JÁRDÁNYI PÁL 105
„Hallgasd az előadóművészet mestereit a
hangversenyteremben
és hallgasd népzenénk remekeit a falun…”
(Járdányi 1959: 12.14)
Járdányi
Pál (Budapest, 1920. január 30. – Budapest, 1966. július 29.) Erkel- és
Kossuth-díjas zeneszerző, zenepedagógus, néprajzkutató, a 20. század egyik
legjelentősebb népzenekutatója volt.
Nagyapja
Paulovics József kántor-tanító, iskolaigazgató, apja Járdányi Paulovics István
régészprofesszor. Maga Járdányi is Paulovics Pál néven született, 18 éves
korában változtatta nevét Járdányira. Zenei tehetségére hamar fény derült,
hegedűtanulmányait 1928-ban Rómában kezdte (apja egy évig ott volt régészeti
tanulmányúton). Hazatérve Budapestre, Votisky
Ilonánál folytatta a hegedülést, majd elkezdett zongorázni is. 1933-tól
zeneszerzést tanult Bárdos Lajosnál. Gyermekkorától rajongott Bartók Béla és
Kodály Zoltán műveiért. 1930-ban a ciszterciek Szent Imre Gimnáziumába járt,
ahol tanára volt többek között Rajeczky Benjamin, a
híres ciszterci pap és zenetudós, a későbbi kolléga. 1936-ban (16 évesen)
felvételt nyert a Zeneművészeti Főiskolára, ahol Zathureczky
Ede (hegedű) tanítványa lett, később Kodály Zoltántól zeneszerzést, Kósa
Györgytől zongorát tanult. 1938-ban érettségizett, és – zeneakadémiai
tanulmányai folytatása mellett beiratkozott a Pázmány Péter Tudományegyetem
néprajz szakára. Néprajzból 1942-ben diplomázott, egy évvel később pedig
doktorált A kidei magyarság világi zenéje című
disszertációjával. Ugyanebben az évben diplomázott a Zeneakadémián is.
Jelentős
zeneszerzői és kritikusi, valamint tanári munkássága is. Zenekari és
kórusműveiben gyakran használ fel népdalokat. Bartókot követi, amkor olyan
műveket komponál, amelyekben már nem fedezhetjük fel az eredeti népi melódiát,
de a darab hangulatából árad annak magyar volta. Érdemes megjegyezni, hogy
főként kórusművei közül jónéhány hever még kéziratban, nemrégiben megjelent
néhány közülük. (F.A.)
JÁRDÁNYI PÁL ÉLETMŰVE DR. FEHÉR ANIKÓ[1]
MUNKÁIBAN:
MMA MMKI, Budapest, 2018
Járdányi Pál a XX. századi magyar népzenekutatás egyik
meghatározó alakja. Kodály tanítványaként megalkotta a népzene rendszerezésének
azt a módszerét, amely ma is alapja a magyar népdalok összkiadásának. Bár rövid
alkotói pálya adatott neki, Járdányi Pál szakíróként, zeneszerzőként és
zenepedagógusként jelenetős életművet hagyott hátra. A Magyar Művészeti Akadémia Művészetelméleti és
Módszertani Kutatóintézete 2016-ban indította útjára a Fundamenta
profunda című sorozatot. A kilencedik kötet teljes
képet ad Járdányi Pál népzenével kapcsolatos tevékenységéről: bemutatja
munkásságának, népzenegyűjtéseinek fontosabb állomásait és a Járdányi-rend
kialakulásának folyamatát, majd Járdányi eddig nem publikált népdalgyűjtéseit
adja közre.
Járdányi Pál népzenekutató munkássága és kidei
gyűjteménye
(Parlando 2019/1.)
(Parlando 2016/4.)
Dr. Fehér Anikó: Bátya népzenei
monográfiája
Doktori disszertáció (LFZE, 2007)
|
2888 Kb |
|
|
290 Kb |
|
|
364 Kb |
[1] „Fehér Anikó karnagy, népzenekutató
vagyok. Célom a magyar népzene szépségeinek kutatása, és ezek megmutatása.
Szeretném mindenkinek elmondani, hogy ennek a letűnni készülő kultúrának van
mondanivalója a ma embere számára is. Honlapom segítséget nyújt a népzenében
való elmélyedéshez, ötleteket ad a kutatáshoz. Biztos vagyok abban, hogy az itt
felsejlő világ, ez a kultúra segítséget nyújthat jelenünk megértéséhez is.
Tanulmányaimat a Zeneakadémián végeztem. Itt
doktoráltam, később habilitáltam.
Később, hogy kérdéseimre választ kapjak,
elvégeztem a Sapientia Főiskolát is. Munkásságom leglényegesebb részét azok a
dokumentumfilmek, televíziós alkotások és rádióműsorok képezik, melyeket a Duna
Televízióban és a Magyar Rádióban készítettem. Ennek mintegy következménye a
sok színpadi jelenlét, örömmel konferálok zenei eseményeken. Több egyetemen is
tanítottam (ELTE, LFZE, KRE, PTE), és több távoli országba is elvittem a magyar
népdal üzenetét.”