Hosszú idő eltelte után végre megrendezésre került a
XIV. ORSZÁGOS KAMARAZENEKARI FESZTIVÁL
Kőszegen 2006. május 26-28. között
Amit egy egész szakma ilyen nagyon vár, az nem is sikerülhet rosszul,
ha mindenki kiteszi szívét, lelkét, annak csak öröm lehet az eredménye.
Öröm a résztvevőnek, öröm a rendezőnek és természetesen öröm a zsűrinek.
Ezen utóbbi elnökeként osztom meg gondolataimat az olvasóval.
Egy ilyen fesztivál a zeneszeretet ünnepe. Nem elsősorban a felajánlott
díjak a serkentőek, sokkal fontosabb az együttlét, a megmutatás, az élvezet,
a „nézzétek mi ezt is tudjuk” hozzáállás. A sok áldozatvállalással született
eredmény, aminek legfőbb értelme sok-sok kicsi korlát szisztematikus legyőzése
után az együttmuzsikálás élményének katarzisa, amiért megküzdött mindenki
egyénileg és közösen is. Madáchi értelemben, a „küzdés maga”.
Akik tehát eljöttek, azért vállaltak (egyes esetekben anyagi)
áldozatot, hogy örömben legyen részük. Ilyen értelemben könnyű dolga volt
a zsűrinek, mert minden hiányosság, hiba-megjelölés után oda lehetett tenni
egy plusz félmondatot: (az említett problémák ellenére), a mutatott teljesítmény
minden esetben örömet okozott nekünk.
Ennek figyelembevételével ajánlom olvasóimnak a részletes értékeléseket.
A Kamarazenekari Fesztivál nyitó-együtteseként játszó KŐSZEGI
VONÓSOK (művészeti vezető: Ágotha Zoltán, hangversenymester Scheer Bernadett)
talán nem a leghálásabb feladatot vállalták. Az opus írásakor már a 100.
életévéhez közeledő Takács Jenő által a Zenekar számára írt
Kőszegi percek című darab talán túlságosan is könnyed hangvétele nyilván
befolyásolta az előadókat is, mert nem tudták felvenni azt a komoly,
fegyelmezett játékmódot, ami a Händel op.6. no.9. concerto grosso előadására
jellemző volt. Külön öröm volt hallani a legkülönbözőbb korosztályok játékának
összecsiszoltságát, ezen belül a legfiatalabbak részére biztosított (és
jól megoldott) szólista feladatokat. Ha sikerül megoldani a Zenekar további
jó vezetését, még sok örömet fognak okozni az Händel általuk is kinevelt
közönségüknek.
A SZEKSZÁRDI KAMARAZENEKAR Földesi Lajos vezetésével
mindhárom bemutatott darabjában egyenletes, magas színvonalat produkált,
így megjegyzéseink a dicséret feltétlen fenntartásával értendők. Telemann
A-dúr koncertszvitjében feltűnően sok spiccato-játékmód került alkalmazásra,
ilyet az adott korban még nem használtak. Maros Rudolf Quartettino-ja
újra megerősítette azt a tapasztalatot, hogy a 6/8 előadása az egyik legnehezebb
ritmusképlet az előadók számára. Vivaldi A-dúr concertója pedig a kiváló
összjátékon belül elbírt volna talán egy kicsivel több lélegzetvételt.
Mindezek mellett a koncertmester vezetésével minden tag részéről igényes,
odafigyelő, egymást is segítő, élvezetes muzsikálást hallottunk.
Az ARCO KAMARAZENEKAR (művészeti vezető: Victor András
és Szabó Tamás) műsor-választása sajnos nem illett a Fesztivál programjába,
túlságosan elcsúsztak az arányok a szólista-produkció felé. Haydn C-dúr
gordonkaversenye a Zenekar tagja, Bereczky Sámuel előadásában hangversenyélményt
jelentett, bár (szemben a darab alig 40 éves előadási gyakorlatával)
kicsit sok, tradicionálisnak tetsző effektust alkalmazott, amelyből kevesebb
sokkal többet érne. Sajnos ezt több alkalommal is rákényszerítette a Zenekarra,
melynek tagjai (lévén szinte csak amatőrök) nagy odaadással, figyelemmel
(néha önfeláldozással is) igyekeztek követni őt. Felhívnánk tehát Bereczky
Sámuel figyelmét, hogy kétségkívül meglevő hangszeres zenei és technikai
kvalitásai mellett forduljon alázattal a klasszikus zene előadási követelményei
felé is. Victor Máté 3 tánc című darabja valószínűleg még nem teljesen
megoldott (de egyáltalán nem reménytelen) feladatot jelentett a Zenekarnak,
akiket csak dicsérni lehet ügyszeretetükért, karmester nélküli produkciójuk
vállalásáért. Hiányoltuk viszont a 3 tánc karakter-címét, ami a közérthetőséget
jelentős mértékben emelte volna
A BUDAPEST-HEGYVIDÉKI KAMARAZENEKAR (művészeti vezető,
karmester: Gémesi Géza) szereplése élesen megmutatta, hogy mekkora a különbség
karmesterrel, illetve nélküle játszani. A feladatok különbözősége, illetve
annak értelmezése mutatja a kérdés lényegét, mennyire lehetek önálló akkor,
ha van egy központi akarat is. Ebben az esetben végletes volt a különbség,
amit érdemes volna egymás felé közelíteni. Händel op.6.no 4. a-moll concerto
grosso-ja ha nem is tökéletesen, de azért szépen kidolgozva, - a szólisták
részéről egységesen, egymásra is figyelve – hangzott el. Sári József
Mandelájában /vezényelt: Gémesi Géza) már egy kicsit katonásabbnak tetszett
a játékmód az előzőekhez képest.
A Gémesi Géza által vonósokra átírt Liszt-arcképcsarnok
darabjai már igazi nagyzenekari hangzásigényt követelnek, ahol viszont
szükség lenne az előadásmódok nagyfokú technikai egységesítésére, az erők
ügyes beosztására is. A konzultációkon mutatott, erre megnyilvánuló igény
mindenképpen megnyugtató jövőképet ígér ennek az egyébként jellemzően amatőr-tagságú
együttesnek.
A JÓKAI MŰVELŐDÉSI KÖZPONT KAMARAZENEKARA, PÁPA (vezető: Bódi
László, koncertmester: Nagy Tibor) iskolapéldája a nem professzionális
kamarazenekarok tagságának klasszikus felállására: nem zenekari, de főállású
zenészek (rendszerint tanárok), ezek növendékei, valamint a már régebben
végzett, amatőr szinten tovább muzsikáló más foglalkozású zeneszeretők.
Ez a heterogén egyéni felkészültség homogén közösségi munkát igényel, annak
minden (különösen idő) faktorával együtt, mely feltételek teljesülése próbaköve
minden ilyen típusú együttesnek Külön vigyázni kell a közösségi odafigyelés
azonos mértékére, a zene által nyújtott élmény visszatükröződésére –ez
nem azonos az éppen adott technikai feladat megoldásának színvonalával.
Bár ki kell emelnünk a II. hegedű szólamvezetőjének minden szempontból
példamutató teljesítményét, az előbb említett szempontok érvényesülése
még további munkát igényel. Esetenként a helyes műsorválasztás is sokat
segíthet. Haydn No. 27-es un. „Bruckhenthal” szimfóniája valószínűleg túl
nehéz feladat volt még az együttesnek, pl. a III. tétel indulása minden
ismétléskor problémát jelentett, de nem volt teljes a szinkron a fúvós-vonós
részek között sem.
Baráz Ádám ősbemutatóként elhangzott „Alkony a falu felett” c.
vonószenekari kompozíciója a zenei kezdések továbbra is fellelhető problémája
ellenére (talán az alkalom adta felelősségérzet miatt is) meggyőzően sikerült,
ezenkívül lehetőséget adott Nagy Tibornak illúziókeltő hegedűszólója megmutatására.
A SZARVASI KAMARAZENEKAR (művészeti vezető: Vas István, karmester:
Pechan Zoltán) műsorából Gluck G-dúr szimfóniája hallatán az irányában
és karakterében különböző vonások felvetették azt a kérdést, volt-e elegendő
próbaidő erre a darabra? Annál is inkább, mert a következő Telemann D-dúr
concerto nagyságrendekkel összefogottabb, egységesebb volt, nem kis részben
köszönhetően az egész kiváló teljesítményt nyújtó szólista Regős Imre
játékának. Itt még arra is szép példákat találtunk amikor a szólista alkalmazkodott
a Zenekarhoz.
Bihari kesergője (Bloch József átiratában) sajnos nem volt eléggé karakteres
kesergő, egyébként is magyarázatra szorulna a „Primitális” jelző értelmezése.
Zempléni László Románc és dobbantós c. műve érezhetően felvillanyozó hatást
tett a Zenekar tagjaira. Reméljük a szokatlan hangszerelés nem szab gátat
az opus további előadásainak.
A LAVOTTA JÁNOS KAMARAZENEKAR (művészeti vezető: Dombóvári János,
karmester: Gergely Péter Pál) szereplése felvetette a kamara szó értelmezésének
különbözőségeit. A műsorválasztás végig karmester-orientált játékmódot
követelt (egy kicsit hosszú is volt), így hiányoltuk a tagság részéről
induló zenei impulzusokat, amit a kvalifikált zenészek magas létszáma egyébként
indokolt volna. Bartók 10 magyar népdalából (Weiner Leó átiratában) 4 hangzott
el, Farkas Ferenc pedig ennek a Zenekarnak komponálta Lavotta szvitjét.
A nagy létszámú zenekar egyenletes színvonalon, egy-egy Lavotta tételt
kifejezetten élvezetesen adott elő. Számunkra igazi mérce a nagy sajnálatunkra
elmaradt Piccola musica di concerto előadása lett volna. Helyette Mozart
Titusának nyitánya már abszolút nagyzenekart igényelt, ami jelentős közönségsikert
eredményezett, de felvetette az egész Fesztivál felfelé-bővülésének kétséges
kérdését is.
A PÉCSI VONÓSOK (karmester: Győri Kornél, koncertmester: Horvát
Ferenc) többségében amatőr muzsikusokból álló együttese a bécsi klasszikusoktól
a XIX., majd a XX. századi romantikán át a mai magyar zenéből válogatta
– bár kicsit hosszú, de igényes – műsorát. Rögtön meg kell jegyezni, hogy
ezeknek az igényeknek nem minden esetben sikerült megfelelni, de helyenként
remény látszott arra, hogy a most még megoldatlan részek is javulhatnak.
A műsort indító két Mozart szonáta közül az első (F-dúr K 145)
előadása nagyon sok szépet ígért, amíg a második (B-dúr K 212) túl nehéznek
bizonyult mind egyéni, mind csapat-technikailag. Respighi Antik táncok
és Áriák-jából viszont az Italiana „nem érkezett a csizma irányából” és
az Ária hatott lényegesen meggyőzőbbnek. Grieg Lírikus darabjai-ból a Népdal,
a Keringő és a Matrózdal hangzott el: az eredetileg igen karakteres különbségek
mintha teljesen elmosódtak volna, éppen csak az irányok jelzésére jutott
energia. Kocsár Miklós Szvitje már többször megmozgatta az Együttes tagjainak
fantáziáját, ami nem egyszer átsegítette őket a technikai problémákon és
a kétségkívül itt már jelentkező fáradtságon is. A Zenekar ügyszeretetének
ez a világos bizonyítéka mondatja velünk: fogunk még máskor is találkozni,
és ezt kívánjuk is.
Végezetül meg kell köszönnünk a Rendezvény támogatói, a Nemzeti
Kulturális Örökség Minisztériuma Közművelődési Főosztálya, a Nemzeti Kulturális
Alap Közművelődési és Zenei Szakmai Kollégiuma, Magyar Művelődési Intézet,
Vas Megye Önkormányzata, a KÓTA mellett a rendező KŐSZEG VÁROS szinte minden
apró részletre kiterjedő, önzetlen, szeretetteli munkáját, amely a nyitóhangversenyre
meghívott szombathelyi Camerata Pro Musica Zenekartól az esténkénti fesztiválklubokon
át a Gálahangverseny díjkiosztásáig tökéletesen működött.
Minden jövőbeli résztvevőnek, minden jövőbeli zsűrinek azt kívánjuk,
hogy Kőszeg városa a jövőben is ugyanilyen sikeres Országos Kamarazenekari
Fesztiválokat rendezzen.
Devich Sándor, Devich János és a maga nevében a zsűrielnök
Kostyál Kálmán
|