14 éves koromtól énekeltem. Mindketten, Annus néni is és Kiss Ödön karnagy úr is a Szent Vagy Uram! (Hozsanna) énekeit használták az oltárnál szolgáló pap és a hívek egyöntetű támogatásával. Annus néni a terem „oltár-közeli” sarkában „működött”, így alkalmanként a ministránsi teendőket is elláthatta. Ödön bácsi a bejárat feletti orgonakarzatról muzsikált, mely az oltártól és a hívektől is távolabbra esett. Ez a barokk korban kialakult mintegy 300 éves kántori gyakorlat napjainkban fokozatosan veszít jelentőségéből. A zsinat utáni liturgia azt igényli, hogy a kántor az oltár és a hívek közelében legyen, segítse a hívek bekapcsolódását a szertartás énekeibe.

 

A 19. század második felétől alakult ki a „kántor-tanító” foglalkozás: az egyházi tanítóképzőkben és óvónőképzőkben az arra pályázók megtanulhatták a kántor zenei munkájának alapvető részét. Megismerték a népének repertoárt, ennek orgonakíséretével együtt. Mint tanítók bizonyos pedagógiai ismereteket is szereztek, melyet az iskolában az egyházi énekek tanításában, a templomban az énekkar vezetésében kamatoztathattak. A „kántor-tanító” tudása, az iskola és a templom összekapcsolásából adódó működési feltételek lehetővé tették a kor igényeinek megfelelő, nívós egyházzenei élet kialakítását. Ennek meglétéről a korabeli folyóiratok (Egyház, „Keresztény egyházművészet a 21. században” – szimpóziumi Zeneközlöny, Katolikus Kántor, Magyar Kórus) egyaránt beszámolnak.

 

Az iskolák államosítása után a kántortanítókat döntés elé állították: vagy az iskola, vagy a templom. Kiss Ödön karnagy úr az utóbbit választotta, mivel nem tudott elszakadni az orgonától. Így a mosoni templomban a hívek továbbra is művészi elő- és utójátékokat hallhattak az énekekhez, a mise végén pedig Bach praeludiumok és fúgák hangjai mellett hagyták el a templomot. A karnagy pedig családjával igen szerény anyagi körülmények között élt.

 

A kántortanítói oklevéllel vagy egyházkarnagyi diplomával rendelkező kán- torok, egyházzenészek fokozatosan kiestek a munkából. Helyettük időszakos, tanfolyami keretek között képzett kántorok látták el a kántori teendőket, akik pedagógiai képzésben nem részesültek. Az igényes egyházzene szempontjából további nehézség adódott abból, hogy megfogyatkozott a templomba járó hívek, valamint a kórusénekesként közreműködő világiak száma.

 

Ilyen helyzetben történt meg a váltás a II. Vatikáni Zsinat által igényelt „új liturgiára”, melynek során a kántor és az egyházzenész szerepe is átértékelődött. A gyermek- és ifjúkori tapasztalatok „birtokában” ilyen helyzetben kezdtem el én is kántori-karnagyi munkámat a Budavári Nagyboldogasszony (Mátyás)-templomban. A karvezetői és középiskolai énektanári diploma mellett szerencsés körülmény volt számomra, hogy még találkozhattam azokkal az egyházzenészekkel, és tanulhattam tőlük, akik 1950-ig irányítói voltak a katolikus egyházzenének, és némelyikük még a 60-as években is – világi munkaköre mellett – egyházzenei tevékenységet végzett. Velük indult el 1972-ben a magasabb szintű Kántortovábbképző, (Bárdos Lajos, Werner Alajos, Szigeti Kilián, Kistétényi Melinda, Gergely Ferenc, Virágh Endre és mások vettek részt az oktatásban), majd irányításommal az Egyházkarnagy-képző Tanfolyam. Az egyházzenei tárgyak (népének, gregorián, egyházi zenetörténet, orgona, karvezetés) és a zenei tárgyak (szolfézs, zeneelmélet, zongora) mellett pedagógiai, módszertani ismereteket csak az említett tantárgyak keretében tudtunk nyújtani. Mivel a hallgatók 90 százaléka gyakorló kántor volt, a napi liturgikus teendők megoldása állandóan napirenden volt, ezért az oktatás erősen gyakorlatcentrikus volt. A két tanfolyamon 40 év alatt mintegy 160 egyházzenész szerezhetett magasabb fokú ismereteket mind elméleti, mind gyakorlati szempontból.

 

A mai kántori munka kreatív jellegű:

 

– nincs homogén közösség, ezt ki kell alakítania a pappal együttműködve;

– a zene az egyik leghatékonyabb közösségteremtő eszköz;

– nincs áthagyományozott – vagy csak igen kisszámú – énekanyag, ennek bővítése, egy korszerű repertoár megteremtése sok kreativitást kíván a kántortól;

– sem az SZVU!, sem az Éneklő Egyház nem ad minden alkalomra „kész” énekanyagot, énekrendet a változó énekek tekintetében (pl. advent, nagyböjt hétköznapjai);

– a misekönyvben található szövegek és a választható énekek összehangolása, egybeillesztése ugyancsak kreatív munkát igényel.

 

Milyen helyzettel találták/találják magukat szembe a ma munkába álló kántorok? A hétköznapi istentiszteleteken résztvevő idős hívek az SZVU! énekein nevelkedtek, és hamar megtanulták a stílusban, hangvételben hozzájuk közel álló magyar nyelvű ordináriumok dallamait (Szigeti, Werner, Halmos, Hergenrőder stb.). Megtanultak néhány egyszerű Alleluja-dallamot, hozzászoktak az olvasmányt követő zsoltár dallamilag leegyszerűsített válaszainak énekléséhez. Mindez csak kis mértékben bővítette, alakította át azt a zenei nyelvet, amely a 30-as évektől vált általánossá a katolikus templomok többségében. Ennek a gyakorlatnak a vezetése, irányítása nem igényel különösebb fáradtságot a kántor (és a pap) részéről. 

 

A zsinat után megindult liturgikus és zenei változások eme szerény mértéke nem elégíthette ki a zenei szakemberek egy csoportját és a pasztorációban erőtelteljesebb hatásra vágyó fiatal lelkipásztorokat. Törekvésük nyomán elindult az egyházzenei gyakorlat polarizálódása. Az egyház ősi énekének, a gregoriánnak előbb egyszerűbb anyanyelvi változatai (Elsőáldozók Hittankönyve, Kis Magyar Uzuális) kerültek használatba, majd gazdagabb, nehezebb tételek (Éneklő Egyház, Magyar Graduale) és az énekelt zsolozsma anyaga. Ehhez párosult a hagyományos gregorián énekstílus (Solesmes-i gyakorlat) népzenei gyökereken nyugvó átalakítása (a Schola Hungarica együttes hanglemezei ezt reprezentálják.). Mindezek oktatására, az elméleti ismeretek elmélyítésére Dobszay László tanár úr szervezésében 1990-ben újra indult az egyházzenei képzés a Zeneakadémián. A Zeneművészeti Egyetemen és másutt megindult egyetemi képzésben új szakember gárda született, mely gyakorlatban is új helyzetet teremtett: az orgonakarzaton „szólózó” kántor, az ugyancsak ott elhelyezkedő kórus helyett az oltár mellett szolgáló 8-10-14 tagú énekegyüttes, a szkóla gyakorlatát, a liturgia mondanivalóját többnyire általánosságban követő strófás énekek és „kórusbetétek” helyett a proprium részek liturgikus anyagát. A kántor – a szkólával együttműködve – új feladatot kapott: az egyszerű antifónák tanítását a hittanórák alkalmával, a misék előtti énektanítás szükségességével, a megismert új zenei anyagnak a hét folyamán történő ismétlésével. Ebben nemcsak anyanyelvű gregorián tételek találhatók, hanem a magyar anyanyelvű strófás énekstílus számos régi szép darabja.

 

Ugyanebben az időben bontotta szárnyait a „gitáros egyházzene”, mely a hagyományos templomi hangszer – az orgona – helyett a rockzenével a fiatalok hallásélményének részévé vált gitárt és dobot alkalmazza. Ez a hallásélmény nemcsak a hangszerválasztásban érvényesül, hanem a zenei anyag használatában és a szövegek megválasztásában, kialakításában is. Szemben a „magyar gregorián” iskola mondhatni „egyszemélyes” alkotó körével (Dobszay László), itt egy igen széles „alkotói” csoport alakult ki, más-más zenei, szövegi és pasztorációs hangsúllyal és igen különböző zenei színvonallal. (A mindössze néhány akkord birtokában gitározó, lelkesen, de énektudást nélkülöző énekes csoporttól a komoly hangszeres és énekes gyakorlattal, profi igénnyel működő együttesig.) Miként a szkólák, úgy a gitáros együttesek is az oltár közelében helyezkednek el. Míg az előbbieknél az oltár és az azt övező tér elsősorban Krisztus keresztáldozata megújításának megszentelt tere, az utóbbiaknak az oltártól és az ambótól a hívek felé elhangzó krisztusi üzenet továbbításának, a pasztorációnak, az evagelizációnak tere. Ebbe a gyakorlatba a kántorok legnagyobb része nem tud (általában nem is akar) bekapcsolódni. Mivel gitáros miséket általában heti egy alkalommal tartanak, a kántor feladata marad a hétköznapi és a többi vasárnapi istentisztelet zenei anyagának gondozása. Az Éneklő Egyház gregorián anyagának több tétele ma már szinte minden templomban használatos, függetlenül attól, működik-e szkóla a templomban, vagy nem. Ilyen a Missa mundi gregorián mise, az „Ízleljétek és lássátok”, a „Jertek Atyám áldottai”, az „Aki nékem szolgál”, és az olyan strófás énekek, mint az „Ó jöjj, ó jöjj üdvözítő”, „Az Úristent magasztalom”, „Itt jelen vagyon” stb. Tapasztalatom szerint az Éneklő Egyház által hozott újabb népének anyag a gitáros fiatalok körében is elterjedt.

 

Alkotói téren azonban tovább folyt és folyik az a tevékenység, mely a korai középkortól a Katolikus Egyház sajátja: újabb és újabb liturgikus és a liturgiából táplálkozó többszólamú vokális és hangszeres zene alkotása. Zeneszerzők sora folytatja napjainkig az inkább latin, de alkalmanként anyanyelvű ordináriumok, motetták komponálását. Néhány név a II. Vatikáni Zsinat utáni névsorból: Szőnyi Erzsébet, Dobos Kálmán, Soproni József, Koloss István, Vincze Ottó, Sári József, Sáry László, Gyöngyösi Levente és társaik.

 

Az 1994-ben a portugáliai Mária kegyhelyen, Fatimában megrendezett európai egyházzenei kongresszuson résztvevők azt a feladatot kapták, hogy hazájuk 1965 után született egyházzenei alkotásait mutassák be. A négy napos konferencia harmadik napján a vezetőség megfogalmazta sommás ítéletét: „A 20. század második felének zenei nyelve nem alkalmas liturgiába illő kompozíciók létrehozására.”

 

Mivel a bemutatás a német abc sorrendjében készült, Östereich – azaz Ausztria és Ungarn – azaz Magyarország a záró, negyedik napon került sorra. Az osztrák Anton Heiller vesperása és a magyar művek, Kodály Magyar mise, Szőnyi Erzsébet magyar Stabat Matere, Kolos István darabjai, Dobos Kálmán zsoltárkompozíciói, Sáry László „avantgard” hangzású Szent István miséje bemutatása után a konferencia vezetője kijelentette: „Fogalmazhatjuk újra a zárókommünikét. Az osztrákok és magyarok megmutatták, igenis lehet mai zenei nyelven is liturgiába illő tételeket komponálni.”

 

 

Mi a nyitja a „sikernek”? A külföldi kompozíciók nagyobb része „belülről”, az általános liturgikus és zenei helyzetből indult ki: mi az, ami kell egy adott napon, és amit egy templomi kórus el is tud énekelni. A másik, kisebb része „kívülről”, konkrét liturgikus és egyházzenei tapasztalat nélkül közeledett a feladathoz, és a „nagy elődök” – a bécsi mesterek, a romantika egyházi szerzői és a 20. század első felének alkotói – példáját követve a maga zenei nyelvén megkomponálta a saját miséjét. Az előbb említett magyar szerzők ellenben mind hosszabb-rövidebb ideig tartó „mindennapos” egyházzenei munkát végeztek, amely azonban nem „lefojtotta” alkotói gondolkodásukat, hanem megtermékenyítette.

 

A zsinat utáni, máig ható egyházzenei folyamatok tehát bőséges feladatot adnak a kántor számára: törekedjen arra, hogy a liturgiában felhangzó ének (gregorián ének és strófás népének) ne az ő „szóló” előadásában hangozzék el a liturgia folyamán, hanem abba minél többen kapcsolódjanak bele. Ennek egyik feltétele a hívek/gyermekek tanítása, a másik, hogy jó hangú/képességű gyermekekből vagy felnőttekből kisebb énekes csoportot (szkólát) vagy kórust szervezzen maga köré, akikkel rendszeres foglalkozásokon előre megtervezetten tudja bővíteni az ének-repertoárt. Fontos, hogy az ilyen foglalkozásokon a résztvevők liturgikus képzést is kapjanak, hogy egyre jobban megértsék a liturgikus cselekmények tartalmát, jelentőségét. Ebben a helyzetben a kántor csak akkor tudja szerepét eredményesen betölteni, ha rendszeres továbbképzésben részesül. Erre napjainkban többféle lehetőség nyílik mind egyházi, mind világi vonalon. E tekintetben lényeges, hogy a kántori munkát ellátó személy ehhez a munkáltatójától erkölcsi és ha szükséges, anyagi támogatást kapjon.

 

(2017)

 

 

 

 



[1] Megjelent az Összhang c. kötetben, amely válogatást tartalmaz Tardy László egyházzenei írásaiból.  Szerkesztette: Szalay Olga, Budapest, 2018