SZŐKE CECÍLIA: PHILHARMONIA HUNGARICA 1957-2001*
Szerkesztők: Gádor Ágnes, Szirányi Gábor, Zipernovszky Kornél
A könyv a Klasszikus és Jazz Kiadó gondozásában jelenik meg októberben.
A Philharmonia Hungarica története több mint egy zenekar története.
Az 1956-os forradalom egyedülálló képviselője, kulturális zászlóvivője
ez az együttes. Bécsben,1956 utolsó hónapjaiban, amikor a magyar
emigránsok a legteljesebb bizonytalanságban éltek, s örültek, ha meleg
ebédhez és napi 20 schillinghez jutottak , egy fiatal, lánglelkű karmester
zenekar szervezésébe kezdett. A képtelennek tűnő ötlet megvalósításában
partnerekre talált különböző segélyszervezeteknél. A Rockefeller és a Ford
alapítvány támogatásával Baden bei Wienbe, a Hotel Esplanade-ba költözött
az időközben egymásra talált zenész csapat, hogy zenekarrá formálódva bemutatkozhassanak
a bécsi és a nemzetközi közvéleménynek. Kiváló muzsikusok voltak közöttük:
a Magyar Rádió, az Operaház és az Állami Hangversenyzenekar vezető művészei.
1957 május 28-án megtörtént a csoda: a bécsi Konzerthausban egy
fergeteges bemutatkozó koncerten megszületett a magyar forradalom szabad
gyermeke, a Philharmonia Hungarica. Az est karmestere az alapító karnagy
Rozsnyai Zoltán volt, szólistája Starker János, a világhírű csellóművész.
Látva a zenekar művészi minőségét, Yehudi Menuhin is a magyar muzsikusok
mellé állt - következő hangversenyükön ő volt a szólista, Bartók hegedűversenyét
játszotta.
A zenekar több mint negyven éven át öregbítette világszerte a
magyar zenekultúra hírnevét, ébren tartva, ápolva az 1956-os magyar forradalom
emlékét. Tiszteletbeli elnökük, Doráti Antal vezetésével Haydn összes szimfóniáját
megörökítő lemezsorozatuk zenetörténeti esemény: első példa arra, hogy
egy zenekar Haydn mind a 104 szimfóniáját ugyanazzal a dirigenssel lemezre
vegye. Nem csak a mennyiség egyedülálló, a minőség is: az összes létező
lemeznagydíjat megkapják ezért a sorozatért, melyből több mint kétmillió
példány kelt el a világon. Csak itthon nem tudunk róluk. Itt az ideje,
hogy beszéljünk róluk, büszkék legyünk rájuk és ne csak egy félmondat legyenek
Paul Lendvai nagy vihart kavart, egykori ügynököket leleplező cikkében.
Mert az ügynökök őket is figyelték, szétbomlasztásukra az itthoni tartótisztek
tervet dolgoztak ki.
Művészet, politika, nemzetközi humanitárius összefogás, egy álom
megvalósulása – ez a Philharmonia Hungarica története. Az októberben megjelenő
könyvben megszólaló zenekari tagok elbeszélése és a dokumentumgyűjtemény
alapján hihetetlenül izgalmas történet kerekedik ki. A bealtatózott gyerekekkel
menekülő, jeges csatornákon átgázoló kétségbeesett szabadságkeresők három
évvel később a magyar forradalom évfordulóján a Carnegie Hall színpadán
fogadják a megrendült közönség tapsait.
Az alábbiakban részlet következik a könyvből: CSOBÁDI PÉTER visszaemlékezése.
(Csobádi Péter a Philharmonia Hungarica első intendánsa .Az ötvenes évek
elején a Magyar Rádió munkatársa, majd 1956-ban Bécsbe menekül. Tőle származik
a „Philharmonia Hungarica” elnevezés. 1958 után Berlinben Fricsay Ferenc
mellett dolgozik. 1969-től nyugdíjazásáig a kölni Deutsche Welle rádió
zenei osztályának vezetője. Emellett a Salzburgi Húsvéti Ünnepi Játékok
sajtófőnöke 1967 és 1993 között Herbert von Karajan munkatársaként. Meghívott
előadó több német és osztrák egyetemen, számos zenei témájú könyv szerzője.
Salzburg mellett él.)
„Tízezrek voltak Bécsben 1956 októbere után, és persze mindenki a Kärntner
Strassén sétált. Összetalálkoztam Kertész Istvánnal, Kulka Jánossal és
a Rozsnyai Zoltánnal. Ez megint a sors. Ez a három karmester ’53-ban vagy
’54-ben részt vett Rómában egy karmesterversenyen. Akkor egy kicsit liberálisabb
világ volt, kiengedték őket. Rozsnyai nyerte az első díjat, Kulka a másodikat,
Kertész a harmadikat. Erről a Magyar Nemzetben cikket kellett írnom. Rozsnyai
Zoli már volt egyszer Dorátinál Amerikában. Szóval élt már a kapcsolat.
Rozsnyai azt mondta: „itt nyüzsögnek a zenészek, csináljunk egy zenekart!”
„Jó, csináljunk!” Azt hiszem Kertész Istvánnak volt egy Tantija Bécsben,
aki a Gürtelen lakott. Ott ültünk össze a konyhában és megalapítottuk a
magyar zenekart, aminek még neve sem volt, semmi. Rozsnyai Zoli látnoki,
fantáziadús fiú volt, akinek a rajongásait nagy szkepszissel hallgattuk.
Ugyan, utcán szaladgálnak, lágerben vannak, hangszerük sincs! De előtte
egy vízió lebegett, hogy ő bizony megalakítja ezt a zenekart, majd Doráti
segít!
Elkezdtük a munkát, engem nagyon támogatott a PEN Club, aminek
mind a mai napig tagja vagyok. Rajtuk keresztül teremtettünk kapcsolatot
az angol és az amerikai követséghez. Elkezdtünk rohanni, akihez lehetett.
Elmentem a bécsi angol követség sajtóattaséjához. Vezető diplomaták voltak,
és mi az utcáról, ronda szakadt kabátban, szegényen. Még szerencse, hogy
lehetett kapni akkor nylon inget. Azt este ki lehetett mosni, reggelre
megszáradt és nem kellett vasalni. Pár schillingbe került, mindnyájan ezt
vásároltuk. Ettől valahogy mégis kinézett az ember. Az angol sajtóattaséval
beszéltem a budapesti Árpád Gimnázium angolságával. Valakit rögtön felhívott
telefonon és azt mondta: „Mr. Csobádi is speaking a pretty good English!”
Így lettem a Daily Telegraph bécsi tudósítójának magyar tolmácsa, miközben
szerveztük a zenekart. Ő pedig a királyi házzal állt rokonságban. Egy nagyon
szép hotelben lakott, mindjárt kivett nekem egy szobát. A Lágerből rögtön
egy elegáns hotelbe mentem. Le kellett neki fordítani angolra az aznap
megjelent osztrák, német és magyar újságokat. Főleg a magyar újságok érdekelték,
hogy mit írnak a magyar forradalom leverése után. Hónapokon keresztül dolgoztunk
együtt, mindent fizetett, meg adott zsebpénzt is nekem. Közben szaladgáltunk
a különböző követségekre.
Rozsnyai Zoli Dorátin keresztül kapcsolatba lépett Nicholas Nabokovval.
Ő külön fejezet. Nagyon magas rangú orosz család gyermeke, aki a forradalom
után kiment Amerikába. A potsdami tárgyalásokon az Amerikai Egyesült Államok
elnökének orosz tolmácsa volt. Professzor, zeneszerző, a regényíró Nabokov
unokatestvére. Hallatlan nagy szerepet játszott az amerikai jótékonysági
alapítványoknál. Maga is alapítója volt egy szervezetnek, amit úgy hívtak:
Congress for the Freedom of Culture - Kongresszus a Kultúra Szabadságáért.
Egyszer csak kapcsolatba kerültünk Nabokovval, aki megjelent Bécsben –
egy gyönyörű kétméteres, fehér hajú öregúr, akivel nagyon jóban lettünk.
„Magyar zenekart akarnak alapítani? Tessék!” – mondta. Rohantunk összeírni
a zenészeket. Mindenki tudott valakiről. Beindult a riadólánc. Egyszer
csak volt vagy kétszáz nevünk. Megjelent a színen egy magyar báró, Daróczy
Tasilo Merhal, aki ennek a Kongresszusnak volt a bécsi megbízottja. Kinyíltak
a kapuk előttünk. Kettős volt a feladat: egyrészről kellett szereznünk
pénzt a zenekar részére, másrészről meg kellett teremteni a zenekart! Mi
folyton koldultunk, a zenészeknek meg mondtuk: „lesz pénz!” Mindenki tovább
akart menni, mert félt az oroszoktól.
Sikerült elérni, hogy a Bécsi Rádió termében próbajátékot tarthassunk.
A próbajátékhoz kellett egy független grémium, amely a zenészeket meghallgatja.
Ugye mi magyarok szeretjük a luxust, hát ki volt a bizottságban: Herbert
von Karajan, Karl Böhm, Professor Gamsjäger, a Musikverein igazgatója és
professor Seefehlner, a Konzerthaus igazgatója. A négy legeslegmagasabb
bécsi zenei szaktekintély. Csodával határos módon jutottunk el ezekhez
az emberekhez. Nabokov, a magyar báró és mások segítettek. Karajant ott
ismertem meg! A meghallgatáson kézről kézre adták azt a hegedűt, ami ott
volt. Volt olyan, akit elküldtek, de azt mondtuk, ezek az óriások döntenek.
Mi abba nem szóltunk bele. Ott nem volt az, hogy „Zolikám csinálj valamit!”
Ezek az urak kiválasztották a száz zenészt, aki nem felelt meg, továbbutazott.
A zsűritagok el voltak ragadtatva attól, hogy milyen jók a magyar
zenészek. Karajan nekem még évtizedekkel később is emlegette, hogy nagyon
nehéz volt a választás. Nagy felelősség volt, hogy ez bekerül a zenekarba
és kap pénzt, állást, más meg nem. Választás volt a luxusszálloda és a
láger között. Egyik oldalon volt a zenekar megszervezése, a másik oldalon
a pénz. Rozsnyai Zoli tényleg zsonglőr volt ezen a téren. A mi rossz angolságunkkal
meg németségünkkel mindig előadtuk, hogy a zenekar már kész. Nabokovnak
köszönhetően az Amerikai Nagykövetség kultúrattaséján keresztül elindult
hivatalos úton ez a projekt.
Én csak a magunk perspektívájából tudom elmesélni a történetet.
Egy szép napon kapok egy telefont, hogy jöjjek be az Amerikai Nagykövetség
kultúrattaséjához és lehetőleg hozzak magammal még egy vagy két zenekari
tagot. Rögtön! Megint felvettük rossz kabátjainkat és berohantunk
az Amerikai követségre, ahol egy szigorú, hivatalos úr közölte, hogy megérkezett
a zenekar első büdzséje, írjuk alá. És kiszámolt az asztalra százezer dollárt!
Egy dollárért egy előkelő szállodában reggelit lehetett kapni, és hat dollárért
lakni! Ezt készpénzben kiszámolták az orrunk elé, csak alá kellett írni
egy papírt és mehettünk haza. Még táskánk se volt, begyűrtük a pénzt a
kabátunk zsebébe, fel voltunk dagadva, mint a malacok. Hazavillamosoztunk
és elkezdtünk gondolkodni, most mit csináljunk ennyi pénzzel. Volt száz
tagunk, de se frakkjuk, se zoknijuk, se cipőjük. Először is fel kellett
öltöztetni a zenekart, hogy zenekarnak nézzen ki. Másodszor kétharmadának
nem volt hangszere, úgyhogy a százezer dollárt nagyon gondosan, elővigyázatosan,
de nagyon hamar ki kellett adnunk, mert már ki volt tűzve májusra a koncert
a bécsi Konzerthausba.”
* A szerző a Philharmonia Hungarica történetét filmen is feldolgozta
a VIDEANT Stúdió munkatársaival. Az elhallgatott zenekar című film
bemutatója 2006. október 12-én lesz.
|